ÖZELLİKLER
Kullanıcı Adı:
blackred
Kullanıcı Grubu:
Forum Üyesi
Geri Bildirimleri:
Aldığı Beğeni:
0
Hesap Durumu:
Aktif
Durumu:
Çevrim Dışı
Üyelik Tarihi:
20 Mart 2012 21:59
Son Ziyaret:
17 Eylül 2014 20:50
Toplam Mesaj:
13 [0.00 Gün Ortalaması]
Paylaşım Sayisı:
0 (Son 6 Ay)
İlan Sayisı:
BİLGİLER
Ad Soyad:
volkan topal
Doğum Tarihi:
19 Mayıs 1978
Yaş:
48
İl:
Adana
Meslek:
Doktor
Özel Mesaj:
Sohbet Talebi:
Üye Favorile:
Sosyal Medya:
İMZA
Volkan Topal
SON 10 MESAJI
Mayalı sistemle CO2 üretmek
Tavsiye ettiğiniz işlemleri zaten yapıyorum, yine de teşekkür ederim.
Tavsiye ettiğiniz işlemleri zaten yapıyorum, yine de teşekkür ederim.
Mayalı sistemle CO2 üretmek
Onur Bey söylediklerinize katılıyorum,tabiki yüksek basınç gazların çözünürlüğünü artırı ki zaten biizmde amacımızdan biri sudaki oksijenin çözünürlüğünü artırmaktı.Tabi bunun yanında CO2 ninde çözünürlüğü artıyor o da mayalı sisteme zararlı.
Şu sonuca varıyoruz sanırım; şimdiye kadar konuştuklarımızı bir kenara bırakıp elde ettiğimiz CO2 yi nasıl daha verimli ve uzun süreli kullanabiliriz ve depo edebilirmiyiz? En başta bunu çözebilirsek sıra maya bakterilerine nasıl daha çok oksijen sağlayabiliriz sorusuna cevap bulmaya geliyor o zaman.
Onur Bey söylediklerinize katılıyorum,tabiki yüksek basınç gazların çözünürlüğünü artırı ki zaten biizmde amacımızdan biri sudaki oksijenin çözünürlüğünü artırmaktı.Tabi bunun yanında CO2 ninde çözünürlüğü artıyor o da mayalı sisteme zararlı.
Şu sonuca varıyoruz sanırım; şimdiye kadar konuştuklarımızı bir kenara bırakıp elde ettiğimiz CO2 yi nasıl daha verimli ve uzun süreli kullanabiliriz ve depo edebilirmiyiz? En başta bunu çözebilirsek sıra maya bakterilerine nasıl daha çok oksijen sağlayabiliriz sorusuna cevap bulmaya geliyor o zaman.
Mayalı sistemle CO2 üretmek
Hidrojen peroksit konusunda biraz araştırma yaptım ve sakıncalı bir madde olduğu söyleniyor şöyleki ; en basitinden hidrojen peroksitten oksijen elde etmek için metal katalizörlüğünde asit ortamda tepkimeye girmeleri gerekiyor ve bu sayede oksijen elde edilebiliyor.Bunların haricinde hidrojen peroksitin kendisi zaten insanlara toksik bir madde,bu seçenekten uzaklaşmak sanırım en iyisi.
Oksijen tabletleriyle ilgili ise ; basınç artışı konusunda o şekilde yorum yapmamın nedeni aslında kendi kullandığım sistemde Onur Bey in söylediği gibi ben şişeden direkt olarak karbondioksiti akvaryuma vermiyorum, boruda bir vana kullanıyorum.Bunun nedeni de vortex içine kontrollü olarak damlacıkları verebilmek.Şuan en son kurduğum mayalı sistemde 4. günümdeyim ve şişede basınç oldukça fazla,vana kapalı olduğu halde (ki sanırım yeterince kapatamıyor) saniyede 1 bazen 2 baloncuk çıkışı olmakta,bu da şuan için bana yetiyor ve şişedeki basınç şuan benim kullandığım sistemde maya bakterilerinin oluşturduğu karboksitin yüzeye çıkmasına engel oluşturuyor.Bunu kendinizde test edebilirsiniz.Şişenin tahliyesi borusunu sisteminiz gaz çıkarmaya başladıktan sonra kapatın bir süre sonra mayalı sisteminizdeki yüzeye çıkan baloncuk sayısının azaldığını kendinizde göreceksiniz.Bu basıncın oksijen tabletinide durdurabilceğini yada en azından tabletten gaz çıkışını azaltabileceğini düşünüyorum,tabi bu sisteminizin ne kadar basınç üreteceğine de bağlı...ama dediğim gibi denemek gerek.Bu arada şimdiye kadar birçok kez mayalı sistem yaptım hepsininde basınçları çok yüksekti ve hiçbirinde patlama gibi bir olay yaşamadım,ani bir basınç artışı yada delinme olmadığı sürece de bu sistemlerde (en azından pet şişe gibi esneyebilir şişelerde olduğu sürece) patlama olacağını sanmıyorum.
Herşey bi kenara karbondioksitin direkt olarak akvaryuma verilmesi taraftarı değilim.Sebebi de elde ettiğimiz karbondioksitin verimli kullanılamaması yani çözünmeden kaybedilmesi ve kontrolsüz biçimde kullanılarak heba olması.Çünkü ilk günlerdeki aşırı gaz çıkışı bir şekilde depo edilmeli,ayrı bir şişede depo edemediğimizden kurduğumuz şişedeki boşluk bize bir karbondioksit deposu gibi çalışmalı.Zaten maya bakterileri sadece ilk günlerde belki ilk haftada en verimli şekilde çalışıp karbondioksit üretmekte,daha sonraki zamanlarda biz sadece (eğer şişedeki boşluğu dediğim gibi kullanırsak) depo ettiğimiz karbondioksiti kullanıyoruz.
blackred 2012-04-20 10:14:09
Hidrojen peroksit konusunda biraz araştırma yaptım ve sakıncalı bir madde olduğu söyleniyor şöyleki ; en basitinden hidrojen peroksitten oksijen elde etmek için metal katalizörlüğünde asit ortamda tepkimeye girmeleri gerekiyor ve bu sayede oksijen elde edilebiliyor.Bunların haricinde hidrojen peroksitin kendisi zaten insanlara toksik bir madde,bu seçenekten uzaklaşmak sanırım en iyisi.
Oksijen tabletleriyle ilgili ise ; basınç artışı konusunda o şekilde yorum yapmamın nedeni aslında kendi kullandığım sistemde Onur Bey in söylediği gibi ben şişeden direkt olarak karbondioksiti akvaryuma vermiyorum, boruda bir vana kullanıyorum.Bunun nedeni de vortex içine kontrollü olarak damlacıkları verebilmek.Şuan en son kurduğum mayalı sistemde 4. günümdeyim ve şişede basınç oldukça fazla,vana kapalı olduğu halde (ki sanırım yeterince kapatamıyor) saniyede 1 bazen 2 baloncuk çıkışı olmakta,bu da şuan için bana yetiyor ve şişedeki basınç şuan benim kullandığım sistemde maya bakterilerinin oluşturduğu karboksitin yüzeye çıkmasına engel oluşturuyor.Bunu kendinizde test edebilirsiniz.Şişenin tahliyesi borusunu sisteminiz gaz çıkarmaya başladıktan sonra kapatın bir süre sonra mayalı sisteminizdeki yüzeye çıkan baloncuk sayısının azaldığını kendinizde göreceksiniz.Bu basıncın oksijen tabletinide durdurabilceğini yada en azından tabletten gaz çıkışını azaltabileceğini düşünüyorum,tabi bu sisteminizin ne kadar basınç üreteceğine de bağlı...ama dediğim gibi denemek gerek.Bu arada şimdiye kadar birçok kez mayalı sistem yaptım hepsininde basınçları çok yüksekti ve hiçbirinde patlama gibi bir olay yaşamadım,ani bir basınç artışı yada delinme olmadığı sürece de bu sistemlerde (en azından pet şişe gibi esneyebilir şişelerde olduğu sürece) patlama olacağını sanmıyorum.
Herşey bi kenara karbondioksitin direkt olarak akvaryuma verilmesi taraftarı değilim.Sebebi de elde ettiğimiz karbondioksitin verimli kullanılamaması yani çözünmeden kaybedilmesi ve kontrolsüz biçimde kullanılarak heba olması.Çünkü ilk günlerdeki aşırı gaz çıkışı bir şekilde depo edilmeli,ayrı bir şişede depo edemediğimizden kurduğumuz şişedeki boşluk bize bir karbondioksit deposu gibi çalışmalı.Zaten maya bakterileri sadece ilk günlerde belki ilk haftada en verimli şekilde çalışıp karbondioksit üretmekte,daha sonraki zamanlarda biz sadece (eğer şişedeki boşluğu dediğim gibi kullanırsak) depo ettiğimiz karbondioksiti kullanıyoruz.
Mayalı sistemle CO2 üretmek
Hidrojen peroksiti oksijen elde etmekte kullanmalıyız diye düşünüyorum,elde ettiğimiz oksijenide mayalı sistemdeki suda kullanmalıyız.
oksijen tabletinin 1 tanesinin tamamı olmazda yarım ya da çeyrek olabilir,evet çıkan oksijenin bir kısmı kaybedilecek ama şişenin içinde artan basınç nedeniyle tabletten gaz çıkışı yavaşlayacaktır ve su içerisindeki oksijen düzeyide bu şekilde en azından pasif olarak kontrollü hale gelebilir ve bu da normalden daha fazla karbondioksit elde etmemizi sağlayabilir diye düşündüm.
Tabi bunları yavaştan uygulamaya da koymak gerekiyor aslında ,sadece tartışmak biraz havada kalıyor gibi.Ben ilk seçeneği kendim deniyeceğim,yani aynı malzemelerle daha çok su kullanıp -2 yada 3 katı- karbondioksit salınımını artırmayı...umarım düşündüğüm gibi olur.
Hidrojen peroksiti oksijen elde etmekte kullanmalıyız diye düşünüyorum,elde ettiğimiz oksijenide mayalı sistemdeki suda kullanmalıyız.
oksijen tabletinin 1 tanesinin tamamı olmazda yarım ya da çeyrek olabilir,evet çıkan oksijenin bir kısmı kaybedilecek ama şişenin içinde artan basınç nedeniyle tabletten gaz çıkışı yavaşlayacaktır ve su içerisindeki oksijen düzeyide bu şekilde en azından pasif olarak kontrollü hale gelebilir ve bu da normalden daha fazla karbondioksit elde etmemizi sağlayabilir diye düşündüm.
Tabi bunları yavaştan uygulamaya da koymak gerekiyor aslında ,sadece tartışmak biraz havada kalıyor gibi.Ben ilk seçeneği kendim deniyeceğim,yani aynı malzemelerle daha çok su kullanıp -2 yada 3 katı- karbondioksit salınımını artırmayı...umarım düşündüğüm gibi olur.
Mayalı sistemle CO2 üretmek
Onur Bey, aslında birkaç yöntemden bahsettim ilk yazımda;
ilk 2 yöntem en pratik ve risksiz olanı ,diğeri de hidrojen peroksit kullanarak oksijenden zengin su elde etmek ve o suyu mayalı sistemde kullanmaktı ; bu yöntem heralde maya bakterilerini öldürmeden yapılabilirse en verimli yöntem olabilir hemde ucuz.En sonuncusuda oksijen tableti kullanmak ve sanırım bu en güvenli ama diğerlerine nazaran daha pahalı bir yöntem,çünkü gördüğüm kadarıyla 50 adetlik oksijen tabletlerinin fiyatı 16 TL civarında,ama her 2,5 lt lik şişeye tabletin tamamını atmak zorunda olmayabiliriz belki.
Onur Bey, aslında birkaç yöntemden bahsettim ilk yazımda;
ilk 2 yöntem en pratik ve risksiz olanı ,diğeri de hidrojen peroksit kullanarak oksijenden zengin su elde etmek ve o suyu mayalı sistemde kullanmaktı ; bu yöntem heralde maya bakterilerini öldürmeden yapılabilirse en verimli yöntem olabilir hemde ucuz.En sonuncusuda oksijen tableti kullanmak ve sanırım bu en güvenli ama diğerlerine nazaran daha pahalı bir yöntem,çünkü gördüğüm kadarıyla 50 adetlik oksijen tabletlerinin fiyatı 16 TL civarında,ama her 2,5 lt lik şişeye tabletin tamamını atmak zorunda olmayabiliriz belki.
Mayalı sistemle CO2 üretmek
Evet ilk mesajınızda yazdığınız tepkime bir oksijensiz solunum tepkimesi olarak dogrudur,fakat mayalı sistemde kullandığımız canlıların şöyle bir özelliği var ortamda oksijen varsa (ki bu oksijen atmosferik değil bizim kullandığımız sistemde suda çözünmüş haldeki oksijen olabilir sadece) ilk başta bunu kullanıyorlar,oksijen bitince de fermentasyon yoluna girip etil alkol üretiyorlar,size bununla ilgili bir yazı da ekleyeyim müsadenizle ;
''Oksijensiz solunum yapabilen canlıların bir kısmı, oksijen varlığında oksijeni de kullanabilme yeteneğine sahip. Böyle canlılara fakültatif (seçici) anaeroblar adı veriliyor. Saccharomyces cerevisiae de bu canlılara bir örnek. Oksijen varlığında şeker bazlı moleküllerden oksijenli solunum ile yararlanarak karbondioksit üretimi yapabilen mayalar, oksijensiz ortamda metabolik yollarını değiştiriyor ve oksijensiz solunum yapabiliyorlar. Oksijensiz solunumda enerji verimi azalıyor, ancak fermantasyon sonucunda ortaya çıkan alkol, ticari olarak önem taşıyor.'' Kaynak; tübitak
Yani maya hücrelerimizi oksijenle daha verimli hale getirmek mümkün.
blackred 2012-04-19 01:25:23
Evet ilk mesajınızda yazdığınız tepkime bir oksijensiz solunum tepkimesi olarak dogrudur,fakat mayalı sistemde kullandığımız canlıların şöyle bir özelliği var ortamda oksijen varsa (ki bu oksijen atmosferik değil bizim kullandığımız sistemde suda çözünmüş haldeki oksijen olabilir sadece) ilk başta bunu kullanıyorlar,oksijen bitince de fermentasyon yoluna girip etil alkol üretiyorlar,size bununla ilgili bir yazı da ekleyeyim müsadenizle ;
''Oksijensiz solunum yapabilen canlıların bir kısmı, oksijen varlığında oksijeni de kullanabilme yeteneğine sahip. Böyle canlılara fakültatif (seçici) anaeroblar adı veriliyor. Saccharomyces cerevisiae de bu canlılara bir örnek. Oksijen varlığında şeker bazlı moleküllerden oksijenli solunum ile yararlanarak karbondioksit üretimi yapabilen mayalar, oksijensiz ortamda metabolik yollarını değiştiriyor ve oksijensiz solunum yapabiliyorlar. Oksijensiz solunumda enerji verimi azalıyor, ancak fermantasyon sonucunda ortaya çıkan alkol, ticari olarak önem taşıyor.'' Kaynak; tübitak
Yani maya hücrelerimizi oksijenle daha verimli hale getirmek mümkün.
Mayalı sistemle CO2 üretmek
[QUOTE=onuruygun]Volkan Bey; CO2 için atmosferik oksijen kullanılmıyor. Elde ettiğimiz CO2'deki oksijenin kaynağı şekerdeki oksijendir.
Olay çok karman çokman bir metabolizmaya dayanıyor ama kısaca girenleri ve ürünleri şöyle verebiliriz:
C6H12O6 ---> 2(CH3CH2OH) + 2(CO2) + ENERJİ
Glikoz Etil alkol
Burada glikoz çoklu şekerlerin(burada çay şekeri) yıkımı ile ortaya çıkan kanda ve balda bulunan temel şekerdir. Eğer girenler kısmı ile ürünleri karşılaştırırsanız iki tarafta da toplam 6 adet oksijen olduğunu görebilirsiniz.
Hidrojen peroksit eklerseniz ortama kullanılabilir oksijen değil öldürücü bir dezenfektan eklemiş olacağınızı hatırlatmak isterim.
[/QUOTE]
Onur bey müdahil olduğunuz için teşekkür ederim.
Şunu anlayamadım glukozdaki oksijen derken neyi kastettiniz ? moleküldeki en sondaki -O6 yı mı? fakat o molekülün bir parçası zaten,serbest oksijen değilki? glukozdan enerji elde etmek için kendi içindeki oksijen atomunu ayıramazssınız ,ayırırsanız bambaşka bir molekül haline gelir ki oda glukoz olmaz zaten,oluşan molekülden de enerji elde edemezsiniz,hiçbir canlı bunu yapmaz.Ben bir doktorum enerji metabolizmasını enzimlerine kadar ezbere bilmesemde tepkimeye giren ve çıkan ürünleri biliyorum,kurduğunuz denklem bence yanlış.böyle bir tepkime hiç görmedim.
Hidrojen peroksit konusunda evet haklısınız direkt olarak kullanmak zaten maya bakterileri için toksik,fakat bu molekülden çok yüksek miktarlarda oksijen elde etmek mümkün,nasıl elde edilebilir sorusunun cevabını şuan için çok araştırmadım ama oksijen elde edildikten sonra kullanılabilirliğini tartışabiliriz diye düşünüyorum.
[QUOTE=onuruygun]Volkan Bey; CO2 için atmosferik oksijen kullanılmıyor. Elde ettiğimiz CO2'deki oksijenin kaynağı şekerdeki oksijendir.
Olay çok karman çokman bir metabolizmaya dayanıyor ama kısaca girenleri ve ürünleri şöyle verebiliriz:
C6H12O6 ---> 2(CH3CH2OH) + 2(CO2) + ENERJİ
Glikoz Etil alkol
Burada glikoz çoklu şekerlerin(burada çay şekeri) yıkımı ile ortaya çıkan kanda ve balda bulunan temel şekerdir. Eğer girenler kısmı ile ürünleri karşılaştırırsanız iki tarafta da toplam 6 adet oksijen olduğunu görebilirsiniz.
Hidrojen peroksit eklerseniz ortama kullanılabilir oksijen değil öldürücü bir dezenfektan eklemiş olacağınızı hatırlatmak isterim.

[/QUOTE]
Onur bey müdahil olduğunuz için teşekkür ederim.
Şunu anlayamadım glukozdaki oksijen derken neyi kastettiniz ? moleküldeki en sondaki -O6 yı mı? fakat o molekülün bir parçası zaten,serbest oksijen değilki? glukozdan enerji elde etmek için kendi içindeki oksijen atomunu ayıramazssınız ,ayırırsanız bambaşka bir molekül haline gelir ki oda glukoz olmaz zaten,oluşan molekülden de enerji elde edemezsiniz,hiçbir canlı bunu yapmaz.Ben bir doktorum enerji metabolizmasını enzimlerine kadar ezbere bilmesemde tepkimeye giren ve çıkan ürünleri biliyorum,kurduğunuz denklem bence yanlış.böyle bir tepkime hiç görmedim.
Hidrojen peroksit konusunda evet haklısınız direkt olarak kullanmak zaten maya bakterileri için toksik,fakat bu molekülden çok yüksek miktarlarda oksijen elde etmek mümkün,nasıl elde edilebilir sorusunun cevabını şuan için çok araştırmadım ama oksijen elde edildikten sonra kullanılabilirliğini tartışabiliriz diye düşünüyorum.
Mayalı sistemle CO2 üretmek
Merhabalar,öncelikle mayalı sistem ile ilgili hepimizi bilgilendiren arkadaşlara teşekkür ederim.Bu konuyla ilgili hemen her sayfayı okudum sayılır,bu başlık dışında başlıkların da çoğunu..Yalnız okuduğum kadarıyla atladığımız bir yer var ve yanlış bildiğimiz diyeyim,şöyleki ;
Karbondioksit (CO2) daha çok bir oksijenli (O2) solunum ürünüdür,fermantasyonda (oksijensiz solunum) oksijenli solunumun 3 te 1 i kadar karbondioksit üretilir ve fermantasyon sonucunda alkol,laktik asit vb. maddeler oluşur.Dolayısıyla hemen bütün canlılarda kullanılan glukoz (şeker) veya diğer enerji veren maddeler bu iki yolla enerji elde etmek için kullanılır.Açıklayıcı olması bakımından birkaç basit denklemle bunu anlatayım;
oksijenli solunum
1 Glukoz (şeker) + 1 oksijen ----> 6 karbondioksit + 6 su +enerji
oksijensiz solunum (fermantasyon)
1 Glukoz (şeker) ---------------------> 2 Etil alkol + 2 Karbondioksit +enerji
Yani oksijenli solunumla zehirli atıklar (etil alkol) oluşturmadan 3 katı karbondioksit üretilebilir.
Bizim mayalı sistemde kullandığımız bakteriler de bu iki yolu kullanabilen bir canlıdır.Maya bakterileri diğer gelişmiş canlılar gibi enerji elde etmek için ilk başta ortamdaki oksijeni kullanır,ortamdaki oksijen bitince de oksijensiz solunuma (fermantasyon) dönmek zorunda kalırlar.Fakat oksijensiz solunum ürünleri (etil alkol gibi..) maya bakterileri için toksik bir ortam oluşmasına neden olur ve en sonunda artan etil alkol oranı maya bakterilerinin ölümüne sebep olur.Benzer durum insanlarda da vardır,yoğun enerji harcama sonunda kaslarımızda biriken laktik asitin yorulmamıza neden olması gibi...
Forumda okuduğum kadarıyla çok az hobici arkadaşımız mayalı sistemi uzun süreler kullanabilmekte.(uzun süreden kastım şudur;bir hobici arkadaşımızın piknik tüpünde kurduğu sistemi el yapımı vortexi ile saniyede 1 kabarcık vererek 3 ay kullanabildiğini okumuştum,sanırım bundan daha uzun kullanan yok yada ben göremedim.)
Çoğu hobicinin mayalı sistemden en çok şikayet ettiği şey çok kısa sürede gaz çıkışının bitmesi.Yapılan mayalı sistemlerin gaz kaçırması vb durumlar dışında ,erken yada bir kaç gün veya haftada sonlanmasının en büyük sebebi yukarda da söylediğim gibi oluşan etil alkolden dolayıdır diye düşünüyorum ve sanırım yanılmıyorum.Mayalı sistemi boşaltırken duyduğunuz kötü kokunun (başka bir tabirle sarhoş kusmuğu kokusu ) kaynağı karbondioksit,alkol ve diğer atıklarının sonucudur zaten.
Peki herşeyi olması gerektiği gibi yapmak neden yetmiyor? Kullanılan şeker miktarı (ortalama 2 litre için 3 su bardağı şeker ) bir insan için bile günlerce yetebilecek kadar enerji kaynağı olabilirken,kullandığımız bir kaç gram maya bakterisine 1 ay bile yetmeyebilmekte.
Bunun tek açıklaması kullandığımız sudaki çözünmüş oksijen miktarı ile alakalı diye düşünüyorum; sudaki oksijen miktarı diyorum çünkü şişenin üzerinde bıraktığımız boşluktaki oksijeni biz zaten karbondioksit tahliye borusuyla akvaryuma verip bitiriyoruz ve maya bakterilerine kala kala 2 litre sudaki erimiş oksijen kalıyor. Yukardaki denklemlerden de görüleceği gibi oksijenli solunumda 1 molekül glukoz için bir molekül oksijen gereklidir.Sudaki oksijen seviyesi ile kullandığımız şeker oranı ne yazıkki 1 e 1 değil,suda çözünmüş oksijen miktarına oranla şeker oranı çok çok fazla.Maya bakterileri de ilk önce suda bulunan oksijeni kullanıp karbondioksit ürettikten sonra kalan şekerleri suda oksijen kalmadığı için fermente edip oksijensiz solunumla etil alkol üretmeye başlamaktalar.En başta ürettikleri karbondioksitte bize en fazla 1 hafta - 3 hafta arası (şişede bulunan boş alanda sıkışabildiği kadar) yetmekte.Bu süreleri farklı vermemin sebebi karbondioksiti akvaryumunuzda kulanma metodunuza göre değişkenlik gösterdiği içindir.Hava taşı kullanan biri kısa sürede biriken karbondioksitini tüketirken ,vortex kullananlar daha uzun süreler elde ettikleri karbondioksiti daha da elverişli biçimde kullanabilmektedirler.
Bu tamamen elde edilen karbondioksitin akvaryumunuzdaki kullanım şekliyle alakalıdır,aynı miktar şekeri 2 litre su ile (aynı oksijen seviyesine sahip) kullandığımız sürece elde ettiğimiz karbondioksit miktarı değişmez.Kullanılan maya miktarı sadece elde ettiğimiz karbondioksitin daha kısa sürede oluşmasına neden olabilir,yani 3 kaşık maya ile 10 kaşık mayanın 3 bardak şekerden oluşturacağı karbondioksit oranı aynıdır.Tersinde 1 kaşık maya kullanılması karbondioksitin daha geç çıkmasına neden olur fakat yinede miktarı değişmez.Zamanla sayısı artan maya bakterileri ortamda bulabildikleri oksijenle idare edip oksijen bitince etil alkol üretmeye ve daha az karbondioksit çıkarıp enerji elde etmeye çalışırlar,kafat ömürleri ortamda oluşan etil alkol nedeniyle kısa sürer,dolayısıyla kullandığımız şekerin hemen çoğu maya bakterileri tarafından kullanılamadan şişede kalır,şişeye maya ekleseniz bile önceki bakteriler tarafından oluşmuş olan etil alkol nedeniyle onlarda kısa süre içinde ölürler.
Bütün bunların sonucunda aynı miktar malzeme ile mayalı sistemden daha uzun süre faydalanabilmek için yapılması gerekenin kullandığımız sudaki oksijen miktarını artırmak olduğu sonucuna varılıyor.Peki bunu yapabilir miyiz? ya da nasıl yaparız? Benim düşündüğüm bir kaç yöntem var ama hepsi teoride,Şöyleki;
1- Kullandığımız su miktarını artırabiliriz,bu belkide en pratik yöntem.Aynı miktar şeker,maya ve diğer malzemeyi daha çok suda eritip daha büyük bir şişede sistemi kurmak.Böylece bakterilerin kullanabileceği daha çok oksijeni onlara verebiliriz.
2-Kullandığımız maya ve şeker miktarını bölerek birden fazla şişede sistemi kurup karbondioksit çıkışlarını tek boruda toplamak.3 adet 2,5 litrelik şişenin herbirine 2 litre su ile 1 er bardak şeker ve 1 er çay kaşığı mayayı koyabiliriz.
3-Yara dezenfeksiyonunda kullanılan Oksijenli su (H2O2 -hidrojen peroksit) kullanarak sistemi kurmadan önce kullanacağımız sudaki oksijen oranı artırılabilir mi? pratikte denemedim ama denenebilecek bir yöntem diye düşünüyorum.Oksijenli suyun direkt kendisi maya bakterileri için toksik etkilidir, o yuzden sistemi kurmadan yani maya bakterilerini koymadan önce suda çözülüp oksijen elde edildikten sonra mayanın eklenmesi uygun olacaktır düşüncesindeyim.
4- oksijen tabletleri kullanılabilir mi? sistemi yaptıktan sonra şişenin içine atılacak bir oksijen tableti maya bakterilerine gerekli oksijeni verebilir düşüncesindeyim,tablet yarım yada çeyrek kullanılabilir belki,bu sayede maya bakterileri daha uzun süre oksijeni kullanıp karbondioksit üretebilir ve sistemimiz daha uzun süre verimli şekilde çalışır kanaatindeyim.
Dediğim gibi bu söylediklerimin hiçbirini kendim uygulamadım,biyolog ya da kimyager değilim.Amacım mayalı sistemde elde edeceğimiz karbondioksiti daha uzun süre kullanabilmek,oluşacak olan alkolu daha geç zamanda oluşmasını sağlamaktır.
Bu konularda uzman arkadaşlar vardır eminim,katkı yaparlarsa çok memnun olurum.
blackred 2012-04-19 09:37:26
Merhabalar,öncelikle mayalı sistem ile ilgili hepimizi bilgilendiren arkadaşlara teşekkür ederim.Bu konuyla ilgili hemen her sayfayı okudum sayılır,bu başlık dışında başlıkların da çoğunu..Yalnız okuduğum kadarıyla atladığımız bir yer var ve yanlış bildiğimiz diyeyim,şöyleki ;
Karbondioksit (CO2) daha çok bir oksijenli (O2) solunum ürünüdür,fermantasyonda (oksijensiz solunum) oksijenli solunumun 3 te 1 i kadar karbondioksit üretilir ve fermantasyon sonucunda alkol,laktik asit vb. maddeler oluşur.Dolayısıyla hemen bütün canlılarda kullanılan glukoz (şeker) veya diğer enerji veren maddeler bu iki yolla enerji elde etmek için kullanılır.Açıklayıcı olması bakımından birkaç basit denklemle bunu anlatayım;
oksijenli solunum
1 Glukoz (şeker) + 1 oksijen ----> 6 karbondioksit + 6 su +enerji
oksijensiz solunum (fermantasyon)
1 Glukoz (şeker) ---------------------> 2 Etil alkol + 2 Karbondioksit +enerji
Yani oksijenli solunumla zehirli atıklar (etil alkol) oluşturmadan 3 katı karbondioksit üretilebilir.
Bizim mayalı sistemde kullandığımız bakteriler de bu iki yolu kullanabilen bir canlıdır.Maya bakterileri diğer gelişmiş canlılar gibi enerji elde etmek için ilk başta ortamdaki oksijeni kullanır,ortamdaki oksijen bitince de oksijensiz solunuma (fermantasyon) dönmek zorunda kalırlar.Fakat oksijensiz solunum ürünleri (etil alkol gibi..) maya bakterileri için toksik bir ortam oluşmasına neden olur ve en sonunda artan etil alkol oranı maya bakterilerinin ölümüne sebep olur.Benzer durum insanlarda da vardır,yoğun enerji harcama sonunda kaslarımızda biriken laktik asitin yorulmamıza neden olması gibi...
Forumda okuduğum kadarıyla çok az hobici arkadaşımız mayalı sistemi uzun süreler kullanabilmekte.(uzun süreden kastım şudur;bir hobici arkadaşımızın piknik tüpünde kurduğu sistemi el yapımı vortexi ile saniyede 1 kabarcık vererek 3 ay kullanabildiğini okumuştum,sanırım bundan daha uzun kullanan yok yada ben göremedim.)
Çoğu hobicinin mayalı sistemden en çok şikayet ettiği şey çok kısa sürede gaz çıkışının bitmesi.Yapılan mayalı sistemlerin gaz kaçırması vb durumlar dışında ,erken yada bir kaç gün veya haftada sonlanmasının en büyük sebebi yukarda da söylediğim gibi oluşan etil alkolden dolayıdır diye düşünüyorum ve sanırım yanılmıyorum.Mayalı sistemi boşaltırken duyduğunuz kötü kokunun (başka bir tabirle sarhoş kusmuğu kokusu ) kaynağı karbondioksit,alkol ve diğer atıklarının sonucudur zaten.
Peki herşeyi olması gerektiği gibi yapmak neden yetmiyor? Kullanılan şeker miktarı (ortalama 2 litre için 3 su bardağı şeker ) bir insan için bile günlerce yetebilecek kadar enerji kaynağı olabilirken,kullandığımız bir kaç gram maya bakterisine 1 ay bile yetmeyebilmekte.
Bunun tek açıklaması kullandığımız sudaki çözünmüş oksijen miktarı ile alakalı diye düşünüyorum; sudaki oksijen miktarı diyorum çünkü şişenin üzerinde bıraktığımız boşluktaki oksijeni biz zaten karbondioksit tahliye borusuyla akvaryuma verip bitiriyoruz ve maya bakterilerine kala kala 2 litre sudaki erimiş oksijen kalıyor. Yukardaki denklemlerden de görüleceği gibi oksijenli solunumda 1 molekül glukoz için bir molekül oksijen gereklidir.Sudaki oksijen seviyesi ile kullandığımız şeker oranı ne yazıkki 1 e 1 değil,suda çözünmüş oksijen miktarına oranla şeker oranı çok çok fazla.Maya bakterileri de ilk önce suda bulunan oksijeni kullanıp karbondioksit ürettikten sonra kalan şekerleri suda oksijen kalmadığı için fermente edip oksijensiz solunumla etil alkol üretmeye başlamaktalar.En başta ürettikleri karbondioksitte bize en fazla 1 hafta - 3 hafta arası (şişede bulunan boş alanda sıkışabildiği kadar) yetmekte.Bu süreleri farklı vermemin sebebi karbondioksiti akvaryumunuzda kulanma metodunuza göre değişkenlik gösterdiği içindir.Hava taşı kullanan biri kısa sürede biriken karbondioksitini tüketirken ,vortex kullananlar daha uzun süreler elde ettikleri karbondioksiti daha da elverişli biçimde kullanabilmektedirler.
Bu tamamen elde edilen karbondioksitin akvaryumunuzdaki kullanım şekliyle alakalıdır,aynı miktar şekeri 2 litre su ile (aynı oksijen seviyesine sahip) kullandığımız sürece elde ettiğimiz karbondioksit miktarı değişmez.Kullanılan maya miktarı sadece elde ettiğimiz karbondioksitin daha kısa sürede oluşmasına neden olabilir,yani 3 kaşık maya ile 10 kaşık mayanın 3 bardak şekerden oluşturacağı karbondioksit oranı aynıdır.Tersinde 1 kaşık maya kullanılması karbondioksitin daha geç çıkmasına neden olur fakat yinede miktarı değişmez.Zamanla sayısı artan maya bakterileri ortamda bulabildikleri oksijenle idare edip oksijen bitince etil alkol üretmeye ve daha az karbondioksit çıkarıp enerji elde etmeye çalışırlar,kafat ömürleri ortamda oluşan etil alkol nedeniyle kısa sürer,dolayısıyla kullandığımız şekerin hemen çoğu maya bakterileri tarafından kullanılamadan şişede kalır,şişeye maya ekleseniz bile önceki bakteriler tarafından oluşmuş olan etil alkol nedeniyle onlarda kısa süre içinde ölürler.
Bütün bunların sonucunda aynı miktar malzeme ile mayalı sistemden daha uzun süre faydalanabilmek için yapılması gerekenin kullandığımız sudaki oksijen miktarını artırmak olduğu sonucuna varılıyor.Peki bunu yapabilir miyiz? ya da nasıl yaparız? Benim düşündüğüm bir kaç yöntem var ama hepsi teoride,Şöyleki;
1- Kullandığımız su miktarını artırabiliriz,bu belkide en pratik yöntem.Aynı miktar şeker,maya ve diğer malzemeyi daha çok suda eritip daha büyük bir şişede sistemi kurmak.Böylece bakterilerin kullanabileceği daha çok oksijeni onlara verebiliriz.
2-Kullandığımız maya ve şeker miktarını bölerek birden fazla şişede sistemi kurup karbondioksit çıkışlarını tek boruda toplamak.3 adet 2,5 litrelik şişenin herbirine 2 litre su ile 1 er bardak şeker ve 1 er çay kaşığı mayayı koyabiliriz.
3-Yara dezenfeksiyonunda kullanılan Oksijenli su (H2O2 -hidrojen peroksit) kullanarak sistemi kurmadan önce kullanacağımız sudaki oksijen oranı artırılabilir mi? pratikte denemedim ama denenebilecek bir yöntem diye düşünüyorum.Oksijenli suyun direkt kendisi maya bakterileri için toksik etkilidir, o yuzden sistemi kurmadan yani maya bakterilerini koymadan önce suda çözülüp oksijen elde edildikten sonra mayanın eklenmesi uygun olacaktır düşüncesindeyim.
4- oksijen tabletleri kullanılabilir mi? sistemi yaptıktan sonra şişenin içine atılacak bir oksijen tableti maya bakterilerine gerekli oksijeni verebilir düşüncesindeyim,tablet yarım yada çeyrek kullanılabilir belki,bu sayede maya bakterileri daha uzun süre oksijeni kullanıp karbondioksit üretebilir ve sistemimiz daha uzun süre verimli şekilde çalışır kanaatindeyim.
Dediğim gibi bu söylediklerimin hiçbirini kendim uygulamadım,biyolog ya da kimyager değilim.Amacım mayalı sistemde elde edeceğimiz karbondioksiti daha uzun süre kullanabilmek,oluşacak olan alkolu daha geç zamanda oluşmasını sağlamaktır.
Bu konularda uzman arkadaşlar vardır eminim,katkı yaparlarsa çok memnun olurum.
Elma salyangozu kayıpsız yumurta çıkarma
Peki salyangozların döllenmeden yumurta bırakmaları mümkün müdür? erkek salyangozla çiftleşmeden dişi kendi başına boş (döllenmemiş) yumurta bırakabilir mi?
Peki salyangozların döllenmeden yumurta bırakmaları mümkün müdür? erkek salyangozla çiftleşmeden dişi kendi başına boş (döllenmemiş) yumurta bırakabilir mi?
SON MESAJLAR
- Sobo Wp-628h Filtrasyon Malzemesi EmiirKaan, 12:33
Yeni Üye Forumu - Sessiz Şelale Filtre Önerisi 0rnn, 11:59
Filtreleme Seçenekleri - Limnophila Sessiliflora Zorluğu Nedir Khatrom, 10:55
Bitki Türleri ve Bakımı - Astronot Balığı Bilgi Ve Düşünceleriniz Hsrt, 01:21
Yeni Üye Forumu - Low Tech Bitki Tavsiyesi EmiirKaan, 01:12
Akvaryum ve Tür Tavsiyesi - Üçgen Şekilli Yosun Cyber_Scout, 00:31
Yosun - Kahverengi Uzun Ve Kısa Yuvarlak Yapılar Sekizo, 23:52
Akvaryum Bilimi - Betta Balığımın Kuyruğunun Düzelmemesi NautilusLordu, 23:19
Hastalıklar ve İlaçlar - Elyaf Kromatit, 22:35
Filtreleme Seçenekleri - İlaç Satışı Neden Yok? GhostKoi, 22:16
Hastalıklar ve İlaçlar - Nano Akvaryum İçin Vatoz Türü Önerisi JujuSeri, 21:56
Akvaryum ve Tür Tavsiyesi - Ankara Deniz Akvaryum Taha⚡, 21:14
Akvaryumcu Önerileri ve Duyuruları - Sürekli Tetra Kaybı - Neden? mustafakrml, 20:41
Hastalıklar ve İlaçlar - 60p Dutch Style Kturan06, 19:49
Akvaryum Tanıtımı - Ember Tetra nniiaa, 16:17
Amerikan Tetraları - Yıllar Sonra Tekrar - Tavsiyelere Açığım m170, 15:23
Yeni Üye Forumu - Yıllar Sonra Hobiye Dönüş enginhayta, 07:03
Akvaryum Tanıtımı - Beta Balığı Kuyruk Erimesi Cyber_Scout, 04:10
Hastalıklar ve İlaçlar - 50x30x30 Akvaryum İçin Tavsiyeler. ugurbaran, 00:14
Yeni Üye Forumu - 60x40x40 Walstad Akvaryum Ve Kurulum Süreci syerli, 23:11
Akvaryum Tanıtımı - 400 Litre Havuz Sufisu, 22:37
Kendin Yap Sistemler (DIY) - Ana Tankta Baktopur? Leo, 22:32
Hastalıklar ve İlaçlar - Lepistes Havuzu Conix, 21:49
Akvaryum Tanıtımı - Bu Partiküllerden Kurtulamadim. Çözüm Önerisi Olan Cyber_Scout, 20:23
Tanganyika Cichlidleri - 80x40x40 Akvaryum Oase Biomaster 200 hakanmorcicek, 19:38
Yeni Üye Forumu - Geophagus Tür Ayrımı? Cyber_Scout, 19:25
Akvaryum ve Tür Tavsiyesi - Neocaridina Karides Hastalık Tatar10, 19:03
Hastalıklar ve İlaçlar - Hangi Canlıları Eklemeliyim Cyber_Scout, 18:08
Yeni Üye Forumu - Akvaryumu Bozup Baştan Yapmak Ve Deniz Taşları Cyber_Scout, 17:17
Akvaryum ve Tür Tavsiyesi - Rasbora Oneri Tatar10, 16:44
Akvaryum ve Tür Tavsiyesi - 80x40x40 Akvaryum İçin Tür Önerileri (128 Litre) Frkn, 16:37
Akvaryum ve Tür Tavsiyesi - Pleksi İle Sump Yaptım fffurkan9, 16:09
Filtre ve Sump Yapımı - Bucephalandra Maharani Çiçeği ballantines, 16:09
Bitki Akvaryumları Genel - Ternapi Medaka Pondları Frkn, 15:43
Akvaryum Tanıtımı - Betta'daki Şişlik Nedir ByOscar:), 12:27
Hastalıklar ve İlaçlar - 10 Yıl Aradan Sonra.. Cyber_Scout, 10:27
Akvaryum ve Tür Tavsiyesi - L144 Kongfin Yavru Ölümleri Hk. Taha⚡, 09:43
Kedi Balıkları Forumu - Sıvı Gübre Nasıl Hazırlanır ? NightWist, 09:39
Taban ve Gübreleme - Süper Red Dişi Erkek Oranı sinan1166, 08:49
Kedi Balıkları Forumu - Gül Barb Her Koşulda Renkli Mi? Cyrenity, 06:07
Yeni Üye Forumu - Kum Miktarı İçin Bilginize İhtiyacım Var Arkadaşla Cyber_Scout, 03:42
Bitki Akvaryumları Genel - Kurtulma Şansı Var Mı? Cyber_Scout, 03:27
Discus - Su Yosunu Cyber_Scout, 03:13
Yosun - Nano Jungle bendeniztayfun, 00:22
Akvaryum Tanıtımı - Orta Amerika'ya Dönüş Frkn, 18:53
Akvaryum Tanıtımı - 150l+315l'ye; Fluval Vs. Eheim Vs. Aquael Vs. Jbl bendeniztayfun, 17:37
Filtreleme Seçenekleri - Akvaryum Balık Önerisi Ve Adet Önerisi sacityld, 16:24
Yeni Üye Forumu - Lapistes Yavruları scorpion26, 16:20
Canlı Doğuranlar - Yeni Kurduğum Karides Akvaryumu Nasıl? NightWist, 15:39
Akvaryum ve Tür Tavsiyesi - Medaka Japon Pirinç Balığı (japanese Rice Fish) scorpion26, 12:02
Diğer Tatlı Su Canlıları Tanıtımı
GÜNCEL 100 TANITIM
SON İLANLAR
- Su Piresi / Yeşil Su ALTEMUR 12:44
- Lepistes Otu Ucretsiz / Frogbit 5 Tl ALTEMUR 12:44
- Mobilyalı Akvaryum - Kurulu Ve Oturmuş Ciyus 12:21
- Exel , Ramshorm , Bitki CevdetSERBEST 11:49
- Su Piresi 200 - 300 Adet 100 Tl CevdetSERBEST 11:49
- Moss Teli CevdetSERBEST 11:49
- L144 Mavi Göz Pala Vatoz Kanlar FULL RED MEHMET 11:47
- Dophin C1300 Dış Filtre Sıfırdan Farksız Garantili FULL RED MEHMET 11:47
- Reeflowers Pearl Whıte Sand Kum 200 Kg FULL RED MEHMET 11:47
- 🌿 Makro➕️ Mikro➕ Excel🌲 Akvaryum Gübreleri kilic88 11:14
- Ler Armatür Işık Aydınlatma yaguara 09:13
- Damızlık Lda16 Super Red Marble Düz Çiftler Kemalk41 08:29
- Lda16 Longfin Yavruları _rammstein_ 07:36
- Mpanga Ve Sarı Prenses Ercankurt 07:34
- Akvaryum , Su Piresi , Balık Yemi gyunda 07:27
- Flame Moss , Java Moss gyunda 07:27
- Karides , Salyangoz , Kırma Karides 3tl gyunda 07:27
- Gold Severum 13,5 Cm Ankara 📍 Gökdeniz Kale 07:09
- Blackline Tetra Jumbo Boy rasporasrc 01:51
- Sarı Ateş Neon Karides (neocaridina) rasporasrc 01:51
- Mdf Dolap Ve Ahşap Sehpa İmalatı GreeNWooD 01:37
- Lepistes Endler, Yerli Üretim 20 Tl Birtek 23:27
- Filitre Motor Mili Ve Ehaim Parçaları Arıyorum Birtek 23:27
- Crypto Wendti Green Brown. Birtek 23:27
- Aqua Master Aydınlatma 40 Cm poyraz43 23:15
- 10w Isıtıcı poyraz43 23:15
- Zateksuaritma Akvaryum Arıtma Sistemleri Reef Seri zafer3885 22:35
- Akvaryum Arıtma Sistemleri zafer3885 22:35
- Sunsun 603b Dış Filtre TurX 22:35
- Fluval Ve Jbl Sıfır Kapalı Kutu Son 1 Er Adet propecia 22:24
- 1 Metre Set Akvaryum Veya Tek Tek propecia 22:24
- Erkek Kribensis Takaslık teksas_tombiks 22:15
- Chihiros Wrgb-120cm 10th Edition Led Aydınlatma Deathgrip 21:51
- Akvaryum Taş Ve Kumu livadi 21:26
- Sarı Prenses- Beyaz Prenses- Auratus- Şeker Pembe Malawi market 20:46
- Kafalı Yunus Yavruları Malawi market 20:46
- Eheim Biopower 240 İç Filtre blenny 19:57
- Apostogramma Kakadu Çift "f2 Wild" sirhill 19:34
- Panda Oranda Japon Arıyorum 2 Adet sirhill 19:34
- Sağlıklı Anubias Bitkileri avok 19:12
- A Kalite Plakat Betta Yavruları poyrxz 18:47
- Dişi Plakat Betta Yavruları poyrxz 18:47
- Mikrofex & Su Piresi & Mikrokurt scorpion26 17:21
- Leleupi & 4 Çeşit Nadir Endler scorpion26 17:21
- Apistogramma Agassizii Double Red Genç Damızlık Thunderbird 17:14
- Lda 16 Vatoz mkursun 16:55
- Su Piresi & Yeşil Su & Infusoria Amati340 16:11
- Ista Yüzey Temizleyici (surface Skimmer) I521 Amati340 16:11
- Ramshorn Salyangoz (10 Adet) Amati340 16:11
- Osmocote Akıllı Kapsül Gübre ( 9 Ay Etkili) Amati340 16:11
KULLANICILAR
- 61 Online Kullanıcı, 33 Üye
Online Kullanıcılar
oguzsel,
Birtek,
ilterisdoğukan,
yeekim,
Kuduoglu,
osmandbnl,
sina cen,
0rnn,
omerkaya40,
MiSoSiKiaN,
ibas34,
Oğul Hüseyin,
DABARAKATO,
DigitalPen,
Kınayu,
oktay42,
altuntasseref,
Khatrom,
hazalca,
ilkerkrsln,
Sekizo,
kilic88,
Akrattin,
livadi,
Yücel BOZDEMİR,
mustafatelli,
Deathgrip,
Brdk64,
√olkaπ,
berat76,
abunil,
1win_ghsa,
zen666,
oguzozt,
FORUM İSTATİSTİKLERİ
- 3,797,668 Mesaj
- 408,613 Konu
- 91 Forum
- 145,128 Forum Üyesi
- 1,466 Özel Forum Üyesi
- 29 Kıdemli Akvarist
- 1,941 Dün Giriş Yapan Üye
Şu ana kadar en fazla 1365 kişi 27.03.2012 23:21 tarih ve saatinde çevrim içi oldu.
