Bitkilerdeki Dengesizlik
Gönderim Zamanı: 11 Aralık 2018 17:11
[b]Tank :[/b] 30x30x30cm net 20litre civarı su vardır.
[b]Işıklandırma :[/b] 6w powerled. 4soğuk beyaz, 1deep red, 1uv mor
[b]Filtre :[/b] Ufak karidesleri çekmeyecek, yeterli akıntıyı sağlayacak şekilde bir iç filtre. Hava hortumu yok, hava vermiyor sadece su yüzeyini dalgalandırarak oksijen kazandırıyorum suya.
[b]Bitki Türleri :[/b] Bacopa, palustaris(emin değilim buna benzettim), staurogyne repens, emersten yetiştirmeye çalıştığım helferi, sp japan, monte carlo, moss ball, fissidens moss, cameroon moss, riccia, ismini bilmediğim fotoğrafta olan kırmızı bir bitki ve yine ismini bilmediğim su üstü bitkisi(bunu test amaçlı eklemiştim şuan çıkardım).
[b]Gübreleme :[/b]EI methodunu kullanıyorum makroları kendim yapıyorum (potasyum nitrat ve mono potasyum fosfat ile) mikro ve demiri başka bir hobiciden aldım onlarda DIY.
[b]Taban :[/b] Sadece hagen kum ve çok az miktarda lav kırığı.
[b]CO2 :[/b] Kullanmıyorum.
Arkadaşlar herkese iyi forumlar, başlıkta da belirttiğim gibi bitkilerde bi dengesizlik var. Tankım baya karma oldu en kolay türlerden tutun da orta zorlukta diyebilceğimiz türlere kadar birçok tür var. Bikaçının ismini dahi bilmiyorum. Belki bunun etkisi olabilir diyeceğim ama kolay bitkiler yerinde sayarken zor bitkilerin hızla gelişmesi iyice kafa kurcalıyor. Gübrelemede makrolardan şüphem yok şahsen kendi yapımım, oranlarını biliyorum ve fazla fazla kullanıyorum zaten eksik geleceğini sanmıyorum. Onun dışında mikro ve demir eksik geliyor olabilir mi? Öyle olsa monte carlo tabanı nasıl kapladı bu şekilde, riccia fotoğrafta gözüktüğü gibi nasıl fotosentez yapıyor, sp japan henüz en yenileri olmasına rağmen nasıl böyle yayıldı?
Gördüğüm kadarıyla sorunlardan bahsetmem gerekirse,
[b]1)[/b]Palustaris diye düşündüğüm bitki nerdeyse 1ay olacak ama gelişme sıfır. Uçlarında da beyazlaşmalar olmaya başladı.
[b]2)[/b]Bacopada aynı tarihte eklendi oda 1ay olacak nerdeyse onda da gelişme sıfır, yapraklar biraz yamuk, ama renk kaybı vs gözlemlemedim.
[b]3)[/b]Repenslerde 2farklı yerden gelme ilk repenslerim diatom yüzünden çok kötü duruma gelmişlerdi diatomu atlatınca 2.postayı ekledim eskileride atmadım ama ne yenilerde ne eskilerde bi gelişim yok. 2.posta ile gelen repensler emers olabilir çünkü gövde ve yapraklar tüylü tüylüydü geldiğinde ilk defa böyle sucul bi bitki gördüm.
[b]4)[/b]Helferilerde 2.posta repensler ile birlikte aynı yerden geldiler onlarda geldiğinde hiç helferiye benzemiyorlardı ama zamanla benzemeye başladılar.
[b]5)[/b]Monte carlonun gelişmesini hiç beklemezdim sonuçta CO2 yok ama gelişti ve nerdeyse kapladı tabanı. Yinede bazı yaprakları daha açık renkte.
[b]6)[/b]O su üstü bitkisini test amaçlı ekledim, yeni sürgünler verdi ama onunda zamanla bazı yaprakları sararıp beyaza yakın bir hal aldı.
[b]7)[/b]Fotoğrafların birinde sol arka köşede micralar var o tankın eski hali, o zamanlarda bile micraların uç yaprakları beyazlamış haldeydi.
[b]8)[/b]Camlardaki yosunları bilerek temizlemedim, neritelerim, karideslerim ve yavrular için besin kaynağı olması açısından.
Fotoğraflarıda ekliyorum sorunları daha iyi görebilmeniz adına. Konu biraz uzun oldu, detaylarıyla açıklamaya çalıştım.
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181612031.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181610481.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181610001.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181609081.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181609221.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181610151.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181611111.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181612531.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181614321.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181613291.jpg[/IMG][EDIT]mstf26131,2018-12-11 17:15:22[/EDIT]
[b]Işıklandırma :[/b] 6w powerled. 4soğuk beyaz, 1deep red, 1uv mor
[b]Filtre :[/b] Ufak karidesleri çekmeyecek, yeterli akıntıyı sağlayacak şekilde bir iç filtre. Hava hortumu yok, hava vermiyor sadece su yüzeyini dalgalandırarak oksijen kazandırıyorum suya.
[b]Bitki Türleri :[/b] Bacopa, palustaris(emin değilim buna benzettim), staurogyne repens, emersten yetiştirmeye çalıştığım helferi, sp japan, monte carlo, moss ball, fissidens moss, cameroon moss, riccia, ismini bilmediğim fotoğrafta olan kırmızı bir bitki ve yine ismini bilmediğim su üstü bitkisi(bunu test amaçlı eklemiştim şuan çıkardım).
[b]Gübreleme :[/b]EI methodunu kullanıyorum makroları kendim yapıyorum (potasyum nitrat ve mono potasyum fosfat ile) mikro ve demiri başka bir hobiciden aldım onlarda DIY.
[b]Taban :[/b] Sadece hagen kum ve çok az miktarda lav kırığı.
[b]CO2 :[/b] Kullanmıyorum.
Arkadaşlar herkese iyi forumlar, başlıkta da belirttiğim gibi bitkilerde bi dengesizlik var. Tankım baya karma oldu en kolay türlerden tutun da orta zorlukta diyebilceğimiz türlere kadar birçok tür var. Bikaçının ismini dahi bilmiyorum. Belki bunun etkisi olabilir diyeceğim ama kolay bitkiler yerinde sayarken zor bitkilerin hızla gelişmesi iyice kafa kurcalıyor. Gübrelemede makrolardan şüphem yok şahsen kendi yapımım, oranlarını biliyorum ve fazla fazla kullanıyorum zaten eksik geleceğini sanmıyorum. Onun dışında mikro ve demir eksik geliyor olabilir mi? Öyle olsa monte carlo tabanı nasıl kapladı bu şekilde, riccia fotoğrafta gözüktüğü gibi nasıl fotosentez yapıyor, sp japan henüz en yenileri olmasına rağmen nasıl böyle yayıldı?
Gördüğüm kadarıyla sorunlardan bahsetmem gerekirse,
[b]1)[/b]Palustaris diye düşündüğüm bitki nerdeyse 1ay olacak ama gelişme sıfır. Uçlarında da beyazlaşmalar olmaya başladı.
[b]2)[/b]Bacopada aynı tarihte eklendi oda 1ay olacak nerdeyse onda da gelişme sıfır, yapraklar biraz yamuk, ama renk kaybı vs gözlemlemedim.
[b]3)[/b]Repenslerde 2farklı yerden gelme ilk repenslerim diatom yüzünden çok kötü duruma gelmişlerdi diatomu atlatınca 2.postayı ekledim eskileride atmadım ama ne yenilerde ne eskilerde bi gelişim yok. 2.posta ile gelen repensler emers olabilir çünkü gövde ve yapraklar tüylü tüylüydü geldiğinde ilk defa böyle sucul bi bitki gördüm.
[b]4)[/b]Helferilerde 2.posta repensler ile birlikte aynı yerden geldiler onlarda geldiğinde hiç helferiye benzemiyorlardı ama zamanla benzemeye başladılar.
[b]5)[/b]Monte carlonun gelişmesini hiç beklemezdim sonuçta CO2 yok ama gelişti ve nerdeyse kapladı tabanı. Yinede bazı yaprakları daha açık renkte.
[b]6)[/b]O su üstü bitkisini test amaçlı ekledim, yeni sürgünler verdi ama onunda zamanla bazı yaprakları sararıp beyaza yakın bir hal aldı.
[b]7)[/b]Fotoğrafların birinde sol arka köşede micralar var o tankın eski hali, o zamanlarda bile micraların uç yaprakları beyazlamış haldeydi.
[b]8)[/b]Camlardaki yosunları bilerek temizlemedim, neritelerim, karideslerim ve yavrular için besin kaynağı olması açısından.
Fotoğraflarıda ekliyorum sorunları daha iyi görebilmeniz adına. Konu biraz uzun oldu, detaylarıyla açıklamaya çalıştım.
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181612031.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181610481.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181610001.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181609081.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181609221.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181610151.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181611111.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181612531.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181614321.jpg[/IMG][IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/172026/111220181613291.jpg[/IMG][EDIT]mstf26131,2018-12-11 17:15:22[/EDIT]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 11 Aralık 2018 17:34
Watt hesabı yapmak doğru sonuçlar vermiyor genelde, lümen hesabı ile veriyorum ışığı, watt hesabı yaparsakta powerledde litre başına lowtech tanklarda 0.15-0.20watt öneriliyor o hesapla veriyorum ışığı. Yetersiz gelse ilk tepkiyi montecarlolar vermez miydi sizcede?
+1: [T]112295,Splendor[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 11 Aralık 2018 17:46
Sizinde bildiğiniz gibi bir kaç parametre söz konusu, co2, ışık ve gübreleme. Her akvaryumun ihtiyaçları farklılık gösteriyor.
Ancak asgari ihtiyaçlarda dikkate alınmalı. Bir kaç bitkinin iyi tepki vermesi bir kaçının vermemesi ikilem yaratıyor tabiiki.
Tropica bu işi en iyi yapan bitkilerin ihtiyaçlarına referans bilgiler açısından en iyi bilgiler veren kurumdur.
Işık ile ilgili bir ara derleme yapmıştım. Maalesef görseller yok.
[K]"Bitki akvaryumlarında ışıklandırma hakkında çok detaylı olmasa da lamba seçerken neye göre seçmemiz gerektiği hakkında bir takım bilgileri paylaşmak istedim.
Öncelikle bu grafik Sylvania’ nın Grolux sayfasından alınmıştır. Burada 2 çeşit grolux lamba vardır. Bir tanesi normal grolux diğeri de grolux geniş spectrumdur. Bunlara ait dalga boyu eğrilerinin haricindeki üçüncü eğri ise fotosentezin meydana geldiği en uygun dalga boyunu göstermektedir.
Grafikten anlaşılacağı üzere fotosentezin en uygun dalga boyları 400-450 ve 600-700 arasıdır.
Dikkat ederseniz burada ne Kelvin değeri nede Lümen değeri ile ilgili bir değerlendirme yoktur.
Zira lümen ışığın parlaklığını ifade eder ve dolayısı ile insanın daha net, iyi görmesini anlatır.
Bitki gelişimi ile ilgili bir değer ifade etmez.
Bu grafikte de görüldüğü üzere insan gözünün hassas ve daha iyi gördüğü dalga boyu 500-560 arasındadır ve yüksek lümenli lambalarda bu dalga boyları çok yüksektir.
Aşağıda osram 39w 840 ve 865 kodlu T5 lere ait spectrumlar örnek olarak verilmiştir.
840
865
Kelvin ise renk sıcaklığı anlamı taşır ve baktığımız objenin bize nasıl göründüğünü, bizim nasıl gördüğümüzü anlatır. Aynı Kelvin değerinde iki lambanın dalga boylarının da aynı olması beklenmemelidir.
Osram Flora
Aquastar
Sonuç olarak;
Lamba seçimlerinde yeterli watt olmak şartı ile lambalarda ilk aranılacak özellik dalga boylarıdır. Yüksek olması gereken dalga boyları 400-450 ve 600-700 aralığıdır. Renkler ile ifade etmek gerekir ise kırmızı ve mavi tonlarıdır. Sonrasında bir miktar yeşil ve sarı gelmektedir.
Grafiklerden anlaşılacağı üzere tercih edilecek lambaların başında her ikiside kullanılmak şartı ile grolux ve grolux wide spectrum gelmektedir. Zira biri kırmızı ağırlıklı diğeri mavi ağırlıklıdır. Kırmızı ağırlıklı olan grolux modeli bulunduğunda bunun yanına (2 grolux) bir adet Aquastar eklenmesi doğru olacaktır. Aquastarın fazla kullanılması durumunda bitkiler daha hızlı bir büyüme göstereceklerdir. Ancak denge kurulamaz ise alglerde aynı hızla büyüyebilirler.
İşin ilginç tarafı verilen grafiğe göre osram floranın bizlerin fazlaca talep ettiğimiz lambalardan çok daha fazla, hatta en az grolux kadar uygun bir lamba olmasıdır.
Diğer taraftan 840 ile 865 kodlu lambaların görsellik haricinde katkıları az olmakla birlikte hemen hemen aynıdır. Hatta 840 kodlar - diğer lambalarda mavi yoğunlukta ise-kırmızı dalga boyunun yüksek olması sebebi ile bitki gelişimine faydası daha fazladır.
830
Hatta 830 kodlu olan aquastarın yanına 840 ve 865 ten daha faydalıdır denilebilir.
Kullanılacak lambaların 2/3 kırmızı 1/3 mavi renk yüksek dalga boyutlu lambalar ile balansı sağlandıktan görsellik adına daha düşük watlı lümeni yüksek lambalar kullanmak sanırım daha akılcı olur."[/K]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/47113/6_3_2013_17_2_1_1.jpg[/IMG]
[EDIT]kdeniz,2018-12-11 17:54:19[/EDIT]
Ancak asgari ihtiyaçlarda dikkate alınmalı. Bir kaç bitkinin iyi tepki vermesi bir kaçının vermemesi ikilem yaratıyor tabiiki.
Tropica bu işi en iyi yapan bitkilerin ihtiyaçlarına referans bilgiler açısından en iyi bilgiler veren kurumdur.
Işık ile ilgili bir ara derleme yapmıştım. Maalesef görseller yok.
[K]"Bitki akvaryumlarında ışıklandırma hakkında çok detaylı olmasa da lamba seçerken neye göre seçmemiz gerektiği hakkında bir takım bilgileri paylaşmak istedim.
Öncelikle bu grafik Sylvania’ nın Grolux sayfasından alınmıştır. Burada 2 çeşit grolux lamba vardır. Bir tanesi normal grolux diğeri de grolux geniş spectrumdur. Bunlara ait dalga boyu eğrilerinin haricindeki üçüncü eğri ise fotosentezin meydana geldiği en uygun dalga boyunu göstermektedir.
Grafikten anlaşılacağı üzere fotosentezin en uygun dalga boyları 400-450 ve 600-700 arasıdır.
Dikkat ederseniz burada ne Kelvin değeri nede Lümen değeri ile ilgili bir değerlendirme yoktur.
Zira lümen ışığın parlaklığını ifade eder ve dolayısı ile insanın daha net, iyi görmesini anlatır.
Bitki gelişimi ile ilgili bir değer ifade etmez.
Bu grafikte de görüldüğü üzere insan gözünün hassas ve daha iyi gördüğü dalga boyu 500-560 arasındadır ve yüksek lümenli lambalarda bu dalga boyları çok yüksektir.
Aşağıda osram 39w 840 ve 865 kodlu T5 lere ait spectrumlar örnek olarak verilmiştir.
840
865
Kelvin ise renk sıcaklığı anlamı taşır ve baktığımız objenin bize nasıl göründüğünü, bizim nasıl gördüğümüzü anlatır. Aynı Kelvin değerinde iki lambanın dalga boylarının da aynı olması beklenmemelidir.
Osram Flora
Aquastar
Sonuç olarak;
Lamba seçimlerinde yeterli watt olmak şartı ile lambalarda ilk aranılacak özellik dalga boylarıdır. Yüksek olması gereken dalga boyları 400-450 ve 600-700 aralığıdır. Renkler ile ifade etmek gerekir ise kırmızı ve mavi tonlarıdır. Sonrasında bir miktar yeşil ve sarı gelmektedir.
Grafiklerden anlaşılacağı üzere tercih edilecek lambaların başında her ikiside kullanılmak şartı ile grolux ve grolux wide spectrum gelmektedir. Zira biri kırmızı ağırlıklı diğeri mavi ağırlıklıdır. Kırmızı ağırlıklı olan grolux modeli bulunduğunda bunun yanına (2 grolux) bir adet Aquastar eklenmesi doğru olacaktır. Aquastarın fazla kullanılması durumunda bitkiler daha hızlı bir büyüme göstereceklerdir. Ancak denge kurulamaz ise alglerde aynı hızla büyüyebilirler.
İşin ilginç tarafı verilen grafiğe göre osram floranın bizlerin fazlaca talep ettiğimiz lambalardan çok daha fazla, hatta en az grolux kadar uygun bir lamba olmasıdır.
Diğer taraftan 840 ile 865 kodlu lambaların görsellik haricinde katkıları az olmakla birlikte hemen hemen aynıdır. Hatta 840 kodlar - diğer lambalarda mavi yoğunlukta ise-kırmızı dalga boyunun yüksek olması sebebi ile bitki gelişimine faydası daha fazladır.
830
Hatta 830 kodlu olan aquastarın yanına 840 ve 865 ten daha faydalıdır denilebilir.
Kullanılacak lambaların 2/3 kırmızı 1/3 mavi renk yüksek dalga boyutlu lambalar ile balansı sağlandıktan görsellik adına daha düşük watlı lümeni yüksek lambalar kullanmak sanırım daha akılcı olur."[/K]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/47113/6_3_2013_17_2_1_1.jpg[/IMG]
[EDIT]kdeniz,2018-12-11 17:54:19[/EDIT]
Teşekkür Edenler: [T]172026,mstf26131[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 11 Aralık 2018 17:53
[QUOTE=kdeniz]Bence ışık miktarınız az geliyor, akvaryumunuz 25 litre civarında sanırım. Bu akvaryuma 12-13 wat ışık lazım. [/QUOTE]
Bu bahsettiğiniz floresan aydınlatması için.
Ledlerde genelde;
0,1w-0,2w lowtech
0,3w-0,4w hightech icin önerilir.
Bu bahsettiğiniz floresan aydınlatması için.
Ledlerde genelde;
0,1w-0,2w lowtech
0,3w-0,4w hightech icin önerilir.
+1: [T]172026,mstf26131[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 11 Aralık 2018 17:57
Led veya başka bir ışık kaynağı, önemli olan dalga boylarıdır, dalga boyları uysa dahi yine de yeterli watın olması gerektiğini düşünüyorum.
+1: [T]114015,aXarayli[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 11 Aralık 2018 18:00
Evet haklısınız birçok parametre mevcut o yüzden konuda detaylıca belirttim diğer parametreleride ama sizin bu verdiğiniz örnekler florasanlar üzerinden. Florasanlar ve powerledler bambaşka konular, en basitinden florasanlarda yapılan litre/watt oranı powerledde yapıldığında yosundan geçilmez bi akvaryumunuz olacaktır muhtemelen. Sizin alıntınızda da belirtildiği şekilde dalga boyları en önemli noktalar, kullandığım powerled armatürde bu dalga boyları dikkate alınarak toplanmış bir armatür, bana göre Türkiyede bitkili akvaryumda powerledin öncüsü olan Mustafa Kalın(darkaura) tarafından hazırlandı, armatüre güvenim tam zaten daha öncelerden de çok güzel ve sorunsuz bitkiler yetiştirdim bu armatür ile. Bahsettiğim lümen hesabınıda tropicadan alıntılayarak söylüyorum kendi düşündüğüm/bulduğum bi oran değil tropica nın önerdiği bi oran. Powerledler, dalga boyları, kelvin değerleri, lümen/watt değerleri hakkında detaylıca bilgi şu konuda paylaşılmış zaten defalarca baştan sona okudum aydınlatmayla ilgili bi sorun olduğunu düşünmüyorum ama yinede tavsiyelere/önerilere açığım bu konuda da. [url]https://www.akvaryum.com/Forum/bitkili_tankda_led_kullanimi_k772480_sn1.asp[/url][EDIT]mstf26131,2018-12-11 18:11:07[/EDIT]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 12 Aralık 2018 12:09
Mustafa Bey tekrar merhaba, bahsettiğiniz konuyu biliyorum. Mustafa Bey' in araştırmaları, sonrasında derlemeleri, deneyimlemeleri ve bunları pratiğe döküp paylaşmasını ve uygun bütçeli armatürler yapmasını takdir etmemek haksızlık olur. Armatür ihtiyacım olsa bende kendisine yaptırmayı düşünürüm. Kendisinin de belirttiği gibi gereğinden fazla watt elbette algae olarak geri dönecektir. Fazla watt demek co2 demek, gübreleme demek, test demek sık su değişimi demek. Akvaryumu algler bastığında moral bozukluğu demek, bir sürü uğraş demek. Yeşil su nedeni ile tankı sıfırlayan bir sürü algle uğraşan biri olarak ne denli sıkıcı olduğunu biliyorum. Bunları daha aza indirmek ve dolayısı ile daha rahat ve zevkli bir hobi sürdürebilmek için biraz daha düşük destekli uygulamaları tavsiye etmek elbette doğrudur. Dediğiniz gibi kendi akvaryum şartlarınızda bir çok bitki yetiştirebilirsiniz. Fakat yüksek destekli uğraştıran bir sistemle pek kıyaslanamaz sanırım. Şahsen, zorluk derecesi kolaydan zora bir sürü bitki deneyimim oldu. Akvaryumda kolay denilenin olmadığını zor denilenin olduğunu gördüm. Testler aldım, UV filtreler aldım. Tropica substrate kullandım (oldukça başarılı bir ürün), Seachem gübreleri kullandım, dıy makrolar yaptım, Co2 vs. Işık olarak ilk başlarda net 160 litrede 4 adet 120 watt T8 floresan kullandım. Philips Aquarelle 30w bitki floresanı (keşke olsa - 2 adet) ve yanına 30w 6500k normal floresan (2 adet) ile glossotigma (cuba dan da parvuladan da daha zor bir bitkidir) bitkisini gayet iyi bir şekilde yetiştirebildim. Tabanda yalnızca dere kumu var. Bahsettiğim akvaryumum.
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/47113/12_1_2013_10_2_0_1.jpg[/IMG]
Bu akvaryumu yeşil su nedeni ile bozdum.
Sonrasında T5 kullanmaya başladım, aynı akvaryumda 3*39 olarak. Grolux ve aquastar olarak. Bu flolarda gayet başarılı işler çıkardı.
Bu akvaryumda T5 flolar ile yalnızca 7/24 co2 verildi, hiç bir gübreleme yapılmadı. Tabanda beğenilmeyen yaklaşık 10 cm aquaclay var, aslında kök gelişimi açısından iyi bir üründür.
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/47113/12_1_2013_10_2_0_3.jpg[/IMG]
Sonrasında bu geldi. aynı flo grubu ve artı co2 ve gübreleme.
Başlangıç. Parvulalar ne kadar da azmış.
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/47113/020320171200581.jpg[/IMG]
Sonrası.
7/24 co2 sadece saniyede 1 baloncuk. yoğun nitrat, fosfat, potasyum ve micro besin destekli. test lerde inanılmaz nitrat ve fosfat oranları çıkıyordu. fakat bir tek alg oluşmadı. Parvulaların boylarının ne kadar büyüdüğü taşlardan belli oluyor. 15 cm yaklaşan boylanma oldu. Bu akvaryumuda bir tek alg olmamasına rağmen, sonradan bir hobiciden alıp eklediğim bir tutam moss tan gelen bir alg yüzünden bozdum. Bu denli yoğun gübreleme olan akvaryumda alg inanın akşamdan sabaha 25-30 cm uzuyordu. Bir sürü uğraşa rağmen baş edemedim.
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/47113/12_1_2013_10_2_0_5.jpg[/IMG]
Buda aynı lamba grubu ve yine yalnızca 7/24 co2 olan, kolaya indirgenmiş hali. Bu budanmış halidir, bitkiler öne ve arkaya duvar örmüştü adeta.
Balıklar sağdan sola, soldan sağa zor geçiyorlardı.
Bunu da evi değiştirince yer yokluğundan bozdum.
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/47113/2015-01-18%2019.36.12.jpg[/IMG]
Kusura bakmayın konunuzu amacından uzaklaştırdım sanırım. Bu akvaryuma bir sürü bitki girdi çıktı. Olumlu, olumsuz tepki verenler oldu. Akvaryuma adapte olamayanlar çıkarıldı, olanlar ile devam edildi. Kişisel fikrim, dalga boyları her ne kadar uygun olursa olsun bu dalga boylarını bitkiye ulaştırmak gerekir. Bunun içinde enerji gerekir diye düşünüyorum. 5 watın ulaştıracağı mesafe ile 10 watın ulaştıracağı mesafe aynı olmasa gerek. Siz armatürünüzden memnun iseniz test alıp değerleri ölçebilirsiniz. Nitrat, fosfat, GH - KH ve ph testi olabilir. Gerçi bunlarda bi dünya para olmuş. Akvryumunuzda bitkilerin besinleri değerlendiremediğini, yada besinlerin yetersiz geldiğini düşünüyorum. Yeterli besin veriliyor ise kullanamama durumu vardır. Bununda sebebi ışık ve co2 olabilir.
[EDIT]kdeniz,2018-12-12 12:16:36[/EDIT]
Tropicadan sizin bahsettiğiniz lumen watt hesabı, yanlış anlamadıysam.
düşük ihtiyaçlı bitkiler için düşünülen - 10 - 20 lümen ise - 0,25 - 0,50 w
orta ihtiyaçlı bitkiler için düşünülen - 20 - 40 lümen ise - 0,50 - 1,00 w
yüksek ihtiyaçlı bitkiler için düşünülen - 40 lümen ise - 1,00 w
Bu aralıklarda bitkilere bağlı, örneğin yalnızca anubias var ise 0,25 watt (10 lümen) elbette yeterli olacaktır. Ancak bunun yanına biraz daha fazla ihtiyaç duyan bir bitki konulursa bu watt-lümen yetmeyecektir.
Bu değerler yıllar süren T5 deneyimlerine istinaden verilmiş. Tamamen bitkilerin ihtiyaçları dikkate alınmış. Bu ihtiyaçlara dayanarak kendi kurulumlarında da hem substrate kullanıyorlar hem de co2 ve gübreleme var. co2 siz tank yapmıyorlar. Denklemleri bitki ışık ihtiyacı + co2 + gübreleme. Bizler maalesef düşük destekli denince co2 siz ve gübrelemesiz olarak düşünüyoruz. böyle düşününce de başarı biraz zorlaşıyor.
Ayrıca şu cümlede dikkate değer.
The different types of energy-saving light bulbs (LED and fluorescent) actually give out considerably less light per Watt,
Anladığım kadarı ile " LED ve floresan gibi enerji tasarruflu lambalar watt başına daha az ışık verirler "
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/47113/12_1_2013_10_2_0_1.jpg[/IMG]
Bu akvaryumu yeşil su nedeni ile bozdum.
Sonrasında T5 kullanmaya başladım, aynı akvaryumda 3*39 olarak. Grolux ve aquastar olarak. Bu flolarda gayet başarılı işler çıkardı.
Bu akvaryumda T5 flolar ile yalnızca 7/24 co2 verildi, hiç bir gübreleme yapılmadı. Tabanda beğenilmeyen yaklaşık 10 cm aquaclay var, aslında kök gelişimi açısından iyi bir üründür.
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/47113/12_1_2013_10_2_0_3.jpg[/IMG]
Sonrasında bu geldi. aynı flo grubu ve artı co2 ve gübreleme.
Başlangıç. Parvulalar ne kadar da azmış.
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/47113/020320171200581.jpg[/IMG]
Sonrası.
7/24 co2 sadece saniyede 1 baloncuk. yoğun nitrat, fosfat, potasyum ve micro besin destekli. test lerde inanılmaz nitrat ve fosfat oranları çıkıyordu. fakat bir tek alg oluşmadı. Parvulaların boylarının ne kadar büyüdüğü taşlardan belli oluyor. 15 cm yaklaşan boylanma oldu. Bu akvaryumuda bir tek alg olmamasına rağmen, sonradan bir hobiciden alıp eklediğim bir tutam moss tan gelen bir alg yüzünden bozdum. Bu denli yoğun gübreleme olan akvaryumda alg inanın akşamdan sabaha 25-30 cm uzuyordu. Bir sürü uğraşa rağmen baş edemedim.
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/47113/12_1_2013_10_2_0_5.jpg[/IMG]
Buda aynı lamba grubu ve yine yalnızca 7/24 co2 olan, kolaya indirgenmiş hali. Bu budanmış halidir, bitkiler öne ve arkaya duvar örmüştü adeta.
Balıklar sağdan sola, soldan sağa zor geçiyorlardı.
Bunu da evi değiştirince yer yokluğundan bozdum.
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/47113/2015-01-18%2019.36.12.jpg[/IMG]
Kusura bakmayın konunuzu amacından uzaklaştırdım sanırım. Bu akvaryuma bir sürü bitki girdi çıktı. Olumlu, olumsuz tepki verenler oldu. Akvaryuma adapte olamayanlar çıkarıldı, olanlar ile devam edildi. Kişisel fikrim, dalga boyları her ne kadar uygun olursa olsun bu dalga boylarını bitkiye ulaştırmak gerekir. Bunun içinde enerji gerekir diye düşünüyorum. 5 watın ulaştıracağı mesafe ile 10 watın ulaştıracağı mesafe aynı olmasa gerek. Siz armatürünüzden memnun iseniz test alıp değerleri ölçebilirsiniz. Nitrat, fosfat, GH - KH ve ph testi olabilir. Gerçi bunlarda bi dünya para olmuş. Akvryumunuzda bitkilerin besinleri değerlendiremediğini, yada besinlerin yetersiz geldiğini düşünüyorum. Yeterli besin veriliyor ise kullanamama durumu vardır. Bununda sebebi ışık ve co2 olabilir.
[EDIT]kdeniz,2018-12-12 12:16:36[/EDIT]
Tropicadan sizin bahsettiğiniz lumen watt hesabı, yanlış anlamadıysam.
düşük ihtiyaçlı bitkiler için düşünülen - 10 - 20 lümen ise - 0,25 - 0,50 w
orta ihtiyaçlı bitkiler için düşünülen - 20 - 40 lümen ise - 0,50 - 1,00 w
yüksek ihtiyaçlı bitkiler için düşünülen - 40 lümen ise - 1,00 w
Bu aralıklarda bitkilere bağlı, örneğin yalnızca anubias var ise 0,25 watt (10 lümen) elbette yeterli olacaktır. Ancak bunun yanına biraz daha fazla ihtiyaç duyan bir bitki konulursa bu watt-lümen yetmeyecektir.
Bu değerler yıllar süren T5 deneyimlerine istinaden verilmiş. Tamamen bitkilerin ihtiyaçları dikkate alınmış. Bu ihtiyaçlara dayanarak kendi kurulumlarında da hem substrate kullanıyorlar hem de co2 ve gübreleme var. co2 siz tank yapmıyorlar. Denklemleri bitki ışık ihtiyacı + co2 + gübreleme. Bizler maalesef düşük destekli denince co2 siz ve gübrelemesiz olarak düşünüyoruz. böyle düşününce de başarı biraz zorlaşıyor.
Ayrıca şu cümlede dikkate değer.
The different types of energy-saving light bulbs (LED and fluorescent) actually give out considerably less light per Watt,
Anladığım kadarı ile " LED ve floresan gibi enerji tasarruflu lambalar watt başına daha az ışık verirler "
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 12 Aralık 2018 15:21
Rahman bey üşenmeden uzun uzun cevaplamışsınız teşekkür ediyorum, kurulumlarınızda çok başarılı elinize sağlık. Bende zamanında yüksek destekli bikaç kurulum yaptım, hepsi bu 30x30x30cm küp tankla oldu ve hepsinde bu armatürü kullandım, bu armatürden elimde 3parça var ve her biri 12watt(başka bir akvaryum için yaptırmıştım aslında ama kurmak nasip olmadı) ve her birinin gücünü 6watt'a kadar düşürebiliyorum. Bundan önceki kurulumumda cuba, sp belem, tonina fluviatilis gibi zor diyebileceğimiz bitkileri aynı armatürle 10watt ışık gücü kullanarak çok rahat bir şekilde yetiştirdim, zaten ledler ile su seviyesinin birbirine yakınlığı 1-2cm civarı, yani öyle çok yüksekte durmuyor ve ışık tabana inene kadar fazla dağılmıyor. Bu eski kurulumumda makro gübrelerim yine kendi yapımım olan gübrelerdi ve yine potasyum nitrat ve mono potasyum fosfat kullandım. Diğer kurulumlarımın tek farkı mikro ve demiri hazır markalı ürünlerden kullanıyordum (reeflowers). Bundan önceki kurulumlarım hep test kiti olmadan ilerledi ve bunuda öyle ilerletmeyi düşünüyorum çünkü dediğiniz gibi test kitleri ateş pahası. Öğrencilikle meşgul birisi için çok zor, deneme yanılma yöntemi ile ilerlerim diye düşünüyorum.
Evet bahsettiğim lümen oranı o verdiğiniz oranlar, watt oranlarını tropica kendisi mi verdi bilmiyorum ama genel olarak watt miktarıda dediğiniz gibi kabul edilir.
Mustafa abinin üstüne basa basa söylediği powerledlerde düşük destekli tanklarda 0.20watt, yüksek destekli tanklarda 0.40watt değerleri geçilmemesi gerektiği. Forumda geçildiği taktirde genelde yosunla boğuşan tanklar gördüğümüz için açıkcası bende bu değerleri geçmeye çekiniyorum ama tavsiyeniz üzerine aydınlatmayı 9w 840lümenlik 6500K bir tasarruflu ampul ile değiştirdim. Dalga boyu olarak benim armatürümden daha fakir ama watt ve lümen değeri daha yüksek, aynı zamanda mikro ve demir gübresinden de şüpheliyim ama onları şuanlık değiştirme şansım yok gibi.
Evet bahsettiğim lümen oranı o verdiğiniz oranlar, watt oranlarını tropica kendisi mi verdi bilmiyorum ama genel olarak watt miktarıda dediğiniz gibi kabul edilir.
Mustafa abinin üstüne basa basa söylediği powerledlerde düşük destekli tanklarda 0.20watt, yüksek destekli tanklarda 0.40watt değerleri geçilmemesi gerektiği. Forumda geçildiği taktirde genelde yosunla boğuşan tanklar gördüğümüz için açıkcası bende bu değerleri geçmeye çekiniyorum ama tavsiyeniz üzerine aydınlatmayı 9w 840lümenlik 6500K bir tasarruflu ampul ile değiştirdim. Dalga boyu olarak benim armatürümden daha fakir ama watt ve lümen değeri daha yüksek, aynı zamanda mikro ve demir gübresinden de şüpheliyim ama onları şuanlık değiştirme şansım yok gibi.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 12 Aralık 2018 15:42
Ttropica nın aydınlatma ile ilgili linki.
[URL]https://tropica.com/en/guide/make-your-aquarium-a-success/light/[/URL]
Kendi akvaryumlarımdan örnek vermemin nedeni co2 nin önemini belirtmek istememdi. Co2 olmadan verilen gübrelerin kullanılması hemen her bitki için zordur. Benim referans aldığım, alacağım bir iki kurum vs var. Bunların başında Tropica gelir, sonrasında ise ADA. Ancak ada Tropica gibi ip uçları vermez. Ticari tarafı daha ağırdır. Dediğim gibi Tropica nın kurulumlarında co2 olmazsa olmazları. Kimse ile tartışma başlatmak niyetinde değilim. Forumda, bırakın forumu herhalde Türkiye' de bu konuları bilimsel olarak ele alan biri yoktur. Çok başarılı akvaryumlar düzenleyen arkadaşlarımız var, onlar da tecrübe ederek, hangi bitkinin neye ihtiyacı olduğunu araştırarak ve gözlemleyerek ilerlediler. Hepimiz bir yerlerden okuyarak deneyimleyerek bir şeyler yapmaya çalışıyoruz. Önemli olan bilgi kaynaklarının doğru yerden alınması.
Işığın akvaryumdan biraz daha yukarıda olması yayılması açısından daha iyi olabilir. Ayrıca armatürünüz dimlenebiliyorsa lamba değişikliği yapmadan watı yükseltip deneyebilirdiniz.
Bu arada öğrencilik yanında bunlar ile uğraşabildiğiniz için tebrikler.
Oldukça ilginç bir çalışma. 12 litre, 3*7w led ve saniyede 1 baloncuk co2. PDF bakın lütfen.
[URL]https://tropica.com/en/inspiration/layout/Layout87/5291[/URL]
Biraz önce ADA nın armatürlerine baktım, gerçekten ilginç. Yeni seri led lerin kelvin değerleri 7000-8000 aralığında, gerçi eski model flolarıda 8000 kelvindi.
Bir diğer dikkat edilmesi gereken nokta, modellerin uygun olduğu ölçülere bağlı litre/watt oranı, ve dalga boyları.
[URL]http://www.adana.co.jp/en/contents/products/na_lighting/detail04.html#602[/URL][EDIT]kdeniz,2018-12-12 16:10:57[/EDIT]
[URL]https://tropica.com/en/guide/make-your-aquarium-a-success/light/[/URL]
Kendi akvaryumlarımdan örnek vermemin nedeni co2 nin önemini belirtmek istememdi. Co2 olmadan verilen gübrelerin kullanılması hemen her bitki için zordur. Benim referans aldığım, alacağım bir iki kurum vs var. Bunların başında Tropica gelir, sonrasında ise ADA. Ancak ada Tropica gibi ip uçları vermez. Ticari tarafı daha ağırdır. Dediğim gibi Tropica nın kurulumlarında co2 olmazsa olmazları. Kimse ile tartışma başlatmak niyetinde değilim. Forumda, bırakın forumu herhalde Türkiye' de bu konuları bilimsel olarak ele alan biri yoktur. Çok başarılı akvaryumlar düzenleyen arkadaşlarımız var, onlar da tecrübe ederek, hangi bitkinin neye ihtiyacı olduğunu araştırarak ve gözlemleyerek ilerlediler. Hepimiz bir yerlerden okuyarak deneyimleyerek bir şeyler yapmaya çalışıyoruz. Önemli olan bilgi kaynaklarının doğru yerden alınması.
Işığın akvaryumdan biraz daha yukarıda olması yayılması açısından daha iyi olabilir. Ayrıca armatürünüz dimlenebiliyorsa lamba değişikliği yapmadan watı yükseltip deneyebilirdiniz.
Bu arada öğrencilik yanında bunlar ile uğraşabildiğiniz için tebrikler.
Oldukça ilginç bir çalışma. 12 litre, 3*7w led ve saniyede 1 baloncuk co2. PDF bakın lütfen.
[URL]https://tropica.com/en/inspiration/layout/Layout87/5291[/URL]
Biraz önce ADA nın armatürlerine baktım, gerçekten ilginç. Yeni seri led lerin kelvin değerleri 7000-8000 aralığında, gerçi eski model flolarıda 8000 kelvindi.
Bir diğer dikkat edilmesi gereken nokta, modellerin uygun olduğu ölçülere bağlı litre/watt oranı, ve dalga boyları.
[URL]http://www.adana.co.jp/en/contents/products/na_lighting/detail04.html#602[/URL][EDIT]kdeniz,2018-12-12 16:10:57[/EDIT]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 12 Aralık 2018 22:15
Dediğiniz gibi ADA ve Tropica bu işin liderleri tropica kurulumlarından makalelerinden benimde illaki öğrendiğim uyguladığım şeyler oldu ama Tropica genelde tüm örneklerini T5'ler üzerinden vermiş ve düşük desteklide olsa CO2 kullandığı tanklara göre yapmış tavsiyelerini.
Armatürüm dimlenemiyor malesef ama şöyle ayarlıyorum, armatürlerde kullandığım driverlar 6-12watt arasını çalıştırabiliyor toplam 3 armatürüm var her biri 12w bende ledlerin bacaklarına kablo geçirerek akımın ledden değil kablodan geçmesini ledin sönmesini sağlıyorum, gücü o şekilde düşürüyorum yani. Armatürler aslında 70cm büyük akvaryumum için yapılmıştı. Yani 30cm'lik bir küpte tek armatürü kullandığım takdirde 6ledden fazlasını kullanamıyorum çünkü armatür 60cm diğer ledler akvaryumun dışında kalıyor. Eskiden bu tasarruflu lambalar ile de güzel sonuçlar aldığım için bide böyle denemek istedim tavsiyeniz üzerine. Ve teşekkür ederim hem öğrencilik yapıp hem ev hem akvaryum geçindirmek zorlasa da elimizden geldiği kadar yapıyorum[:)]
3x7w'lık kurulumda ışık gücü çok fazla evet ama ışıklar hakkında renk sıcaklığı olsun lümen olsun dalga boyu olsun led cinsi olsun pek bi bilgi vermemiş, orda dikkatimi çeken nokta ''ışıkları açmadan önce %100 su değişimi yapmak'' ve ''CO2, O2 ve klor bakımından zengin sular algler için olumsuz bir ortam yaratır'' gibi şeyler söylemiş. Az veya dengesiz CO2'nin yosuna sebep olduğunu biliyodum ama diğer söyledikleri hakkında pek bi fikrim yok.
Bu ADA armatürlerindeki 7000-8000kelvin oranı bir aralar forumda da tartışılmıştı evet ve bildiğim kadarıyla ADA armatürlerinde powerled değil smd led kullanıyor. Powerlede göre watt başına verdiği lümen oranı daha az ve dalga boyunu seçmek/ayarlamak daha zor. Rrda da kafamı kurcalayan nokta G601 modeli atıyorum, 60x30x18h dan 60x30x45h a kadar tanklara uyumlu denmiş. Arada nerdeyse 30cm yükseklik farkı var hem 18h hem 45h'a nasıl yeterli gelebiliyor bu model? Tamam 18h'a yeterli hatta belki fazla bile ama bu durumda 45h'a az gelmesi lazım. Eğer dimlenme mevzusu varsa bu ledlerde yada başka türlü güç kısma seçeneği varsa bişey diyemem. Ve yine ADA armatürlerin dalga boyları hakkında bi grafik paylaşmış attığınız sitede, orda da fotosentezin en iyi şekilde meydana geldiği 400-450nm arasına uyuyor bu armatürler ama 650-700nm arasında zayıf kalmışlar ve fotosentezde en az kullanılan 550nm civarında olan yeşil ışığı bolca içeriyor. ADA biraz kafa karıştırıcı işler yapıyor[:)]
Armatürüm dimlenemiyor malesef ama şöyle ayarlıyorum, armatürlerde kullandığım driverlar 6-12watt arasını çalıştırabiliyor toplam 3 armatürüm var her biri 12w bende ledlerin bacaklarına kablo geçirerek akımın ledden değil kablodan geçmesini ledin sönmesini sağlıyorum, gücü o şekilde düşürüyorum yani. Armatürler aslında 70cm büyük akvaryumum için yapılmıştı. Yani 30cm'lik bir küpte tek armatürü kullandığım takdirde 6ledden fazlasını kullanamıyorum çünkü armatür 60cm diğer ledler akvaryumun dışında kalıyor. Eskiden bu tasarruflu lambalar ile de güzel sonuçlar aldığım için bide böyle denemek istedim tavsiyeniz üzerine. Ve teşekkür ederim hem öğrencilik yapıp hem ev hem akvaryum geçindirmek zorlasa da elimizden geldiği kadar yapıyorum[:)]
3x7w'lık kurulumda ışık gücü çok fazla evet ama ışıklar hakkında renk sıcaklığı olsun lümen olsun dalga boyu olsun led cinsi olsun pek bi bilgi vermemiş, orda dikkatimi çeken nokta ''ışıkları açmadan önce %100 su değişimi yapmak'' ve ''CO2, O2 ve klor bakımından zengin sular algler için olumsuz bir ortam yaratır'' gibi şeyler söylemiş. Az veya dengesiz CO2'nin yosuna sebep olduğunu biliyodum ama diğer söyledikleri hakkında pek bi fikrim yok.
Bu ADA armatürlerindeki 7000-8000kelvin oranı bir aralar forumda da tartışılmıştı evet ve bildiğim kadarıyla ADA armatürlerinde powerled değil smd led kullanıyor. Powerlede göre watt başına verdiği lümen oranı daha az ve dalga boyunu seçmek/ayarlamak daha zor. Rrda da kafamı kurcalayan nokta G601 modeli atıyorum, 60x30x18h dan 60x30x45h a kadar tanklara uyumlu denmiş. Arada nerdeyse 30cm yükseklik farkı var hem 18h hem 45h'a nasıl yeterli gelebiliyor bu model? Tamam 18h'a yeterli hatta belki fazla bile ama bu durumda 45h'a az gelmesi lazım. Eğer dimlenme mevzusu varsa bu ledlerde yada başka türlü güç kısma seçeneği varsa bişey diyemem. Ve yine ADA armatürlerin dalga boyları hakkında bi grafik paylaşmış attığınız sitede, orda da fotosentezin en iyi şekilde meydana geldiği 400-450nm arasına uyuyor bu armatürler ama 650-700nm arasında zayıf kalmışlar ve fotosentezde en az kullanılan 550nm civarında olan yeşil ışığı bolca içeriyor. ADA biraz kafa karıştırıcı işler yapıyor[:)]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 29 Aralık 2018 01:06
Merhaba,durum hala aynı, riccialarda, montecarloda gelişim iyi, fotosentez gözlemliyorum hatta ricciada baya fazla var. Sp.japanda hızlı gelişim gösteriyor ama diğer tüm bitkiler yavaş. Sp.japanı ve ricciayı çıkarıcam tüm gübreyi onlar tüketiyor diye düşünüyorum. Gelişimi yavaş olan bitkilerin tabanına taban gübreside yerleştirdim ama bişey değişmedi.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir