ÖZELLİKLER
Kullanıcı Adı:
blackred
Kullanıcı Grubu:
Forum Üyesi
Geri Bildirimleri:
Aldığı Beğeni:
0
Hesap Durumu:
Aktif
Durumu:
Çevrim Dışı
Üyelik Tarihi:
20 Mart 2012 21:59
Son Ziyaret:
17 Eylül 2014 20:50
Toplam Mesaj:
13 [0.00 Gün Ortalaması]
Paylaşım Sayisı:
0 (Son 6 Ay)
İlan Sayisı:
BİLGİLER
Ad Soyad:
volkan topal
Doğum Tarihi:
19 Mayıs 1978
Yaş:
48
İl:
Adana
Meslek:
Doktor
Özel Mesaj:
Sohbet Talebi:
Üye Favorile:
Sosyal Medya:
İMZA
Volkan Topal
SON 10 MESAJI
Mayalı sistemle CO2 üretmek
Tavsiye ettiğiniz işlemleri zaten yapıyorum, yine de teşekkür ederim.
Tavsiye ettiğiniz işlemleri zaten yapıyorum, yine de teşekkür ederim.
Mayalı sistemle CO2 üretmek
Onur Bey söylediklerinize katılıyorum,tabiki yüksek basınç gazların çözünürlüğünü artırı ki zaten biizmde amacımızdan biri sudaki oksijenin çözünürlüğünü artırmaktı.Tabi bunun yanında CO2 ninde çözünürlüğü artıyor o da mayalı sisteme zararlı.
Şu sonuca varıyoruz sanırım; şimdiye kadar konuştuklarımızı bir kenara bırakıp elde ettiğimiz CO2 yi nasıl daha verimli ve uzun süreli kullanabiliriz ve depo edebilirmiyiz? En başta bunu çözebilirsek sıra maya bakterilerine nasıl daha çok oksijen sağlayabiliriz sorusuna cevap bulmaya geliyor o zaman.
Onur Bey söylediklerinize katılıyorum,tabiki yüksek basınç gazların çözünürlüğünü artırı ki zaten biizmde amacımızdan biri sudaki oksijenin çözünürlüğünü artırmaktı.Tabi bunun yanında CO2 ninde çözünürlüğü artıyor o da mayalı sisteme zararlı.
Şu sonuca varıyoruz sanırım; şimdiye kadar konuştuklarımızı bir kenara bırakıp elde ettiğimiz CO2 yi nasıl daha verimli ve uzun süreli kullanabiliriz ve depo edebilirmiyiz? En başta bunu çözebilirsek sıra maya bakterilerine nasıl daha çok oksijen sağlayabiliriz sorusuna cevap bulmaya geliyor o zaman.
Mayalı sistemle CO2 üretmek
Hidrojen peroksit konusunda biraz araştırma yaptım ve sakıncalı bir madde olduğu söyleniyor şöyleki ; en basitinden hidrojen peroksitten oksijen elde etmek için metal katalizörlüğünde asit ortamda tepkimeye girmeleri gerekiyor ve bu sayede oksijen elde edilebiliyor.Bunların haricinde hidrojen peroksitin kendisi zaten insanlara toksik bir madde,bu seçenekten uzaklaşmak sanırım en iyisi.
Oksijen tabletleriyle ilgili ise ; basınç artışı konusunda o şekilde yorum yapmamın nedeni aslında kendi kullandığım sistemde Onur Bey in söylediği gibi ben şişeden direkt olarak karbondioksiti akvaryuma vermiyorum, boruda bir vana kullanıyorum.Bunun nedeni de vortex içine kontrollü olarak damlacıkları verebilmek.Şuan en son kurduğum mayalı sistemde 4. günümdeyim ve şişede basınç oldukça fazla,vana kapalı olduğu halde (ki sanırım yeterince kapatamıyor) saniyede 1 bazen 2 baloncuk çıkışı olmakta,bu da şuan için bana yetiyor ve şişedeki basınç şuan benim kullandığım sistemde maya bakterilerinin oluşturduğu karboksitin yüzeye çıkmasına engel oluşturuyor.Bunu kendinizde test edebilirsiniz.Şişenin tahliyesi borusunu sisteminiz gaz çıkarmaya başladıktan sonra kapatın bir süre sonra mayalı sisteminizdeki yüzeye çıkan baloncuk sayısının azaldığını kendinizde göreceksiniz.Bu basıncın oksijen tabletinide durdurabilceğini yada en azından tabletten gaz çıkışını azaltabileceğini düşünüyorum,tabi bu sisteminizin ne kadar basınç üreteceğine de bağlı...ama dediğim gibi denemek gerek.Bu arada şimdiye kadar birçok kez mayalı sistem yaptım hepsininde basınçları çok yüksekti ve hiçbirinde patlama gibi bir olay yaşamadım,ani bir basınç artışı yada delinme olmadığı sürece de bu sistemlerde (en azından pet şişe gibi esneyebilir şişelerde olduğu sürece) patlama olacağını sanmıyorum.
Herşey bi kenara karbondioksitin direkt olarak akvaryuma verilmesi taraftarı değilim.Sebebi de elde ettiğimiz karbondioksitin verimli kullanılamaması yani çözünmeden kaybedilmesi ve kontrolsüz biçimde kullanılarak heba olması.Çünkü ilk günlerdeki aşırı gaz çıkışı bir şekilde depo edilmeli,ayrı bir şişede depo edemediğimizden kurduğumuz şişedeki boşluk bize bir karbondioksit deposu gibi çalışmalı.Zaten maya bakterileri sadece ilk günlerde belki ilk haftada en verimli şekilde çalışıp karbondioksit üretmekte,daha sonraki zamanlarda biz sadece (eğer şişedeki boşluğu dediğim gibi kullanırsak) depo ettiğimiz karbondioksiti kullanıyoruz.
blackred 2012-04-20 10:14:09
Hidrojen peroksit konusunda biraz araştırma yaptım ve sakıncalı bir madde olduğu söyleniyor şöyleki ; en basitinden hidrojen peroksitten oksijen elde etmek için metal katalizörlüğünde asit ortamda tepkimeye girmeleri gerekiyor ve bu sayede oksijen elde edilebiliyor.Bunların haricinde hidrojen peroksitin kendisi zaten insanlara toksik bir madde,bu seçenekten uzaklaşmak sanırım en iyisi.
Oksijen tabletleriyle ilgili ise ; basınç artışı konusunda o şekilde yorum yapmamın nedeni aslında kendi kullandığım sistemde Onur Bey in söylediği gibi ben şişeden direkt olarak karbondioksiti akvaryuma vermiyorum, boruda bir vana kullanıyorum.Bunun nedeni de vortex içine kontrollü olarak damlacıkları verebilmek.Şuan en son kurduğum mayalı sistemde 4. günümdeyim ve şişede basınç oldukça fazla,vana kapalı olduğu halde (ki sanırım yeterince kapatamıyor) saniyede 1 bazen 2 baloncuk çıkışı olmakta,bu da şuan için bana yetiyor ve şişedeki basınç şuan benim kullandığım sistemde maya bakterilerinin oluşturduğu karboksitin yüzeye çıkmasına engel oluşturuyor.Bunu kendinizde test edebilirsiniz.Şişenin tahliyesi borusunu sisteminiz gaz çıkarmaya başladıktan sonra kapatın bir süre sonra mayalı sisteminizdeki yüzeye çıkan baloncuk sayısının azaldığını kendinizde göreceksiniz.Bu basıncın oksijen tabletinide durdurabilceğini yada en azından tabletten gaz çıkışını azaltabileceğini düşünüyorum,tabi bu sisteminizin ne kadar basınç üreteceğine de bağlı...ama dediğim gibi denemek gerek.Bu arada şimdiye kadar birçok kez mayalı sistem yaptım hepsininde basınçları çok yüksekti ve hiçbirinde patlama gibi bir olay yaşamadım,ani bir basınç artışı yada delinme olmadığı sürece de bu sistemlerde (en azından pet şişe gibi esneyebilir şişelerde olduğu sürece) patlama olacağını sanmıyorum.
Herşey bi kenara karbondioksitin direkt olarak akvaryuma verilmesi taraftarı değilim.Sebebi de elde ettiğimiz karbondioksitin verimli kullanılamaması yani çözünmeden kaybedilmesi ve kontrolsüz biçimde kullanılarak heba olması.Çünkü ilk günlerdeki aşırı gaz çıkışı bir şekilde depo edilmeli,ayrı bir şişede depo edemediğimizden kurduğumuz şişedeki boşluk bize bir karbondioksit deposu gibi çalışmalı.Zaten maya bakterileri sadece ilk günlerde belki ilk haftada en verimli şekilde çalışıp karbondioksit üretmekte,daha sonraki zamanlarda biz sadece (eğer şişedeki boşluğu dediğim gibi kullanırsak) depo ettiğimiz karbondioksiti kullanıyoruz.
Mayalı sistemle CO2 üretmek
Hidrojen peroksiti oksijen elde etmekte kullanmalıyız diye düşünüyorum,elde ettiğimiz oksijenide mayalı sistemdeki suda kullanmalıyız.
oksijen tabletinin 1 tanesinin tamamı olmazda yarım ya da çeyrek olabilir,evet çıkan oksijenin bir kısmı kaybedilecek ama şişenin içinde artan basınç nedeniyle tabletten gaz çıkışı yavaşlayacaktır ve su içerisindeki oksijen düzeyide bu şekilde en azından pasif olarak kontrollü hale gelebilir ve bu da normalden daha fazla karbondioksit elde etmemizi sağlayabilir diye düşündüm.
Tabi bunları yavaştan uygulamaya da koymak gerekiyor aslında ,sadece tartışmak biraz havada kalıyor gibi.Ben ilk seçeneği kendim deniyeceğim,yani aynı malzemelerle daha çok su kullanıp -2 yada 3 katı- karbondioksit salınımını artırmayı...umarım düşündüğüm gibi olur.
Hidrojen peroksiti oksijen elde etmekte kullanmalıyız diye düşünüyorum,elde ettiğimiz oksijenide mayalı sistemdeki suda kullanmalıyız.
oksijen tabletinin 1 tanesinin tamamı olmazda yarım ya da çeyrek olabilir,evet çıkan oksijenin bir kısmı kaybedilecek ama şişenin içinde artan basınç nedeniyle tabletten gaz çıkışı yavaşlayacaktır ve su içerisindeki oksijen düzeyide bu şekilde en azından pasif olarak kontrollü hale gelebilir ve bu da normalden daha fazla karbondioksit elde etmemizi sağlayabilir diye düşündüm.
Tabi bunları yavaştan uygulamaya da koymak gerekiyor aslında ,sadece tartışmak biraz havada kalıyor gibi.Ben ilk seçeneği kendim deniyeceğim,yani aynı malzemelerle daha çok su kullanıp -2 yada 3 katı- karbondioksit salınımını artırmayı...umarım düşündüğüm gibi olur.
Mayalı sistemle CO2 üretmek
Onur Bey, aslında birkaç yöntemden bahsettim ilk yazımda;
ilk 2 yöntem en pratik ve risksiz olanı ,diğeri de hidrojen peroksit kullanarak oksijenden zengin su elde etmek ve o suyu mayalı sistemde kullanmaktı ; bu yöntem heralde maya bakterilerini öldürmeden yapılabilirse en verimli yöntem olabilir hemde ucuz.En sonuncusuda oksijen tableti kullanmak ve sanırım bu en güvenli ama diğerlerine nazaran daha pahalı bir yöntem,çünkü gördüğüm kadarıyla 50 adetlik oksijen tabletlerinin fiyatı 16 TL civarında,ama her 2,5 lt lik şişeye tabletin tamamını atmak zorunda olmayabiliriz belki.
Onur Bey, aslında birkaç yöntemden bahsettim ilk yazımda;
ilk 2 yöntem en pratik ve risksiz olanı ,diğeri de hidrojen peroksit kullanarak oksijenden zengin su elde etmek ve o suyu mayalı sistemde kullanmaktı ; bu yöntem heralde maya bakterilerini öldürmeden yapılabilirse en verimli yöntem olabilir hemde ucuz.En sonuncusuda oksijen tableti kullanmak ve sanırım bu en güvenli ama diğerlerine nazaran daha pahalı bir yöntem,çünkü gördüğüm kadarıyla 50 adetlik oksijen tabletlerinin fiyatı 16 TL civarında,ama her 2,5 lt lik şişeye tabletin tamamını atmak zorunda olmayabiliriz belki.
Mayalı sistemle CO2 üretmek
Evet ilk mesajınızda yazdığınız tepkime bir oksijensiz solunum tepkimesi olarak dogrudur,fakat mayalı sistemde kullandığımız canlıların şöyle bir özelliği var ortamda oksijen varsa (ki bu oksijen atmosferik değil bizim kullandığımız sistemde suda çözünmüş haldeki oksijen olabilir sadece) ilk başta bunu kullanıyorlar,oksijen bitince de fermentasyon yoluna girip etil alkol üretiyorlar,size bununla ilgili bir yazı da ekleyeyim müsadenizle ;
''Oksijensiz solunum yapabilen canlıların bir kısmı, oksijen varlığında oksijeni de kullanabilme yeteneğine sahip. Böyle canlılara fakültatif (seçici) anaeroblar adı veriliyor. Saccharomyces cerevisiae de bu canlılara bir örnek. Oksijen varlığında şeker bazlı moleküllerden oksijenli solunum ile yararlanarak karbondioksit üretimi yapabilen mayalar, oksijensiz ortamda metabolik yollarını değiştiriyor ve oksijensiz solunum yapabiliyorlar. Oksijensiz solunumda enerji verimi azalıyor, ancak fermantasyon sonucunda ortaya çıkan alkol, ticari olarak önem taşıyor.'' Kaynak; tübitak
Yani maya hücrelerimizi oksijenle daha verimli hale getirmek mümkün.
blackred 2012-04-19 01:25:23
Evet ilk mesajınızda yazdığınız tepkime bir oksijensiz solunum tepkimesi olarak dogrudur,fakat mayalı sistemde kullandığımız canlıların şöyle bir özelliği var ortamda oksijen varsa (ki bu oksijen atmosferik değil bizim kullandığımız sistemde suda çözünmüş haldeki oksijen olabilir sadece) ilk başta bunu kullanıyorlar,oksijen bitince de fermentasyon yoluna girip etil alkol üretiyorlar,size bununla ilgili bir yazı da ekleyeyim müsadenizle ;
''Oksijensiz solunum yapabilen canlıların bir kısmı, oksijen varlığında oksijeni de kullanabilme yeteneğine sahip. Böyle canlılara fakültatif (seçici) anaeroblar adı veriliyor. Saccharomyces cerevisiae de bu canlılara bir örnek. Oksijen varlığında şeker bazlı moleküllerden oksijenli solunum ile yararlanarak karbondioksit üretimi yapabilen mayalar, oksijensiz ortamda metabolik yollarını değiştiriyor ve oksijensiz solunum yapabiliyorlar. Oksijensiz solunumda enerji verimi azalıyor, ancak fermantasyon sonucunda ortaya çıkan alkol, ticari olarak önem taşıyor.'' Kaynak; tübitak
Yani maya hücrelerimizi oksijenle daha verimli hale getirmek mümkün.
Mayalı sistemle CO2 üretmek
[QUOTE=onuruygun]Volkan Bey; CO2 için atmosferik oksijen kullanılmıyor. Elde ettiğimiz CO2'deki oksijenin kaynağı şekerdeki oksijendir.
Olay çok karman çokman bir metabolizmaya dayanıyor ama kısaca girenleri ve ürünleri şöyle verebiliriz:
C6H12O6 ---> 2(CH3CH2OH) + 2(CO2) + ENERJİ
Glikoz Etil alkol
Burada glikoz çoklu şekerlerin(burada çay şekeri) yıkımı ile ortaya çıkan kanda ve balda bulunan temel şekerdir. Eğer girenler kısmı ile ürünleri karşılaştırırsanız iki tarafta da toplam 6 adet oksijen olduğunu görebilirsiniz.
Hidrojen peroksit eklerseniz ortama kullanılabilir oksijen değil öldürücü bir dezenfektan eklemiş olacağınızı hatırlatmak isterim.
[/QUOTE]
Onur bey müdahil olduğunuz için teşekkür ederim.
Şunu anlayamadım glukozdaki oksijen derken neyi kastettiniz ? moleküldeki en sondaki -O6 yı mı? fakat o molekülün bir parçası zaten,serbest oksijen değilki? glukozdan enerji elde etmek için kendi içindeki oksijen atomunu ayıramazssınız ,ayırırsanız bambaşka bir molekül haline gelir ki oda glukoz olmaz zaten,oluşan molekülden de enerji elde edemezsiniz,hiçbir canlı bunu yapmaz.Ben bir doktorum enerji metabolizmasını enzimlerine kadar ezbere bilmesemde tepkimeye giren ve çıkan ürünleri biliyorum,kurduğunuz denklem bence yanlış.böyle bir tepkime hiç görmedim.
Hidrojen peroksit konusunda evet haklısınız direkt olarak kullanmak zaten maya bakterileri için toksik,fakat bu molekülden çok yüksek miktarlarda oksijen elde etmek mümkün,nasıl elde edilebilir sorusunun cevabını şuan için çok araştırmadım ama oksijen elde edildikten sonra kullanılabilirliğini tartışabiliriz diye düşünüyorum.
[QUOTE=onuruygun]Volkan Bey; CO2 için atmosferik oksijen kullanılmıyor. Elde ettiğimiz CO2'deki oksijenin kaynağı şekerdeki oksijendir.
Olay çok karman çokman bir metabolizmaya dayanıyor ama kısaca girenleri ve ürünleri şöyle verebiliriz:
C6H12O6 ---> 2(CH3CH2OH) + 2(CO2) + ENERJİ
Glikoz Etil alkol
Burada glikoz çoklu şekerlerin(burada çay şekeri) yıkımı ile ortaya çıkan kanda ve balda bulunan temel şekerdir. Eğer girenler kısmı ile ürünleri karşılaştırırsanız iki tarafta da toplam 6 adet oksijen olduğunu görebilirsiniz.
Hidrojen peroksit eklerseniz ortama kullanılabilir oksijen değil öldürücü bir dezenfektan eklemiş olacağınızı hatırlatmak isterim.

[/QUOTE]
Onur bey müdahil olduğunuz için teşekkür ederim.
Şunu anlayamadım glukozdaki oksijen derken neyi kastettiniz ? moleküldeki en sondaki -O6 yı mı? fakat o molekülün bir parçası zaten,serbest oksijen değilki? glukozdan enerji elde etmek için kendi içindeki oksijen atomunu ayıramazssınız ,ayırırsanız bambaşka bir molekül haline gelir ki oda glukoz olmaz zaten,oluşan molekülden de enerji elde edemezsiniz,hiçbir canlı bunu yapmaz.Ben bir doktorum enerji metabolizmasını enzimlerine kadar ezbere bilmesemde tepkimeye giren ve çıkan ürünleri biliyorum,kurduğunuz denklem bence yanlış.böyle bir tepkime hiç görmedim.
Hidrojen peroksit konusunda evet haklısınız direkt olarak kullanmak zaten maya bakterileri için toksik,fakat bu molekülden çok yüksek miktarlarda oksijen elde etmek mümkün,nasıl elde edilebilir sorusunun cevabını şuan için çok araştırmadım ama oksijen elde edildikten sonra kullanılabilirliğini tartışabiliriz diye düşünüyorum.
Mayalı sistemle CO2 üretmek
Merhabalar,öncelikle mayalı sistem ile ilgili hepimizi bilgilendiren arkadaşlara teşekkür ederim.Bu konuyla ilgili hemen her sayfayı okudum sayılır,bu başlık dışında başlıkların da çoğunu..Yalnız okuduğum kadarıyla atladığımız bir yer var ve yanlış bildiğimiz diyeyim,şöyleki ;
Karbondioksit (CO2) daha çok bir oksijenli (O2) solunum ürünüdür,fermantasyonda (oksijensiz solunum) oksijenli solunumun 3 te 1 i kadar karbondioksit üretilir ve fermantasyon sonucunda alkol,laktik asit vb. maddeler oluşur.Dolayısıyla hemen bütün canlılarda kullanılan glukoz (şeker) veya diğer enerji veren maddeler bu iki yolla enerji elde etmek için kullanılır.Açıklayıcı olması bakımından birkaç basit denklemle bunu anlatayım;
oksijenli solunum
1 Glukoz (şeker) + 1 oksijen ----> 6 karbondioksit + 6 su +enerji
oksijensiz solunum (fermantasyon)
1 Glukoz (şeker) ---------------------> 2 Etil alkol + 2 Karbondioksit +enerji
Yani oksijenli solunumla zehirli atıklar (etil alkol) oluşturmadan 3 katı karbondioksit üretilebilir.
Bizim mayalı sistemde kullandığımız bakteriler de bu iki yolu kullanabilen bir canlıdır.Maya bakterileri diğer gelişmiş canlılar gibi enerji elde etmek için ilk başta ortamdaki oksijeni kullanır,ortamdaki oksijen bitince de oksijensiz solunuma (fermantasyon) dönmek zorunda kalırlar.Fakat oksijensiz solunum ürünleri (etil alkol gibi..) maya bakterileri için toksik bir ortam oluşmasına neden olur ve en sonunda artan etil alkol oranı maya bakterilerinin ölümüne sebep olur.Benzer durum insanlarda da vardır,yoğun enerji harcama sonunda kaslarımızda biriken laktik asitin yorulmamıza neden olması gibi...
Forumda okuduğum kadarıyla çok az hobici arkadaşımız mayalı sistemi uzun süreler kullanabilmekte.(uzun süreden kastım şudur;bir hobici arkadaşımızın piknik tüpünde kurduğu sistemi el yapımı vortexi ile saniyede 1 kabarcık vererek 3 ay kullanabildiğini okumuştum,sanırım bundan daha uzun kullanan yok yada ben göremedim.)
Çoğu hobicinin mayalı sistemden en çok şikayet ettiği şey çok kısa sürede gaz çıkışının bitmesi.Yapılan mayalı sistemlerin gaz kaçırması vb durumlar dışında ,erken yada bir kaç gün veya haftada sonlanmasının en büyük sebebi yukarda da söylediğim gibi oluşan etil alkolden dolayıdır diye düşünüyorum ve sanırım yanılmıyorum.Mayalı sistemi boşaltırken duyduğunuz kötü kokunun (başka bir tabirle sarhoş kusmuğu kokusu ) kaynağı karbondioksit,alkol ve diğer atıklarının sonucudur zaten.
Peki herşeyi olması gerektiği gibi yapmak neden yetmiyor? Kullanılan şeker miktarı (ortalama 2 litre için 3 su bardağı şeker ) bir insan için bile günlerce yetebilecek kadar enerji kaynağı olabilirken,kullandığımız bir kaç gram maya bakterisine 1 ay bile yetmeyebilmekte.
Bunun tek açıklaması kullandığımız sudaki çözünmüş oksijen miktarı ile alakalı diye düşünüyorum; sudaki oksijen miktarı diyorum çünkü şişenin üzerinde bıraktığımız boşluktaki oksijeni biz zaten karbondioksit tahliye borusuyla akvaryuma verip bitiriyoruz ve maya bakterilerine kala kala 2 litre sudaki erimiş oksijen kalıyor. Yukardaki denklemlerden de görüleceği gibi oksijenli solunumda 1 molekül glukoz için bir molekül oksijen gereklidir.Sudaki oksijen seviyesi ile kullandığımız şeker oranı ne yazıkki 1 e 1 değil,suda çözünmüş oksijen miktarına oranla şeker oranı çok çok fazla.Maya bakterileri de ilk önce suda bulunan oksijeni kullanıp karbondioksit ürettikten sonra kalan şekerleri suda oksijen kalmadığı için fermente edip oksijensiz solunumla etil alkol üretmeye başlamaktalar.En başta ürettikleri karbondioksitte bize en fazla 1 hafta - 3 hafta arası (şişede bulunan boş alanda sıkışabildiği kadar) yetmekte.Bu süreleri farklı vermemin sebebi karbondioksiti akvaryumunuzda kulanma metodunuza göre değişkenlik gösterdiği içindir.Hava taşı kullanan biri kısa sürede biriken karbondioksitini tüketirken ,vortex kullananlar daha uzun süreler elde ettikleri karbondioksiti daha da elverişli biçimde kullanabilmektedirler.
Bu tamamen elde edilen karbondioksitin akvaryumunuzdaki kullanım şekliyle alakalıdır,aynı miktar şekeri 2 litre su ile (aynı oksijen seviyesine sahip) kullandığımız sürece elde ettiğimiz karbondioksit miktarı değişmez.Kullanılan maya miktarı sadece elde ettiğimiz karbondioksitin daha kısa sürede oluşmasına neden olabilir,yani 3 kaşık maya ile 10 kaşık mayanın 3 bardak şekerden oluşturacağı karbondioksit oranı aynıdır.Tersinde 1 kaşık maya kullanılması karbondioksitin daha geç çıkmasına neden olur fakat yinede miktarı değişmez.Zamanla sayısı artan maya bakterileri ortamda bulabildikleri oksijenle idare edip oksijen bitince etil alkol üretmeye ve daha az karbondioksit çıkarıp enerji elde etmeye çalışırlar,kafat ömürleri ortamda oluşan etil alkol nedeniyle kısa sürer,dolayısıyla kullandığımız şekerin hemen çoğu maya bakterileri tarafından kullanılamadan şişede kalır,şişeye maya ekleseniz bile önceki bakteriler tarafından oluşmuş olan etil alkol nedeniyle onlarda kısa süre içinde ölürler.
Bütün bunların sonucunda aynı miktar malzeme ile mayalı sistemden daha uzun süre faydalanabilmek için yapılması gerekenin kullandığımız sudaki oksijen miktarını artırmak olduğu sonucuna varılıyor.Peki bunu yapabilir miyiz? ya da nasıl yaparız? Benim düşündüğüm bir kaç yöntem var ama hepsi teoride,Şöyleki;
1- Kullandığımız su miktarını artırabiliriz,bu belkide en pratik yöntem.Aynı miktar şeker,maya ve diğer malzemeyi daha çok suda eritip daha büyük bir şişede sistemi kurmak.Böylece bakterilerin kullanabileceği daha çok oksijeni onlara verebiliriz.
2-Kullandığımız maya ve şeker miktarını bölerek birden fazla şişede sistemi kurup karbondioksit çıkışlarını tek boruda toplamak.3 adet 2,5 litrelik şişenin herbirine 2 litre su ile 1 er bardak şeker ve 1 er çay kaşığı mayayı koyabiliriz.
3-Yara dezenfeksiyonunda kullanılan Oksijenli su (H2O2 -hidrojen peroksit) kullanarak sistemi kurmadan önce kullanacağımız sudaki oksijen oranı artırılabilir mi? pratikte denemedim ama denenebilecek bir yöntem diye düşünüyorum.Oksijenli suyun direkt kendisi maya bakterileri için toksik etkilidir, o yuzden sistemi kurmadan yani maya bakterilerini koymadan önce suda çözülüp oksijen elde edildikten sonra mayanın eklenmesi uygun olacaktır düşüncesindeyim.
4- oksijen tabletleri kullanılabilir mi? sistemi yaptıktan sonra şişenin içine atılacak bir oksijen tableti maya bakterilerine gerekli oksijeni verebilir düşüncesindeyim,tablet yarım yada çeyrek kullanılabilir belki,bu sayede maya bakterileri daha uzun süre oksijeni kullanıp karbondioksit üretebilir ve sistemimiz daha uzun süre verimli şekilde çalışır kanaatindeyim.
Dediğim gibi bu söylediklerimin hiçbirini kendim uygulamadım,biyolog ya da kimyager değilim.Amacım mayalı sistemde elde edeceğimiz karbondioksiti daha uzun süre kullanabilmek,oluşacak olan alkolu daha geç zamanda oluşmasını sağlamaktır.
Bu konularda uzman arkadaşlar vardır eminim,katkı yaparlarsa çok memnun olurum.
blackred 2012-04-19 09:37:26
Merhabalar,öncelikle mayalı sistem ile ilgili hepimizi bilgilendiren arkadaşlara teşekkür ederim.Bu konuyla ilgili hemen her sayfayı okudum sayılır,bu başlık dışında başlıkların da çoğunu..Yalnız okuduğum kadarıyla atladığımız bir yer var ve yanlış bildiğimiz diyeyim,şöyleki ;
Karbondioksit (CO2) daha çok bir oksijenli (O2) solunum ürünüdür,fermantasyonda (oksijensiz solunum) oksijenli solunumun 3 te 1 i kadar karbondioksit üretilir ve fermantasyon sonucunda alkol,laktik asit vb. maddeler oluşur.Dolayısıyla hemen bütün canlılarda kullanılan glukoz (şeker) veya diğer enerji veren maddeler bu iki yolla enerji elde etmek için kullanılır.Açıklayıcı olması bakımından birkaç basit denklemle bunu anlatayım;
oksijenli solunum
1 Glukoz (şeker) + 1 oksijen ----> 6 karbondioksit + 6 su +enerji
oksijensiz solunum (fermantasyon)
1 Glukoz (şeker) ---------------------> 2 Etil alkol + 2 Karbondioksit +enerji
Yani oksijenli solunumla zehirli atıklar (etil alkol) oluşturmadan 3 katı karbondioksit üretilebilir.
Bizim mayalı sistemde kullandığımız bakteriler de bu iki yolu kullanabilen bir canlıdır.Maya bakterileri diğer gelişmiş canlılar gibi enerji elde etmek için ilk başta ortamdaki oksijeni kullanır,ortamdaki oksijen bitince de oksijensiz solunuma (fermantasyon) dönmek zorunda kalırlar.Fakat oksijensiz solunum ürünleri (etil alkol gibi..) maya bakterileri için toksik bir ortam oluşmasına neden olur ve en sonunda artan etil alkol oranı maya bakterilerinin ölümüne sebep olur.Benzer durum insanlarda da vardır,yoğun enerji harcama sonunda kaslarımızda biriken laktik asitin yorulmamıza neden olması gibi...
Forumda okuduğum kadarıyla çok az hobici arkadaşımız mayalı sistemi uzun süreler kullanabilmekte.(uzun süreden kastım şudur;bir hobici arkadaşımızın piknik tüpünde kurduğu sistemi el yapımı vortexi ile saniyede 1 kabarcık vererek 3 ay kullanabildiğini okumuştum,sanırım bundan daha uzun kullanan yok yada ben göremedim.)
Çoğu hobicinin mayalı sistemden en çok şikayet ettiği şey çok kısa sürede gaz çıkışının bitmesi.Yapılan mayalı sistemlerin gaz kaçırması vb durumlar dışında ,erken yada bir kaç gün veya haftada sonlanmasının en büyük sebebi yukarda da söylediğim gibi oluşan etil alkolden dolayıdır diye düşünüyorum ve sanırım yanılmıyorum.Mayalı sistemi boşaltırken duyduğunuz kötü kokunun (başka bir tabirle sarhoş kusmuğu kokusu ) kaynağı karbondioksit,alkol ve diğer atıklarının sonucudur zaten.
Peki herşeyi olması gerektiği gibi yapmak neden yetmiyor? Kullanılan şeker miktarı (ortalama 2 litre için 3 su bardağı şeker ) bir insan için bile günlerce yetebilecek kadar enerji kaynağı olabilirken,kullandığımız bir kaç gram maya bakterisine 1 ay bile yetmeyebilmekte.
Bunun tek açıklaması kullandığımız sudaki çözünmüş oksijen miktarı ile alakalı diye düşünüyorum; sudaki oksijen miktarı diyorum çünkü şişenin üzerinde bıraktığımız boşluktaki oksijeni biz zaten karbondioksit tahliye borusuyla akvaryuma verip bitiriyoruz ve maya bakterilerine kala kala 2 litre sudaki erimiş oksijen kalıyor. Yukardaki denklemlerden de görüleceği gibi oksijenli solunumda 1 molekül glukoz için bir molekül oksijen gereklidir.Sudaki oksijen seviyesi ile kullandığımız şeker oranı ne yazıkki 1 e 1 değil,suda çözünmüş oksijen miktarına oranla şeker oranı çok çok fazla.Maya bakterileri de ilk önce suda bulunan oksijeni kullanıp karbondioksit ürettikten sonra kalan şekerleri suda oksijen kalmadığı için fermente edip oksijensiz solunumla etil alkol üretmeye başlamaktalar.En başta ürettikleri karbondioksitte bize en fazla 1 hafta - 3 hafta arası (şişede bulunan boş alanda sıkışabildiği kadar) yetmekte.Bu süreleri farklı vermemin sebebi karbondioksiti akvaryumunuzda kulanma metodunuza göre değişkenlik gösterdiği içindir.Hava taşı kullanan biri kısa sürede biriken karbondioksitini tüketirken ,vortex kullananlar daha uzun süreler elde ettikleri karbondioksiti daha da elverişli biçimde kullanabilmektedirler.
Bu tamamen elde edilen karbondioksitin akvaryumunuzdaki kullanım şekliyle alakalıdır,aynı miktar şekeri 2 litre su ile (aynı oksijen seviyesine sahip) kullandığımız sürece elde ettiğimiz karbondioksit miktarı değişmez.Kullanılan maya miktarı sadece elde ettiğimiz karbondioksitin daha kısa sürede oluşmasına neden olabilir,yani 3 kaşık maya ile 10 kaşık mayanın 3 bardak şekerden oluşturacağı karbondioksit oranı aynıdır.Tersinde 1 kaşık maya kullanılması karbondioksitin daha geç çıkmasına neden olur fakat yinede miktarı değişmez.Zamanla sayısı artan maya bakterileri ortamda bulabildikleri oksijenle idare edip oksijen bitince etil alkol üretmeye ve daha az karbondioksit çıkarıp enerji elde etmeye çalışırlar,kafat ömürleri ortamda oluşan etil alkol nedeniyle kısa sürer,dolayısıyla kullandığımız şekerin hemen çoğu maya bakterileri tarafından kullanılamadan şişede kalır,şişeye maya ekleseniz bile önceki bakteriler tarafından oluşmuş olan etil alkol nedeniyle onlarda kısa süre içinde ölürler.
Bütün bunların sonucunda aynı miktar malzeme ile mayalı sistemden daha uzun süre faydalanabilmek için yapılması gerekenin kullandığımız sudaki oksijen miktarını artırmak olduğu sonucuna varılıyor.Peki bunu yapabilir miyiz? ya da nasıl yaparız? Benim düşündüğüm bir kaç yöntem var ama hepsi teoride,Şöyleki;
1- Kullandığımız su miktarını artırabiliriz,bu belkide en pratik yöntem.Aynı miktar şeker,maya ve diğer malzemeyi daha çok suda eritip daha büyük bir şişede sistemi kurmak.Böylece bakterilerin kullanabileceği daha çok oksijeni onlara verebiliriz.
2-Kullandığımız maya ve şeker miktarını bölerek birden fazla şişede sistemi kurup karbondioksit çıkışlarını tek boruda toplamak.3 adet 2,5 litrelik şişenin herbirine 2 litre su ile 1 er bardak şeker ve 1 er çay kaşığı mayayı koyabiliriz.
3-Yara dezenfeksiyonunda kullanılan Oksijenli su (H2O2 -hidrojen peroksit) kullanarak sistemi kurmadan önce kullanacağımız sudaki oksijen oranı artırılabilir mi? pratikte denemedim ama denenebilecek bir yöntem diye düşünüyorum.Oksijenli suyun direkt kendisi maya bakterileri için toksik etkilidir, o yuzden sistemi kurmadan yani maya bakterilerini koymadan önce suda çözülüp oksijen elde edildikten sonra mayanın eklenmesi uygun olacaktır düşüncesindeyim.
4- oksijen tabletleri kullanılabilir mi? sistemi yaptıktan sonra şişenin içine atılacak bir oksijen tableti maya bakterilerine gerekli oksijeni verebilir düşüncesindeyim,tablet yarım yada çeyrek kullanılabilir belki,bu sayede maya bakterileri daha uzun süre oksijeni kullanıp karbondioksit üretebilir ve sistemimiz daha uzun süre verimli şekilde çalışır kanaatindeyim.
Dediğim gibi bu söylediklerimin hiçbirini kendim uygulamadım,biyolog ya da kimyager değilim.Amacım mayalı sistemde elde edeceğimiz karbondioksiti daha uzun süre kullanabilmek,oluşacak olan alkolu daha geç zamanda oluşmasını sağlamaktır.
Bu konularda uzman arkadaşlar vardır eminim,katkı yaparlarsa çok memnun olurum.
Elma salyangozu kayıpsız yumurta çıkarma
Peki salyangozların döllenmeden yumurta bırakmaları mümkün müdür? erkek salyangozla çiftleşmeden dişi kendi başına boş (döllenmemiş) yumurta bırakabilir mi?
Peki salyangozların döllenmeden yumurta bırakmaları mümkün müdür? erkek salyangozla çiftleşmeden dişi kendi başına boş (döllenmemiş) yumurta bırakabilir mi?
SON MESAJLAR
- Hangi Tür Çöpçü Beslemeliyim scorpion26, 14:15
Yeni Üye Forumu - Lapistes Yavruları scorpion26, 12:26
Canlı Doğuranlar - 400 Litre Havuz Conix, 12:06
Kendin Yap Sistemler (DIY) - Neocardina Toplu Ölümler NightWist, 10:09
Omurgasızlar - Akvaryum Yapımında Silikon Payı Kınayu, 09:41
Akvaryum ve Kapak Yapımı - Gül Barb Her Koşulda Renkli Mi? Cyrenity, 08:45
Yeni Üye Forumu - İlaç Satışı Neden Yok? mareq, 02:29
Hastalıklar ve İlaçlar - L144 Şeffaf Dışkı mareq, 02:08
Hastalıklar ve İlaçlar - Akvaryumda Teşhis Konulamayan Ve Çözülemeyen Sorun mareq, 01:51
Canlı Doğuranlar - Bu Akvaryumda Hangi Bitkiler Bakılır ? yyiImaz, 00:34
Bitki Akvaryumları Genel - Akvaryum Kuracağım Bunun İçin Tavsiye İstiyorum Sfenks111, 23:15
Yeni Üye Forumu - 300lt Bitkili Akvaryumu MK_71, 23:06
Akvaryum Tanıtımı - 60x40x40 Walstad Akvaryum Ve Kurulum Süreci Ehtiyar, 23:04
Akvaryum Tanıtımı - Tanka Yeni Balık Ekleme Korkusu Sfenks111, 22:57
Yeni Üye Forumu - 30x30x30 Tankla Yeni Gelmedik,geri Geldik😁 Meryemmm, 22:36
Akvaryum Tanıtımı - 110x40x50 Akvaryumda Ne Besleyebilirim Hsrt, 17:42
Akvaryum ve Tür Tavsiyesi - Hobiye Devam ~Emre, 17:05
Akvaryum Tanıtımı - Cüce Amerikan Dünyası Laetacara, 15:54
Güney Amerikan Cichlidleri - Father Fish Yöntemiyle 50x30x30 pianoƒish, 14:33
Akvaryum Tanıtımı - Süpriz Corydoras Yumurtası İnci Kefali, 14:11
Kedi Balıkları Forumu - Erkek Vampir Yengeç (geosesarma) Dogukanaktas, 13:03
Yeni Üye Forumu - Cinsiyet Ayrimi Dere Baligi Killicory, 12:48
Cinsiyet ve Tür Belirleme - Sarı Prenses Ne Zaman Kusturulmalı? xfuriousx, 12:07
Akvaryum ve Tür Tavsiyesi - Akvaryum Silikonunda Hava Kabarcığı Can78, 11:57
Yeni Üye Forumu - Ankara'da Akvaryum İmalatı BalikAdam3099, 11:06
Akvaryumcu Önerileri ve Duyuruları - Sumbu Shell Yavrusu Hakkında.. aquaticathearmi, 10:49
Tanganyika Cichlidleri - Yüzlerce Balığımdan Bazıları Street Parrot, 07:36
Akvaryum ve Su Altı Fotoğrafçılığı - Safkan Velifera MertSoyumert, 06:58
Canlı Doğuranlar Tanıtımı - Beta Akvaryumu Sufisu, 22:44
Akvaryum ve Tür Tavsiyesi - Albino Gresaheki Enes Bilgili, 22:24
Yeni Üye Forumu - Ranchu Ve Oranda Jotunheim, 22:17
Yeni Üye Forumu - Odunsu Köpek Balığımda Bir Sorun Var Alikadir, 21:25
Hastalıklar ve İlaçlar - Panda Garra Tavsiye! Tortuga7, 20:57
Akvaryum Tanıtımı - Tiger Endler AquaVita, 20:41
Canlı Doğuranlar Tanıtımı - Halsiz Betta Balığında Sera Bactopur Tedavisi portre, 19:37
Hastalıklar ve İlaçlar - Canlı Doguranlar İcin İzmir İçi Watsapp Satış Grub Mustafaahira, 18:22
Cinsiyet ve Tür Belirleme - Ternapi Medaka Pondları ternapi, 15:44
Akvaryum Tanıtımı - Dizayn Önerisi Savvah, 12:35
Yeni Üye Forumu - Sobo T-630f Akvaryum İçin Filtre Seçimi ugurinann, 12:24
Yeni Üye Forumu - Hava Sirkülasyonu İçin Sineklik İle Çerçeve Tortuga7, 10:38
Kendin Yap Sistemler (DIY) - Filtre Tercihi Akvaryumcu_Doru, 10:01
Filtreleme Seçenekleri - Akvaryumumda Hydra Mı Var? Aguamentist, 08:14
Hastalıklar ve İlaçlar - Köyden Akvaryuma Aguamentist, 08:09
Akvaryum Tasarımı ve Dekorasyonu - Aguamentist Youtube Video Tanıtımları Aguamentist, 08:08
Akvaryum Dünyasından Haberler - Belirlenmeyen Ölüm Sebepleri Kemal eyilik, 08:06
Yeni Üye Forumu - Yeni Akvaryum Kurulumu Oozer3466, 00:00
Akvaryum Tanıtımı - Elektirk Aydınlatma Sorunu yyiImaz, 22:29
Yeni Üye Forumu - Serpae Tetra Dişleri BerkBey, 22:26
Amerikan Tetraları - Hidra Mı? Cyber_Scout, 19:25
Cinsiyet ve Tür Belirleme - Yavru Boylandırma VaranusSalvator, 18:47
Akvaryum ve Tür Tavsiyesi
GÜNCEL 100 TANITIM
SON İLANLAR
- Fluval Ve Jbl Sıfır Kapalı Kutu Son 1 Er Adet propecia 14:17
- 1 Metre Set Akvaryum Veya Tek Tek propecia 14:17
- Anubias - Bucephalandra - Moss Çeşitleri karidesrehberi 14:16
- Balık Yavruluğu - Akvaryum Malzemeleri - Teraryum karidesrehberi 14:16
- Neocaridina - Caridina Karides- Cüce Kerevit - Yem karidesrehberi 14:16
- Fanlı Akvaryum Soğutma Termostatlı karidesrehberi 14:16
- Osmos Ve Muhtelif Malzemeler Formicasmind 13:50
- Tailand İthal Halfmoon & Fil Kulak Ve Plakat Bett betta.ist 13:38
- 100/200/300 Watt Isıtıcı Sıfır betta.ist 13:38
- Artemia İster Kg & Microfex betta.ist 13:37
- Mikrofex-grindal-mikrokurt-sirkekurdu-izya Tubifex tuncaysargin 13:36
- Megastoma - Cacatuoides - T.candidi HarunYILDIRIM 12:58
- 🌿 Makro➕️ Mikro➕ Excel🌲 Akvaryum Gübreleri kilic88 12:52
- Su Piresi & Yeşil Su & Infusoria Amati340 12:38
- Ista Yüzey Temizleyici (surface Skimmer) I521 Amati340 12:38
- Ramshorn Salyangoz (10 Adet) Amati340 12:38
- Osmocote Akıllı Kapsül Gübre ( 9 Ay Etkili) Amati340 12:38
- Microfex( Dero Worm) & Beyaz Kurt & Sirke Kurdu Amati340 12:38
- Albino Cüce Vatoz Erkekleri Damızlık 500tl ferhattt 12:14
- Sarı Veya Mavi Karides Arıyorum ferhattt 12:14
- 4 Lü Akvaryum Seti ( Alüminyum Profil) soliter83 12:08
- Akvaryum Taş Ve Kumu livadi 11:39
- Sadece Takas Selçuks 10:56
- Red Galaxy Boa,red Calceo,blue Steel Karides Omer901 10:46
- Akvaryum Arıtma Sistemleri zafer3885 10:13
- Zateksuaritma Akvaryum Arıtma Sistemleri Reef Seri zafer3885 10:13
- Mangrow Üstü Anubiaslar(yeni), Cüce Cyrptocoryne nikon_ 10:11
- Melek, Koi Betta, Red Cap Oranda, Tül Yavru Vatoz nikon_ 10:11
- Mikro Kurt Kültürü, Kızılağaç Kozalağı nikon_ 10:11
- Mikro Kiriza Yavru - Comp. Kantalamba F0 Hiko 10:02
- Blackline Tetra Jumbo Boy rasporasrc 09:52
- Sarı Ateş Neon Karides (neocaridina) rasporasrc 09:52
- Akvaryumların İhtiyaçları GETS34 09:47
- Sunsun 603b Dış Filtre TurX 09:29
- Bitki Kumu Karışık Takasa Uygun ozgurnez 09:15
- Akvaryum , Su Piresi , Balık Yemi gyunda 08:32
- Flame Moss , Java Moss gyunda 08:32
- Karides , Salyangoz , Kırma Karides 3tl gyunda 08:32
- Canlı Yem(grindal,mikrofex,mikrokurt) Kaangzkr 08:32
- Silver Black Flame Endler Lepistes Kaangzkr 08:32
- Kan Kırmızı Kiraz Karides(seleksiyon Yapıldı) Kaangzkr 08:32
- Kampanyalı Siyah Bazalt Bitki Kumu Öğretmen Ali 08:09
- Sadece Bursa Endler Sılver Black Flame-cüce Vatoz Öğretmen Ali 08:09
- Yeni Paket-bu Sezonun En Büyük Kampanyası-ücretsiz Öğretmen Ali 08:09
- Diy Gübreler Kargo Bedava Bitkiler, Balıklar reano 07:03
- Karides ,vatoz, Bitki Çeşitleri, Gübre reano 07:03
- 10x10 Su Mercimeği oguzozt 06:51
- Karışık Malawi Uygun Fiyata oguzozt 06:51
- Genç Damızlık Süper Red Shortfin ( Tülden Doğma ) SinanBulut 06:01
- Akvaryum Ve Malzeme AtlasPoyraz 05:43
KULLANICILAR
- 101 Online Kullanıcı, 55 Üye
Online Kullanıcılar
pilatin,
scorpion26,
Cyber_Scout,
MertSoyumert,
sina cen,
K3r3m,
ternapi,
Ehtiyar,
Hidro Dinamik,
İnci Kefali,
fikret43,
flanormimar,
sonerzeydan,
pitsem,
Darkweaver,
Sfenks111,
sinor,
Hoppala,
EKAR,
zen666,
kopruluonur,
ErayDemirel,
Feanor,
ciways,
AtaDemircii,
tuncaysargin,
bysmokin,
ezzalisi,
betta.ist,
erdalakçay,
Kınayu,
Joec,
HalilSefaa,
miracemir,
Muhammedbedri,
Cyrenity,
sacityld,
MCY4,
Jeveux,
osmandbnl,
0rnn,
Alibicimcilci,
kocoglu,
tersramiz1,
Meryemmm,
şansal,
AC-72,
SalihNarci,
Aguamentist,
JujuSeri,
Aporetti,
Umt61,
oguzsel,
MehmetEgemen,
egedin,
aupqua,
FORUM İSTATİSTİKLERİ
- 3,797,668 Mesaj
- 408,613 Konu
- 91 Forum
- 145,128 Forum Üyesi
- 1,466 Özel Forum Üyesi
- 29 Kıdemli Akvarist
- 1,941 Dün Giriş Yapan Üye
Şu ana kadar en fazla 1365 kişi 27.03.2012 23:21 tarih ve saatinde çevrim içi oldu.
