Yerli Aktif Soil İle Frankenstad Kurulum Denemesi
Gönderim Zamanı: 16 Ekim 2021 12:19
Herkese selamlar,
Bitkili akvaryum ve malzemeleri ile ilgili deneyim ve öğrendiklerimi paylaştığım birkaç konuya ilaveten; bu sefer biraz daha deneysel bir kuruluma başlayıp, konu ile eş zamanlı bir şekilde süreci yaşayarak deneyimlerimi aktarmak istediğim bir konu açtım[:)] Başlıktan da anlaşılacağı üzere konu walstad tabanı veya dirted aquarium setup diye bilinen taban kurulumunu, olabildiğince modifiye ederek bitkili akvaryumlar açısından süreci gözlemlemek diyebilirim. Bu tarz bir kurulumun yerli yabancı örnekleri elbette vardır ama benim böyle bir kurulum ile ilgili zaten bir isteğim mevcuttu ve kafamda da bir iki fikir vardı. Üstüne üstlük allytourgood nick'li hobicinin (Ali Turgut Bey'in) walstad içerikli (walstad serüveni) konusunda da böyle bir muhabbet geçince, yavaştan bu ufak projeye start vereyim dedim.
Bkz: Ali Bey'in konusu
([URL]https://www.akvaryum.com/Forum/walstad_seruveni_frankenstad_guncelleme_16092021_k977538.asp[/URL])
Projeye ufak diyorum çünkü buradan çıkacak sonuçlara göre daha büyük bir kurulum yapacağım. O yüzden şimdilik 4 parça olacak şekilde küçük akvaryum ve fanuslara kurulum yaptım. Yine sadece zemini gözlemlemek istediğim için CO2, sıvı gübre, güçlü powerled benzeri bitki gelişimini çok fazla etkileyebilecek şeyleri sürece dahil etmedim. Ali Bey'in konusunda da konuştuğumuz üzere klasik walstad taban kurulumunu, bitki gelişimine olumlu etkisi olan çeşitli taban malzemeleri de ekleyerek olabildiğince modifiye etmek şeklinde başlayan süreç için maliyeti de göz önünde bulundurmak istedim. Çünkü süreç deneysel olduğu için herşeyin çok güzel olması ihtimalinin yanında berbat olması da mümkündü. Ayrıca günümüzde herşey ateş pahası olduğu için ve benzer kurulum yapmak isteyenler olabileceği için bu konuya biraz daha dikkat ettim diyelim. Yine de bu tarz bir kurulum yapmak isteyenler için öncesinde Ali Bey'in konusu da dahil olmak üzere walstad kurulumlarını okuyup öğrenmeleri daha doğru olacaktır. Çünkü ben, modifiye edilmiş versiyonu üzerinde yoğunlaşıp, buna yönelik neler yaptığımı anlatacağım konuda. Ayrıca dediğim gibi deneysel bir kurulum olduğu için, herhangi bir şey vaat etmekten ziyade süreci gözlemleyeceğim. Gerçi şu zamana kadar gördüklerim çok umut verici oldu diyebilirim.
Neyse walstad kurulumundan bilindiği üzere; tabanda kullanılan toprak katmanının işlevi, zamanla çözünerek suya ve bitkilere gerekli yapı taşlarını vermek şeklinde özetlenebilir. Bu toprağın içeriği/markası Ali Bey'in konusunda bahsettiği gibi önemli bir etken iken, ayrıca eklemeler yaparak normal toprağın içeriğini geliştirmek de mümkün. İşte bu noktada ben walstad tabanını Frankenstad'a dönüştürdüm diyebilirim[:D] Yine kullanılan bu toprağın üstünü dere kumu, bazalt kum vb. kumlar ile örterek süreç tamamlanıyor ama ben bu noktada yine Frankenstad değişimi yaparak, piyasaya yeni girmiş yerli aktif soil olan Hezer Soil Türk'ü örtücü katman olarak kullandım. Yanlış anlaşılmak istemem, o yüzden hemen belirteyim. Normalde bu yerli aktif soil, bitkili akvaryum kurulumları için tek başına da yeterli gelecektir ama kısa bir süre sonra bitkiler tarafından aktif soil'in içeriği tüketilecek, haliyle zayıflayan soil nedeniyle sıvı ve taban gübresi ihtiyacı oluşacaktır diye düşünüyorum. Çünkü Tropica aquasoil gibi daha bilindik aktif soil'ler ile yaptığım kurulumlardan elde ettiğim bilgi ve deneyimler hep bu şekilde oldu. Kısacası bu tarz aktif soil'lerin altına substrate da denilen ve yoğun gübre içeriği olan katmanlar eklemek rutinim haline geldi diyebilirim. Benim amacım da zaten, substrate gibi gübre içeriği yoğun olan aşırı modifiye walstad tabanını yerli soil ile birlikte kullanıp sonuçları gözlemlemek. Tabi bu yerli aktif soil'in piyasada henüz yeni olduğunu, hakkında olumlu çok şey duyduğumu, haliyle bu soil'i de bir nevi deneme tahtasına koyduğumu söylemek mümkündür. Yani bir kurulum ile birden fazla şeyi deneyeceğim ve herşey yolunda giderse bu ufak projeleri bir tane high tech kurulum ile taçlandırmak gibi bir niyetim mevcut başta da dediğim gibi. Tabi bunca uğraş niye, Tropica aquasoil-substrate veya ADA Amazonia-substrate ikilisi almak daha iyi değil mi diye soracak olursanız. Evet öyle yapmak daha iyi ama çok daha külfetli (min 500 TL) olacaktır. Bu şekilde olunca ise toplam maliyet daha uyguna denk geliyor diyebilirim[:iyi:] Hatta örtücü katman olarak yerli soil kullanmak yerine dere kumu kullanılırsa çok daha uyguna gelecektir[:)]
Neyse yine bir torba laftan sonra konuya geçecek olursam, tabanda katman katman ve çeşit çeşit malzemeler kullanarak deneye başladım. Bunları tek tek açıklayıp, satın almak için linkler vererek ilerleyeceğim. Verdiğim linkler ile ilgili herhangi bir ilişiğim veya kazancım yoktur. Zaten tek bir alışveriş sitesinden link vereceğim. Çünkü aradığım tüm malzemeler o sitede mevcuttu ve alışverişten de memnun kaldığım için başka yerlere bakmadım. Yoksa malzemeleri oradan buradan toparlayıp, boşu boşuna ekstra kargo ücreti ödeyecektim. Tabi site ile ilgili farklı düşünceleri olanların eleştiri ve katkılarına her zaman açık olduğumu söylemek isterim[:)] Konuya dönecek olursam; en alt katmanda ince elek pomza taşını kullanarak kuruluma başladım ve yaklaşık 3-5 mm kalınlık oluşturacak şekilde kullandım. Bunu kullanma amacım ise bu kurulumlarda (bir tanesi hariç) herhangi bir filtre olmadığından, bakteriler için yüzey artırmaya yöneliktir. Bunun yerine ince lav taşı kırığı da kullanılabilir ama ne zamandır pomza taşını substrate olarak akvaryumda kullanmak istiyordum, bana da fırsat oldu.
İnce elek pomza taşı linki ve fotosu:
[URL]https://www.zengardentr.com/urun/pomza-ponza-tasi-3-4-mm-ince-elek-pumice-2-litre[/URL]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/151020211825331.jpg[/IMG]
Bu ince elek pomza taşı elime ulaştıktan sonra biraz inceledim ve fark ettim ki; bu taşlar aslında seachem Matrix'in öğütülmüş haline benziyor. Yani çok gözenekli ve zımpara gibi pütür pütür bir yüzeyi var. Seachem Matrix'e dokununca da böyle hissetmiştim. Haliyle acaba bunca zamandır seachem Matrix'e boşa para vermiş olabilir miyim[:?] Bundan sonra hep pomza taşı mı kullansam filtre malzemesi olarak diye kafamda deli sorular oluştu. Şöyle iyi bir laboratuvarda bu iki ürününün yüzey alanını karşılaştırsalar acaba ne sonuç çıkar, kim bilir...
Neyse pomza taşı katmanının üstüne ise yoğun gübre içerikli katman eklemek kalıyor. Bunun için ise öncelikle ayrı bir kapta üç çeşit malzemeyi karıştırmak gerekiyor. Bunlar: Leonardit humusu, organik pelet gübre ve solucan gübresi kompostudur. Solucan gübresini özellikle kompost olarak aldım. Çünkü solucan gübreli toprak diye piyasada satılan toprak karışımlarında, gerçek solucan gübresi kompostu az miktarda olabiliyor ve yerine bol bol torf denilen malzemeden konulabiliyor. Torf ise aslında akvaryum taban malzemesi açısından bakıldığında çok da verimli bir malzeme değil. O yüzden işi riske atmadan direk solucan gübresi kompostu aldım diyebilirim. Bir diğer malzeme olan organik pelet gübre ise büyük taneli olduğu için ayrı bir kapta ve mümkünse balkonda iyice ezilip küçük taneli hale getirilirse çok daha iyi olur. Neden balkon derseniz, çünkü bu gübre ezildikçe bildiğiniz gübre gibi kokuyor her taraf ve kimse evinin öyle kokmasını istemez[:D] Solucan gübresi olsun, organik pelet gübre olsun, ikisinin de amacı bitkilere makro ve mikro besinleri tabandan sağlamak diyebilirim[:iyi:] Leonardit humusunun ise suyu yumuşatma/asiditesini artırma özelliğinin yanı sıra, zamanla bozunup çözünerek bitkilere CO2 gibi karbon içerikli yapı taşları sağlayacağını da düşünüyorum. Kısacası leonardit-organik pelet-solucan gübresi üçlüsü ile tabanın bitki destekleme ömrünü baya bir artırarak, Frankenstad yolunda kocaman bir adım atmış oldum. Malzemeleri ise oran olarak 3-2-1 şeklinde koydum. Yani en çok solucan gübresi kompostu, en az da organik pelet gübre olacak şekilde göz kararı koydum. Akvaryum tabanında ise yaklaşık 1-1,5 cm'lik kalınlık oluşturacak şekilde bu karışımı kullanmak şimdilik yeterlidir diye düşünüyorum. Ayrıca belirtmek isterim ki bu süreç benim için de yeni ve deneysel olduğu için size kesin rakamlar vermekten çok uzağım. Ufak bir tüyo ise; bu üçlü karışımı pomza taşının üstüne eklemeden önce hafifçe ıslatıp yoğurarak çamur kıvamına getirirseniz ve o şekilde eklerseniz çok daha iyi olacaktır. Çünkü çamurlaşmış karışımın içinde daha az hava olduğu için ileride su eklenince tabanı kaldırıp bozma olasılığını da azaltmış olursunuz[:iyi:]
Leonardit humusu linki ve fotosu:
[URL]https://www.zengardentr.com/urun/organik-leonardit-super-humus-2-lt-toz[/URL]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/151020211914281.jpg[/IMG]
Leonardit içerikli bu süper humustan memnun kaldığımı söyleyebilirim. Prodac markasının sanırım fondovivo humus diye satılan ürününe benziyor. Gerçi torf içerikli humuslara kıyasla leonardit çok daha yoğun/sert bir yapıda ama bu konuda da sıkıntı olmadı çünkü gelen ürün fotoda gözüktüğü gibi öğütülmüş ufak parçacıklı idi[:iyi:]
Organik pelet gübre linki ve fotosu:
[URL]https://www.zengardentr.com/urun/organik-pelet-gubre-2-litre[/URL]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/151020211915341.jpg[/IMG]
Yalnız bu gübre dış görünüş olarak aynı ADA Amazonia versiyon 2'nin içinden çıkan gübrelere benziyor. Tabi içerik olarak ADA ürünleri ile uzaktan yakından alakası yoktur ama şüphesi olanlara ürünün açıklamasında yazan paragrafı eklemek istiyorum: "Organik malzemenin 120 °C den geçirilerek, daha sonra toprakta, suyla yavaş yavaş çözülecek şekilde preslenmesi ile elde edilmiş pelet şeklinde gübredir. İçinde insan sağlığına zararlı hiçbir kimyasal madde barındırmaz, tamamen organik malzemeden üretilmiştir. Biyolojik fermantasyona tabi tutulmuş olup içinde hiç bir hastalık ve yabancı ot ihtiva etmez." Bu paragrafa ve minimum analiz değerlerine (Organik Madde % 50, Azot % 2, P2O5 % 2, K2O % 2, Hümik+Fulvik Asitler % 10) güvenerek bu ürünü aldım diyebilirim. Çünkü azot ve fosfat değerleri çok yüksek olsaydı eğer deneyin faciaya dönüşme olasılığı da yüksek olurdu. Kısacası araştırmadan ve üstün körü bir deneysel kurulumdan ziyade biraz daha bilinçli hareket etmeye çalıştım. Ki zaten sonuçları da umut verici olduğu için konuyu açmaya karar verdim.
Solucan gübresi linki ve fotosu:
[URL]https://www.zengardentr.com/urun/biogeko-katkisiz-kati-solucan-gubresi[/URL]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/151020211927531.jpg[/IMG]
Fotodan da belli oluyor ama gelen ürünün içeriğini görünce anladım ki, bu solucan gübresi aslında vıcık vıcık solucanların ve/veya dışkılarının olduğu kalitesiz bir gübre değil. Hatta gübreden ziyade ince elenmiş, kokusuz ve torfsuz bir toprak gibi. Kısacası belli türdeki solucanlar tarafından işlenmiş, mikro/makro element içeriği yüksek ve büyük ihtimalle ısıl işlemden geçmiş toprağa benziyor diyebilirim.[:iyi:] Çünkü elimle neredeyse hepsini eşeledim ve içinde solucanlara dair herhangi bir canlılık belirtisi görmedim. Ama yine de isteyen bu ürünü, 200-250 derecede 15-20 dakika fırınlayarak iyice emin olabilir. Ben yapmadım çünkü bu tarz toprakları işleyen solucan türleri karasal solucanlar olduğu için, suyun altında yaşamaları neredeyse imkansız. Ayrıca gerçekten de çok temiz ve kaliteli bir ürün olduğuna ikna oldum[:)]
En alta pomza taşı, onun üstü çamursu gübreler karışımı dedikten sonra sıradaki malzeme aktif karbondur. Aktif karbonun üstte olmasının mantığı ise; alttaki yoğun gübre içerikli katmanın salınımını sınırlama çabasıdır ve 3-5 mm kalınlığında en üste serildiğinde bir nevi tampon görevi görecektir diye düşündüm. Salınan yoğun makro/mikro besinleri tutmasını ve bir anda suya geçişine engel olmasını planlayarak (biraz da umut ederek) aktif karbonu bu noktada ve bu amaçla kullandım. Normalde bitkili akvaryumlarda aktif karbon kullanılmaz şeklinde mantıklı bir kural olsa da; buradaki aktif karbonun filtrede değil, tabanda olduğunu unutmamak lazım. Yani aktif karbonun tuttuğu herşeyin yine tabanda ve bitki köklerinin erişimine açık olarak kalacağını düşündüm. Ayrıca bu aktif karbonun da bir ömrü olduğunu ve besinleri belli bir süre tutabileceğini de hatırlatmak isterim. Yani amacım, bitkilerin kökleri gelişene kadar tabandaki yoğun içeriğin yine tabanda kalmasını sağlamak diyebilirim[:)] Neyse sonuçta deneysel gidiyoruz. Olası sonuçlara yönelik önlemler almak veya çeşitli tampon malzemeler kullanmak çok da absürt olmasa gerek[;)] Hatta aktif karbona alternatif olarak zeolit de olabilir miydi diye düşündüm. Hem pomza gibi gözenekli yüzey alanı mevcut, hem de besin tutucu özelliği. Ama ne yazık ki elimde ince elek zeolit yoktu. Belki başka bir kurulumda onu da bulup kullanabilirim veya kullanan olursa konuya katkıda bulunabilir[:iyi:]
Aktif karbonun linki ve fotosu:
[URL]https://www.zengardentr.com/urun/aktif-karbon[/URL]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/151020212126061.jpg[/IMG]
Aktif karbonu böyle bir siteden alırken şüphelerim de vardı. Sonuçta daha çok karasal bitkilere yönelik bir site olduğu için, acaba çok kirli ve iri taneli aktif karbondan mı gelecek diye hayıflandım ama ince ve temiz idi, yani bu üründen de memnun kaldığımı söyleyebilirim[:iyi:]
3-5 mm kalınlıkta Pomza katmanı, 1-1,5 cm kalınlıkta gübreler katmanı ve 3-5 mm kalınlıkta aktif karbon katmanından sonraki aşama ise son aşama diyebilirim. Bu aşama ise; şu ana kadar oluşturduğumuz ve yaklaşık 2,5 cm'lik kalınlığa ulaşan tabanın, örtücü bir katman ile üstünü kapatarak herşeyi yerine mühürlemekten ibaret. Çünkü alt katmandaki bu yoğun gübreli karışım suya yayılırsa sonuçları kötü olabilir. Bunu önlemek adına üstü kapatılarak yavaş salınım ve sadece bitki kökleri tarafından erişim hedeflenmiştir. Örtücü katman olarak ise uygun fiyatlı dere kumu kullanmak mümkündür. Hatta aynı alışveriş sitesinde 3-5 mm tanecik boyutlu Dalaman çakılı denilen malzeme mevcut ve örtücü katman olarak kullanıma uygun. Bu örtücü katmanı diğer katmanların toplam kalınlığında olacak şekilde en üste sererek süreç tamamlanabilir. Yani pomza-gübreler-karbon katmanı toplamda 2,5 cm ise, örtücü katman da en az 2,5-3 cm olursa çok daha iyi olacaktır. Çünkü daha ince olursa, bitkilerle uğraşırken alt katmanın açığa çıkma olasılığı yüksektir. Hatta bu yüzden böyle kurulumlarda bitkileri kökleyerek sökmek yerine, kökleri tabanda kalacak şekilde olabildiğince zeminden budayıp o şekilde bitki taşıması yapmak en doğru olanıdır. Özellikle çok fazla kök sistemine sahip cryptocoryn türü bitkileri kökleyerek zeminden sökmeye çalışmak her şeyi karıştırabilir aman dikkat[:O]
Küçük taneli Dalaman çakılı linki ve fotosu:
[URL]https://www.zengardentr.com/urun/dalaman-cakili-1-250-kg-pakette-teraryum-tasi-kucuk-boy[/URL]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210129231.jpg[/IMG]
Her ne kadar yukarıda linkini vermiş olsam da ben Dalaman çakılını örtücü katman olarak kullanmaktan son anda vazgeçtim diyebilirim. Hatta öyle ki, bu ürünü satın aldım ama kargoya verilmeden önce site ile iletişime geçip iptal edilmesini talep ettim. Peki neden derseniz[:?] Konunun başında da belirttiğim gibi yerli aktif soil'i deneme isteğinin yanında kafamda başka bir düşünce de vardı. O da; aktif soil'lerin besin tutma özelliğini kullanarak tabandaki yoğun salınımı yine tabanda tutmaya çalışma düşüncesiydi. Yani aktif karbondan sonra aktif soil ile ikinci bir koruyucu tampon bölge oluşturabilirim düşüncesi. Bunun için ise yerli Hezer Soil Türk'ün üreticisi olan ve bu sitedeki nick'i havai1212 olan Ahmet Hezer Bey ile iletişime geçtim. 5 litresi 150 TL olacak şekilde sipariş verdim. Bu kurulumlar deneysel ve ufak olduğu için şimdilik bu kadarı yetti de arttı. Ama bu deneyin gidişatı hoşuma gittiği için ve yerli aktif soil'den de memnun kaldığım için muhtemelen sonraki siparişlerim çok daha fazla olacak diyebilirim. Ayrıca gelen aktif soil'in tanecik boyları gayet uygun ve eşit, temiz ve hemen kullanıma hazır, suda dağılıp parçalanmayan gayet iyi bir aktif soil[:)] Sadece dikkat edilmesi gereken bir nokta mevcut. O da ilk kurulum sırasında toprağı ara ara fısfıs ile nemlendirip biraz ağırlaştırmak lazım. Çünkü kuru olmasa da, nem oranı düşük bir aktif soil ve bu yüzden su ekleyince bazı tanecikleri yüzebiliyor. Yani bu ufak nüansa dikkat edilirse neredeyse hiçbir sıkıntısı olmayan bir soil. Haliyle ben de dere kumu, dalaman çakılı gibi inert malzemeler yerine, örtücü katman olarak bu aktif soil'i yaklaşık 3 cm'lik kalınlıkta kullandım. Sanırım bu da Frankenstad yolunda attığım son adım oldu. Ayrıca iyi ki de böyle yapmışım diyorum. Çünkü bu soil sayesinde ve bakteri kültürü taşıması ile normalde iki aya kadar çıkabilen walstad kurulumların oturma sürecini 2-2,5 haftaya kadar indirdim. Üstelik canlı ekleyinceye kadar geçen 2-2,5 haftalık sürede sadece 3 kez büyük su değişimi yapmak yetti[:)] Sanırım planlandığım ve tahmin ettiğim ikili tampon önlemi işe yaramıştı. Kısacası Hezer Soil Türk olsun, Zengarden olsun, aldığım ürünlerin neredeyse hepsinden memnun kaldım ve kullanım sonrası elimde kalanların fotolarını da ekleyeyim dedim fikir olması açısından:
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210204361.jpg[/IMG]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210204511.jpg[/IMG]
Yalnız Hezer Soil Türk'ün paketlemesi kesinlikle böyle şeffaf poşet şeklinde değildir yanlış anlaşılmasın. Çok profesyonel bir dış poşeti mevcuttu logolu açıklamalı falan. Yine içinde de koruyucu kat kat poşete konulmuştu. Ancak ben poşetleri heyecanla ve hunharca açtığım için, ayrıca kullandıktan sonra tüm poşetleri de attığım için geriye bu kaldı diyebilirim[:)))]
Neyse kurulumu tamamlamaya geri dönersek eğer; pomza taşı katmanı, sonra gübreler katmanı, sonra aktif karbon katmanı ve en üstte örtücü katman kullandıktan sonra yapılması gereken tek şey bu katmanları birbirine karıştırmadan, çok yavaş bir şekilde akvaryuma su eklemektir. İkinci gün yüzde yüze yakın su değişimi yapmak ve bakteri kültürü eklemek idealdir. 3-4 gün sonra bir daha büyük su değişimi yapıp, tekrardan bakteri kültürü eklemek iyi olacaktır. Yine bir 3-5 günden sonra su değişimi ve bakteri kültürü ekleme aşamalarına ilaveten, ilk canlı olan bitkileri ekleyerek gözlem sürecine başladım diyebilirim. Aydınlatmayı da bu aşamada açtım ve ışık kaynağı olarak ise AliExpress'ten aldığım normal LED'i kullandım. Tabi yeni kurulan akvaryumların baş belası olan yosunlarla rekabet amacıyla, hızlı ve arsız büyüyen bitki dikimi ile su üstü bitkileri eklemesi yapıldı. Hatta sırf bu tabandaki gelişimlerini görmek için birkaç high tech seven bitki de kuruluma eklendi ve şaşırtıcı bir şekilde tüm bitkiler hızlı bir adaptasyon sürecinden sonra gelişmeye başladılar. Eğer gelişimleri bu şekilde sorunsuz devam ederse kolay bitki popülasyonundan, daha zor bitkiler popülasyonuna geçiş yapmak gibi bir niyetim de mevcut. Neyse bitkilerin bu olumlu gelişimi bana bir sonraki aşama için cesaret verdi ve bitkilerden 2-3 gün sonra minyatür nerite ve ramshorn salyangozu ile neocaridina karidesi gibi omurgasız canlıları sıkıntısız bir şekilde kurulumlara ekleyebildim[:iyi:]
Bu aşamaya kadar olan kurulumların birer fotosunu da eklersem eğer; fanus ve fanus yavrularından kareler:
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210228121.jpg[/IMG] [IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210228511.jpg[/IMG]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210229071.jpg[/IMG]
Not: fanus yavrularında sadece salyangozlar mevcuttur[;)]
Yine biraz daha büyük sayılabilecek bir akvaryumdan kareler:
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210236351.jpg[/IMG] [IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210236591.jpg[/IMG]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210237551.jpg[/IMG]
Fotolardan da belli olabileceği üzere, bu akvaryumda ısıtıcı ve ufak bir pipo filtre mevcut. Çünkü bu akvaryuma balık eklemek gibi bir niyetim vardı. Labirent organı ile solunum sayesinde düşük hacimleri tolere edebildiği ve genel olarak dayanıklı balıklar olduğu için, haliyle idealden küçük sayılabilecek bu akvaryuma beta ekleme düşüncesi mevcuttu aklımda. Öncesinde daha büyük bir akvaryumda ve başka balıklar ile birlikte tuttuğum galaxy koi beta balığımı, omurgasızları ekledikten 3-4 gün sonra bu akvaryuma ekledim. Tabi ekledikten sonraki birkaç gün boyunca, sürekli olarak betazadeyi gözlemledim. Davranışlarını, yüzüşünü, iştahını, dışkısını, yüzeyden soluma ihtiyacını, herhangi bir hastalık belirtisini, hatta dinlenme durumunu bile takip ettim ve şunu kesinlikle söyleyebilirim. Herhangi bir farklılık veya anormallik görmedim. Aksine köpük yuva yaparak üreme davranışı sergilemeye başladı, daha bir bölgeci hale geldi diyebilirim, yine iştah açısından birkaç ufak karidesi avlayarak beslenmesine fazladan canlı yem eklemesi de yaptı kendileri. Tüm bu süreç ise açıkçası bana akvaryum içindeki herşeyin normal sınırlar içerisinde işlediğini düşündürdü. Bitkiler çok iyi bir şekilde gelişiyor, omurgasızlar yaşıyor(betanın olduğu akvaryumdaki karideslere huzur yok gerçi[:x]), beta ise camın önündeki parmağıma kabararak sınırlarını çizmeye çalışıyor[:D] Kısacası gözlem içeriği yüksek ve bilinmeyeni fazla bu kurulumu şimdiye kadar başarılı bir şekilde gerçekleştirdim ve sonrası için de gayet umutluyum. Hatta içerisinde high tech donanımların da olduğu daha büyük bir Frankenstad kurulum için hazırlıklara başlasam mı diye düşünüyorum. Ama yine de biraz daha bekleyip orta-uzun vadedeki süreci de gözlemlemek lazım. Son konu olan maliyete de geçmeden önce betazadenin durumunu merak edenlere fikir vermesi açısından birkaç foto daha ekleyeceğim[:)]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020211525151.jpg[/IMG] [IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210343041.jpg[/IMG]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210345291.jpg[/IMG]
Parmağıma düşman[:D]
Neyse son olarak da bu kurulumun maliyetine değinmek istiyorum. Pomza taşı, aktif karbon, gübreler dahil toplam maliyeti bana yaklaşık 100 TL oldu. Gerçi yerli aktif soil'in maliyetini de hesaba katarsam 250 TL oluyor sonuç ama aktif soil de dahil aldığım malzemelerin çoğunun arttığını ve sonraki kurulumlara sakladığımı belirtmek isterim. Ayrıca yerli aktif soil yerine dere kumu, bazalt kum gibi daha uygun fiyatlı örtücü katman kullanmak da mümkündür ama başlıktan da belli olacağı üzere hem yerli aktif soil'i, hem de bu tarz bir Frankenstad kurulumu denemekti amacım[:)] Buna yönelik de belirli aralıklarla konuya fotolu ve deneyim içerikli eklemeler yapacağım. Son olarak ise, eleştiri ve katkılara her zaman açık olduğumu belirtmek isterim. Eğer bu tarz bir kurulum düşünüp de soruları olan varsa özelden yada bu konudan ulaşabilirsiniz. Bildiğim kadarıyla yardımcı olmaya çalışırım[:geek:] Ama yine de Frankenstad bir kurulum olduğunu ve böyle bir kurulumun ilk deneyimini yaşadığımı hatırlatır, herkese keyifli hobiler dilerim[:)]
[B]Not:[/B] Konu emek verilerek ve en önemlisi araştırarak oluşturuldu. İzinsiz ve/veya referans olmadan kullanım emek hırsızlığı niteliğinde düşünülecektir [:(((][EDIT]replacka,2021-10-23 11:14:24[/EDIT]
Bitkili akvaryum ve malzemeleri ile ilgili deneyim ve öğrendiklerimi paylaştığım birkaç konuya ilaveten; bu sefer biraz daha deneysel bir kuruluma başlayıp, konu ile eş zamanlı bir şekilde süreci yaşayarak deneyimlerimi aktarmak istediğim bir konu açtım[:)] Başlıktan da anlaşılacağı üzere konu walstad tabanı veya dirted aquarium setup diye bilinen taban kurulumunu, olabildiğince modifiye ederek bitkili akvaryumlar açısından süreci gözlemlemek diyebilirim. Bu tarz bir kurulumun yerli yabancı örnekleri elbette vardır ama benim böyle bir kurulum ile ilgili zaten bir isteğim mevcuttu ve kafamda da bir iki fikir vardı. Üstüne üstlük allytourgood nick'li hobicinin (Ali Turgut Bey'in) walstad içerikli (walstad serüveni) konusunda da böyle bir muhabbet geçince, yavaştan bu ufak projeye start vereyim dedim.
Bkz: Ali Bey'in konusu
([URL]https://www.akvaryum.com/Forum/walstad_seruveni_frankenstad_guncelleme_16092021_k977538.asp[/URL])
Projeye ufak diyorum çünkü buradan çıkacak sonuçlara göre daha büyük bir kurulum yapacağım. O yüzden şimdilik 4 parça olacak şekilde küçük akvaryum ve fanuslara kurulum yaptım. Yine sadece zemini gözlemlemek istediğim için CO2, sıvı gübre, güçlü powerled benzeri bitki gelişimini çok fazla etkileyebilecek şeyleri sürece dahil etmedim. Ali Bey'in konusunda da konuştuğumuz üzere klasik walstad taban kurulumunu, bitki gelişimine olumlu etkisi olan çeşitli taban malzemeleri de ekleyerek olabildiğince modifiye etmek şeklinde başlayan süreç için maliyeti de göz önünde bulundurmak istedim. Çünkü süreç deneysel olduğu için herşeyin çok güzel olması ihtimalinin yanında berbat olması da mümkündü. Ayrıca günümüzde herşey ateş pahası olduğu için ve benzer kurulum yapmak isteyenler olabileceği için bu konuya biraz daha dikkat ettim diyelim. Yine de bu tarz bir kurulum yapmak isteyenler için öncesinde Ali Bey'in konusu da dahil olmak üzere walstad kurulumlarını okuyup öğrenmeleri daha doğru olacaktır. Çünkü ben, modifiye edilmiş versiyonu üzerinde yoğunlaşıp, buna yönelik neler yaptığımı anlatacağım konuda. Ayrıca dediğim gibi deneysel bir kurulum olduğu için, herhangi bir şey vaat etmekten ziyade süreci gözlemleyeceğim. Gerçi şu zamana kadar gördüklerim çok umut verici oldu diyebilirim.
Neyse walstad kurulumundan bilindiği üzere; tabanda kullanılan toprak katmanının işlevi, zamanla çözünerek suya ve bitkilere gerekli yapı taşlarını vermek şeklinde özetlenebilir. Bu toprağın içeriği/markası Ali Bey'in konusunda bahsettiği gibi önemli bir etken iken, ayrıca eklemeler yaparak normal toprağın içeriğini geliştirmek de mümkün. İşte bu noktada ben walstad tabanını Frankenstad'a dönüştürdüm diyebilirim[:D] Yine kullanılan bu toprağın üstünü dere kumu, bazalt kum vb. kumlar ile örterek süreç tamamlanıyor ama ben bu noktada yine Frankenstad değişimi yaparak, piyasaya yeni girmiş yerli aktif soil olan Hezer Soil Türk'ü örtücü katman olarak kullandım. Yanlış anlaşılmak istemem, o yüzden hemen belirteyim. Normalde bu yerli aktif soil, bitkili akvaryum kurulumları için tek başına da yeterli gelecektir ama kısa bir süre sonra bitkiler tarafından aktif soil'in içeriği tüketilecek, haliyle zayıflayan soil nedeniyle sıvı ve taban gübresi ihtiyacı oluşacaktır diye düşünüyorum. Çünkü Tropica aquasoil gibi daha bilindik aktif soil'ler ile yaptığım kurulumlardan elde ettiğim bilgi ve deneyimler hep bu şekilde oldu. Kısacası bu tarz aktif soil'lerin altına substrate da denilen ve yoğun gübre içeriği olan katmanlar eklemek rutinim haline geldi diyebilirim. Benim amacım da zaten, substrate gibi gübre içeriği yoğun olan aşırı modifiye walstad tabanını yerli soil ile birlikte kullanıp sonuçları gözlemlemek. Tabi bu yerli aktif soil'in piyasada henüz yeni olduğunu, hakkında olumlu çok şey duyduğumu, haliyle bu soil'i de bir nevi deneme tahtasına koyduğumu söylemek mümkündür. Yani bir kurulum ile birden fazla şeyi deneyeceğim ve herşey yolunda giderse bu ufak projeleri bir tane high tech kurulum ile taçlandırmak gibi bir niyetim mevcut başta da dediğim gibi. Tabi bunca uğraş niye, Tropica aquasoil-substrate veya ADA Amazonia-substrate ikilisi almak daha iyi değil mi diye soracak olursanız. Evet öyle yapmak daha iyi ama çok daha külfetli (min 500 TL) olacaktır. Bu şekilde olunca ise toplam maliyet daha uyguna denk geliyor diyebilirim[:iyi:] Hatta örtücü katman olarak yerli soil kullanmak yerine dere kumu kullanılırsa çok daha uyguna gelecektir[:)]
Neyse yine bir torba laftan sonra konuya geçecek olursam, tabanda katman katman ve çeşit çeşit malzemeler kullanarak deneye başladım. Bunları tek tek açıklayıp, satın almak için linkler vererek ilerleyeceğim. Verdiğim linkler ile ilgili herhangi bir ilişiğim veya kazancım yoktur. Zaten tek bir alışveriş sitesinden link vereceğim. Çünkü aradığım tüm malzemeler o sitede mevcuttu ve alışverişten de memnun kaldığım için başka yerlere bakmadım. Yoksa malzemeleri oradan buradan toparlayıp, boşu boşuna ekstra kargo ücreti ödeyecektim. Tabi site ile ilgili farklı düşünceleri olanların eleştiri ve katkılarına her zaman açık olduğumu söylemek isterim[:)] Konuya dönecek olursam; en alt katmanda ince elek pomza taşını kullanarak kuruluma başladım ve yaklaşık 3-5 mm kalınlık oluşturacak şekilde kullandım. Bunu kullanma amacım ise bu kurulumlarda (bir tanesi hariç) herhangi bir filtre olmadığından, bakteriler için yüzey artırmaya yöneliktir. Bunun yerine ince lav taşı kırığı da kullanılabilir ama ne zamandır pomza taşını substrate olarak akvaryumda kullanmak istiyordum, bana da fırsat oldu.
İnce elek pomza taşı linki ve fotosu:
[URL]https://www.zengardentr.com/urun/pomza-ponza-tasi-3-4-mm-ince-elek-pumice-2-litre[/URL]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/151020211825331.jpg[/IMG]
Bu ince elek pomza taşı elime ulaştıktan sonra biraz inceledim ve fark ettim ki; bu taşlar aslında seachem Matrix'in öğütülmüş haline benziyor. Yani çok gözenekli ve zımpara gibi pütür pütür bir yüzeyi var. Seachem Matrix'e dokununca da böyle hissetmiştim. Haliyle acaba bunca zamandır seachem Matrix'e boşa para vermiş olabilir miyim[:?] Bundan sonra hep pomza taşı mı kullansam filtre malzemesi olarak diye kafamda deli sorular oluştu. Şöyle iyi bir laboratuvarda bu iki ürününün yüzey alanını karşılaştırsalar acaba ne sonuç çıkar, kim bilir...
Neyse pomza taşı katmanının üstüne ise yoğun gübre içerikli katman eklemek kalıyor. Bunun için ise öncelikle ayrı bir kapta üç çeşit malzemeyi karıştırmak gerekiyor. Bunlar: Leonardit humusu, organik pelet gübre ve solucan gübresi kompostudur. Solucan gübresini özellikle kompost olarak aldım. Çünkü solucan gübreli toprak diye piyasada satılan toprak karışımlarında, gerçek solucan gübresi kompostu az miktarda olabiliyor ve yerine bol bol torf denilen malzemeden konulabiliyor. Torf ise aslında akvaryum taban malzemesi açısından bakıldığında çok da verimli bir malzeme değil. O yüzden işi riske atmadan direk solucan gübresi kompostu aldım diyebilirim. Bir diğer malzeme olan organik pelet gübre ise büyük taneli olduğu için ayrı bir kapta ve mümkünse balkonda iyice ezilip küçük taneli hale getirilirse çok daha iyi olur. Neden balkon derseniz, çünkü bu gübre ezildikçe bildiğiniz gübre gibi kokuyor her taraf ve kimse evinin öyle kokmasını istemez[:D] Solucan gübresi olsun, organik pelet gübre olsun, ikisinin de amacı bitkilere makro ve mikro besinleri tabandan sağlamak diyebilirim[:iyi:] Leonardit humusunun ise suyu yumuşatma/asiditesini artırma özelliğinin yanı sıra, zamanla bozunup çözünerek bitkilere CO2 gibi karbon içerikli yapı taşları sağlayacağını da düşünüyorum. Kısacası leonardit-organik pelet-solucan gübresi üçlüsü ile tabanın bitki destekleme ömrünü baya bir artırarak, Frankenstad yolunda kocaman bir adım atmış oldum. Malzemeleri ise oran olarak 3-2-1 şeklinde koydum. Yani en çok solucan gübresi kompostu, en az da organik pelet gübre olacak şekilde göz kararı koydum. Akvaryum tabanında ise yaklaşık 1-1,5 cm'lik kalınlık oluşturacak şekilde bu karışımı kullanmak şimdilik yeterlidir diye düşünüyorum. Ayrıca belirtmek isterim ki bu süreç benim için de yeni ve deneysel olduğu için size kesin rakamlar vermekten çok uzağım. Ufak bir tüyo ise; bu üçlü karışımı pomza taşının üstüne eklemeden önce hafifçe ıslatıp yoğurarak çamur kıvamına getirirseniz ve o şekilde eklerseniz çok daha iyi olacaktır. Çünkü çamurlaşmış karışımın içinde daha az hava olduğu için ileride su eklenince tabanı kaldırıp bozma olasılığını da azaltmış olursunuz[:iyi:]
Leonardit humusu linki ve fotosu:
[URL]https://www.zengardentr.com/urun/organik-leonardit-super-humus-2-lt-toz[/URL]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/151020211914281.jpg[/IMG]
Leonardit içerikli bu süper humustan memnun kaldığımı söyleyebilirim. Prodac markasının sanırım fondovivo humus diye satılan ürününe benziyor. Gerçi torf içerikli humuslara kıyasla leonardit çok daha yoğun/sert bir yapıda ama bu konuda da sıkıntı olmadı çünkü gelen ürün fotoda gözüktüğü gibi öğütülmüş ufak parçacıklı idi[:iyi:]
Organik pelet gübre linki ve fotosu:
[URL]https://www.zengardentr.com/urun/organik-pelet-gubre-2-litre[/URL]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/151020211915341.jpg[/IMG]
Yalnız bu gübre dış görünüş olarak aynı ADA Amazonia versiyon 2'nin içinden çıkan gübrelere benziyor. Tabi içerik olarak ADA ürünleri ile uzaktan yakından alakası yoktur ama şüphesi olanlara ürünün açıklamasında yazan paragrafı eklemek istiyorum: "Organik malzemenin 120 °C den geçirilerek, daha sonra toprakta, suyla yavaş yavaş çözülecek şekilde preslenmesi ile elde edilmiş pelet şeklinde gübredir. İçinde insan sağlığına zararlı hiçbir kimyasal madde barındırmaz, tamamen organik malzemeden üretilmiştir. Biyolojik fermantasyona tabi tutulmuş olup içinde hiç bir hastalık ve yabancı ot ihtiva etmez." Bu paragrafa ve minimum analiz değerlerine (Organik Madde % 50, Azot % 2, P2O5 % 2, K2O % 2, Hümik+Fulvik Asitler % 10) güvenerek bu ürünü aldım diyebilirim. Çünkü azot ve fosfat değerleri çok yüksek olsaydı eğer deneyin faciaya dönüşme olasılığı da yüksek olurdu. Kısacası araştırmadan ve üstün körü bir deneysel kurulumdan ziyade biraz daha bilinçli hareket etmeye çalıştım. Ki zaten sonuçları da umut verici olduğu için konuyu açmaya karar verdim.
Solucan gübresi linki ve fotosu:
[URL]https://www.zengardentr.com/urun/biogeko-katkisiz-kati-solucan-gubresi[/URL]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/151020211927531.jpg[/IMG]
Fotodan da belli oluyor ama gelen ürünün içeriğini görünce anladım ki, bu solucan gübresi aslında vıcık vıcık solucanların ve/veya dışkılarının olduğu kalitesiz bir gübre değil. Hatta gübreden ziyade ince elenmiş, kokusuz ve torfsuz bir toprak gibi. Kısacası belli türdeki solucanlar tarafından işlenmiş, mikro/makro element içeriği yüksek ve büyük ihtimalle ısıl işlemden geçmiş toprağa benziyor diyebilirim.[:iyi:] Çünkü elimle neredeyse hepsini eşeledim ve içinde solucanlara dair herhangi bir canlılık belirtisi görmedim. Ama yine de isteyen bu ürünü, 200-250 derecede 15-20 dakika fırınlayarak iyice emin olabilir. Ben yapmadım çünkü bu tarz toprakları işleyen solucan türleri karasal solucanlar olduğu için, suyun altında yaşamaları neredeyse imkansız. Ayrıca gerçekten de çok temiz ve kaliteli bir ürün olduğuna ikna oldum[:)]
En alta pomza taşı, onun üstü çamursu gübreler karışımı dedikten sonra sıradaki malzeme aktif karbondur. Aktif karbonun üstte olmasının mantığı ise; alttaki yoğun gübre içerikli katmanın salınımını sınırlama çabasıdır ve 3-5 mm kalınlığında en üste serildiğinde bir nevi tampon görevi görecektir diye düşündüm. Salınan yoğun makro/mikro besinleri tutmasını ve bir anda suya geçişine engel olmasını planlayarak (biraz da umut ederek) aktif karbonu bu noktada ve bu amaçla kullandım. Normalde bitkili akvaryumlarda aktif karbon kullanılmaz şeklinde mantıklı bir kural olsa da; buradaki aktif karbonun filtrede değil, tabanda olduğunu unutmamak lazım. Yani aktif karbonun tuttuğu herşeyin yine tabanda ve bitki köklerinin erişimine açık olarak kalacağını düşündüm. Ayrıca bu aktif karbonun da bir ömrü olduğunu ve besinleri belli bir süre tutabileceğini de hatırlatmak isterim. Yani amacım, bitkilerin kökleri gelişene kadar tabandaki yoğun içeriğin yine tabanda kalmasını sağlamak diyebilirim[:)] Neyse sonuçta deneysel gidiyoruz. Olası sonuçlara yönelik önlemler almak veya çeşitli tampon malzemeler kullanmak çok da absürt olmasa gerek[;)] Hatta aktif karbona alternatif olarak zeolit de olabilir miydi diye düşündüm. Hem pomza gibi gözenekli yüzey alanı mevcut, hem de besin tutucu özelliği. Ama ne yazık ki elimde ince elek zeolit yoktu. Belki başka bir kurulumda onu da bulup kullanabilirim veya kullanan olursa konuya katkıda bulunabilir[:iyi:]
Aktif karbonun linki ve fotosu:
[URL]https://www.zengardentr.com/urun/aktif-karbon[/URL]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/151020212126061.jpg[/IMG]
Aktif karbonu böyle bir siteden alırken şüphelerim de vardı. Sonuçta daha çok karasal bitkilere yönelik bir site olduğu için, acaba çok kirli ve iri taneli aktif karbondan mı gelecek diye hayıflandım ama ince ve temiz idi, yani bu üründen de memnun kaldığımı söyleyebilirim[:iyi:]
3-5 mm kalınlıkta Pomza katmanı, 1-1,5 cm kalınlıkta gübreler katmanı ve 3-5 mm kalınlıkta aktif karbon katmanından sonraki aşama ise son aşama diyebilirim. Bu aşama ise; şu ana kadar oluşturduğumuz ve yaklaşık 2,5 cm'lik kalınlığa ulaşan tabanın, örtücü bir katman ile üstünü kapatarak herşeyi yerine mühürlemekten ibaret. Çünkü alt katmandaki bu yoğun gübreli karışım suya yayılırsa sonuçları kötü olabilir. Bunu önlemek adına üstü kapatılarak yavaş salınım ve sadece bitki kökleri tarafından erişim hedeflenmiştir. Örtücü katman olarak ise uygun fiyatlı dere kumu kullanmak mümkündür. Hatta aynı alışveriş sitesinde 3-5 mm tanecik boyutlu Dalaman çakılı denilen malzeme mevcut ve örtücü katman olarak kullanıma uygun. Bu örtücü katmanı diğer katmanların toplam kalınlığında olacak şekilde en üste sererek süreç tamamlanabilir. Yani pomza-gübreler-karbon katmanı toplamda 2,5 cm ise, örtücü katman da en az 2,5-3 cm olursa çok daha iyi olacaktır. Çünkü daha ince olursa, bitkilerle uğraşırken alt katmanın açığa çıkma olasılığı yüksektir. Hatta bu yüzden böyle kurulumlarda bitkileri kökleyerek sökmek yerine, kökleri tabanda kalacak şekilde olabildiğince zeminden budayıp o şekilde bitki taşıması yapmak en doğru olanıdır. Özellikle çok fazla kök sistemine sahip cryptocoryn türü bitkileri kökleyerek zeminden sökmeye çalışmak her şeyi karıştırabilir aman dikkat[:O]
Küçük taneli Dalaman çakılı linki ve fotosu:
[URL]https://www.zengardentr.com/urun/dalaman-cakili-1-250-kg-pakette-teraryum-tasi-kucuk-boy[/URL]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210129231.jpg[/IMG]
Her ne kadar yukarıda linkini vermiş olsam da ben Dalaman çakılını örtücü katman olarak kullanmaktan son anda vazgeçtim diyebilirim. Hatta öyle ki, bu ürünü satın aldım ama kargoya verilmeden önce site ile iletişime geçip iptal edilmesini talep ettim. Peki neden derseniz[:?] Konunun başında da belirttiğim gibi yerli aktif soil'i deneme isteğinin yanında kafamda başka bir düşünce de vardı. O da; aktif soil'lerin besin tutma özelliğini kullanarak tabandaki yoğun salınımı yine tabanda tutmaya çalışma düşüncesiydi. Yani aktif karbondan sonra aktif soil ile ikinci bir koruyucu tampon bölge oluşturabilirim düşüncesi. Bunun için ise yerli Hezer Soil Türk'ün üreticisi olan ve bu sitedeki nick'i havai1212 olan Ahmet Hezer Bey ile iletişime geçtim. 5 litresi 150 TL olacak şekilde sipariş verdim. Bu kurulumlar deneysel ve ufak olduğu için şimdilik bu kadarı yetti de arttı. Ama bu deneyin gidişatı hoşuma gittiği için ve yerli aktif soil'den de memnun kaldığım için muhtemelen sonraki siparişlerim çok daha fazla olacak diyebilirim. Ayrıca gelen aktif soil'in tanecik boyları gayet uygun ve eşit, temiz ve hemen kullanıma hazır, suda dağılıp parçalanmayan gayet iyi bir aktif soil[:)] Sadece dikkat edilmesi gereken bir nokta mevcut. O da ilk kurulum sırasında toprağı ara ara fısfıs ile nemlendirip biraz ağırlaştırmak lazım. Çünkü kuru olmasa da, nem oranı düşük bir aktif soil ve bu yüzden su ekleyince bazı tanecikleri yüzebiliyor. Yani bu ufak nüansa dikkat edilirse neredeyse hiçbir sıkıntısı olmayan bir soil. Haliyle ben de dere kumu, dalaman çakılı gibi inert malzemeler yerine, örtücü katman olarak bu aktif soil'i yaklaşık 3 cm'lik kalınlıkta kullandım. Sanırım bu da Frankenstad yolunda attığım son adım oldu. Ayrıca iyi ki de böyle yapmışım diyorum. Çünkü bu soil sayesinde ve bakteri kültürü taşıması ile normalde iki aya kadar çıkabilen walstad kurulumların oturma sürecini 2-2,5 haftaya kadar indirdim. Üstelik canlı ekleyinceye kadar geçen 2-2,5 haftalık sürede sadece 3 kez büyük su değişimi yapmak yetti[:)] Sanırım planlandığım ve tahmin ettiğim ikili tampon önlemi işe yaramıştı. Kısacası Hezer Soil Türk olsun, Zengarden olsun, aldığım ürünlerin neredeyse hepsinden memnun kaldım ve kullanım sonrası elimde kalanların fotolarını da ekleyeyim dedim fikir olması açısından:
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210204361.jpg[/IMG]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210204511.jpg[/IMG]
Yalnız Hezer Soil Türk'ün paketlemesi kesinlikle böyle şeffaf poşet şeklinde değildir yanlış anlaşılmasın. Çok profesyonel bir dış poşeti mevcuttu logolu açıklamalı falan. Yine içinde de koruyucu kat kat poşete konulmuştu. Ancak ben poşetleri heyecanla ve hunharca açtığım için, ayrıca kullandıktan sonra tüm poşetleri de attığım için geriye bu kaldı diyebilirim[:)))]
Neyse kurulumu tamamlamaya geri dönersek eğer; pomza taşı katmanı, sonra gübreler katmanı, sonra aktif karbon katmanı ve en üstte örtücü katman kullandıktan sonra yapılması gereken tek şey bu katmanları birbirine karıştırmadan, çok yavaş bir şekilde akvaryuma su eklemektir. İkinci gün yüzde yüze yakın su değişimi yapmak ve bakteri kültürü eklemek idealdir. 3-4 gün sonra bir daha büyük su değişimi yapıp, tekrardan bakteri kültürü eklemek iyi olacaktır. Yine bir 3-5 günden sonra su değişimi ve bakteri kültürü ekleme aşamalarına ilaveten, ilk canlı olan bitkileri ekleyerek gözlem sürecine başladım diyebilirim. Aydınlatmayı da bu aşamada açtım ve ışık kaynağı olarak ise AliExpress'ten aldığım normal LED'i kullandım. Tabi yeni kurulan akvaryumların baş belası olan yosunlarla rekabet amacıyla, hızlı ve arsız büyüyen bitki dikimi ile su üstü bitkileri eklemesi yapıldı. Hatta sırf bu tabandaki gelişimlerini görmek için birkaç high tech seven bitki de kuruluma eklendi ve şaşırtıcı bir şekilde tüm bitkiler hızlı bir adaptasyon sürecinden sonra gelişmeye başladılar. Eğer gelişimleri bu şekilde sorunsuz devam ederse kolay bitki popülasyonundan, daha zor bitkiler popülasyonuna geçiş yapmak gibi bir niyetim de mevcut. Neyse bitkilerin bu olumlu gelişimi bana bir sonraki aşama için cesaret verdi ve bitkilerden 2-3 gün sonra minyatür nerite ve ramshorn salyangozu ile neocaridina karidesi gibi omurgasız canlıları sıkıntısız bir şekilde kurulumlara ekleyebildim[:iyi:]
Bu aşamaya kadar olan kurulumların birer fotosunu da eklersem eğer; fanus ve fanus yavrularından kareler:
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210228121.jpg[/IMG] [IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210228511.jpg[/IMG]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210229071.jpg[/IMG]
Not: fanus yavrularında sadece salyangozlar mevcuttur[;)]
Yine biraz daha büyük sayılabilecek bir akvaryumdan kareler:
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210236351.jpg[/IMG] [IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210236591.jpg[/IMG]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210237551.jpg[/IMG]
Fotolardan da belli olabileceği üzere, bu akvaryumda ısıtıcı ve ufak bir pipo filtre mevcut. Çünkü bu akvaryuma balık eklemek gibi bir niyetim vardı. Labirent organı ile solunum sayesinde düşük hacimleri tolere edebildiği ve genel olarak dayanıklı balıklar olduğu için, haliyle idealden küçük sayılabilecek bu akvaryuma beta ekleme düşüncesi mevcuttu aklımda. Öncesinde daha büyük bir akvaryumda ve başka balıklar ile birlikte tuttuğum galaxy koi beta balığımı, omurgasızları ekledikten 3-4 gün sonra bu akvaryuma ekledim. Tabi ekledikten sonraki birkaç gün boyunca, sürekli olarak betazadeyi gözlemledim. Davranışlarını, yüzüşünü, iştahını, dışkısını, yüzeyden soluma ihtiyacını, herhangi bir hastalık belirtisini, hatta dinlenme durumunu bile takip ettim ve şunu kesinlikle söyleyebilirim. Herhangi bir farklılık veya anormallik görmedim. Aksine köpük yuva yaparak üreme davranışı sergilemeye başladı, daha bir bölgeci hale geldi diyebilirim, yine iştah açısından birkaç ufak karidesi avlayarak beslenmesine fazladan canlı yem eklemesi de yaptı kendileri. Tüm bu süreç ise açıkçası bana akvaryum içindeki herşeyin normal sınırlar içerisinde işlediğini düşündürdü. Bitkiler çok iyi bir şekilde gelişiyor, omurgasızlar yaşıyor(betanın olduğu akvaryumdaki karideslere huzur yok gerçi[:x]), beta ise camın önündeki parmağıma kabararak sınırlarını çizmeye çalışıyor[:D] Kısacası gözlem içeriği yüksek ve bilinmeyeni fazla bu kurulumu şimdiye kadar başarılı bir şekilde gerçekleştirdim ve sonrası için de gayet umutluyum. Hatta içerisinde high tech donanımların da olduğu daha büyük bir Frankenstad kurulum için hazırlıklara başlasam mı diye düşünüyorum. Ama yine de biraz daha bekleyip orta-uzun vadedeki süreci de gözlemlemek lazım. Son konu olan maliyete de geçmeden önce betazadenin durumunu merak edenlere fikir vermesi açısından birkaç foto daha ekleyeceğim[:)]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020211525151.jpg[/IMG] [IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210343041.jpg[/IMG]
[IMG]https://foto.akvaryum.com/fotolar/223933/161020210345291.jpg[/IMG]
Parmağıma düşman[:D]
Neyse son olarak da bu kurulumun maliyetine değinmek istiyorum. Pomza taşı, aktif karbon, gübreler dahil toplam maliyeti bana yaklaşık 100 TL oldu. Gerçi yerli aktif soil'in maliyetini de hesaba katarsam 250 TL oluyor sonuç ama aktif soil de dahil aldığım malzemelerin çoğunun arttığını ve sonraki kurulumlara sakladığımı belirtmek isterim. Ayrıca yerli aktif soil yerine dere kumu, bazalt kum gibi daha uygun fiyatlı örtücü katman kullanmak da mümkündür ama başlıktan da belli olacağı üzere hem yerli aktif soil'i, hem de bu tarz bir Frankenstad kurulumu denemekti amacım[:)] Buna yönelik de belirli aralıklarla konuya fotolu ve deneyim içerikli eklemeler yapacağım. Son olarak ise, eleştiri ve katkılara her zaman açık olduğumu belirtmek isterim. Eğer bu tarz bir kurulum düşünüp de soruları olan varsa özelden yada bu konudan ulaşabilirsiniz. Bildiğim kadarıyla yardımcı olmaya çalışırım[:geek:] Ama yine de Frankenstad bir kurulum olduğunu ve böyle bir kurulumun ilk deneyimini yaşadığımı hatırlatır, herkese keyifli hobiler dilerim[:)]
[B]Not:[/B] Konu emek verilerek ve en önemlisi araştırarak oluşturuldu. İzinsiz ve/veya referans olmadan kullanım emek hırsızlığı niteliğinde düşünülecektir [:(((][EDIT]replacka,2021-10-23 11:14:24[/EDIT]
Beğenenler: [T]230260,Denizs[/T][T]231134,allytourgood[/T][T]195096,K3r3m [/T][T]232419,Medaka[/T][T]171025,ibrahimsarıhan[/T][T]159335,havai1212[/T][T]221185,Bysam[/T][T]182571,anilagokay[/T][T]222859,Mhmthzr[/T][T]189019,AtlasPoyraz[/T][T]204774,Cem Altay[/T][T]224095,Mycnr[/T][T]205902,ArifhbsAquatics[/T][T]111806,ermanaydin[/T][T]107995,SuperSport[/T][T]121139,braweheart[/T][T]233074,karahindiba 16[/T][T]231171,dilarasertgoz[/T][T]220311,OrhunKadir[/T][T]233557,hobim35[/T][T]193020,soner322[/T][T]213398,ternapi[/T][T]230801,Poetika35[/T][T]220236,harunk[/T][T]234628,SelimCenk[/T]
Teşekkür Edenler: [T]231134,allytourgood[/T][T]159335,havai1212[/T][T]232726,Gokhanagsar[/T][T]121139,braweheart[/T]
+1: [T]221185,Bysam[/T][T]205902,ArifhbsAquatics[/T][T]232726,Gokhanagsar[/T][T]233557,hobim35[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 16 Ekim 2021 13:10
Alper Bey evvela gazanız mübarek olsun. Yazınızı bir solukta okudum vallahi deneme fanusunuz bile benim akvaryumdan güzel olmuş. Benim kullanmaya cesaret edemediğim tüm malzemeleri tabana eklemişsiniz. Yalnız ben artık budama yapmaktan bıktım, sizin durumunuz daha vahimolacak gibi [:)]
Bu ay benim akvaryumumda işler pek yolunda gitmiyor[:/], bir vaktim olduğunda güncelleme yapacağım.
Bu ay benim akvaryumumda işler pek yolunda gitmiyor[:/], bir vaktim olduğunda güncelleme yapacağım.
Beğenenler: [T]223933,replacka[/T][T]232419,Medaka[/T][T]159335,havai1212[/T][T]44449,Uzay[/T]
Teşekkür Edenler: [T]223933,replacka[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 16 Ekim 2021 13:28
[QUOTE=allytourgood]Alper Bey evvela gazanız mübarek olsun. Yazınızı bir solukta okudum vallahi deneme fanusunuz bile benim akvaryumdan güzel olmuş. Benim kullanmaya cesaret edemediğim tüm malzemeleri tabana eklemişsiniz. Yalnız ben artık budama yapmaktan bıktım, sizin durumunuz daha vahimolacak gibi [:)]
Bu ay benim akvaryumumda işler pek yolunda gitmiyor[:/], bir vaktim olduğunda güncelleme yapacağım. [/QUOTE]
Sağolun Ali Bey, umarım süreç bu şekilde sıkıntısız devam eder ve ben de yeni bir high tech kurulum için gereken bahanelerime yenisini eklemiş olurum[:D]
Budama konusuna gelince; eğer bitkiler coşup, yarın yokmuşcasına ve kontrolsüzce büyümeye başlarsa ilk işim arsız bitkileri çıkarmak olacaktır. Daha nazende bitkiler ile yola devam ederim. Zaten arsız bitkileri ekleme amacım ve bu kadar yoğun bitki popülasyonu ile başlama sebebim de, yosunlara yönelik rekabette elimi güçlü tutmaktır. Nitekim şimdiye kadar herhangi bir kontrolsüz yosun problemi de yaşamadım[:iyi:] İnşallah bu şekilde de devam eder[:)] Tabi sizin akvaryumdaki sorunları da merak etmedim değil şimdi. Bitkilerin budama ihtiyacı mı, yoksa tabandan kaynaklanan bir sorun mu var, yada yosun sorunu mu oluştu acaba[:?][EDIT]replacka,2021-10-16 16:05:32[/EDIT]
Bu ay benim akvaryumumda işler pek yolunda gitmiyor[:/], bir vaktim olduğunda güncelleme yapacağım. [/QUOTE]
Sağolun Ali Bey, umarım süreç bu şekilde sıkıntısız devam eder ve ben de yeni bir high tech kurulum için gereken bahanelerime yenisini eklemiş olurum[:D]
Budama konusuna gelince; eğer bitkiler coşup, yarın yokmuşcasına ve kontrolsüzce büyümeye başlarsa ilk işim arsız bitkileri çıkarmak olacaktır. Daha nazende bitkiler ile yola devam ederim. Zaten arsız bitkileri ekleme amacım ve bu kadar yoğun bitki popülasyonu ile başlama sebebim de, yosunlara yönelik rekabette elimi güçlü tutmaktır. Nitekim şimdiye kadar herhangi bir kontrolsüz yosun problemi de yaşamadım[:iyi:] İnşallah bu şekilde de devam eder[:)] Tabi sizin akvaryumdaki sorunları da merak etmedim değil şimdi. Bitkilerin budama ihtiyacı mı, yoksa tabandan kaynaklanan bir sorun mu var, yada yosun sorunu mu oluştu acaba[:?][EDIT]replacka,2021-10-16 16:05:32[/EDIT]
Beğenenler: [T]232419,Medaka[/T][T]159335,havai1212[/T][T]232726,Gokhanagsar[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 16 Ekim 2021 14:28
Alper Bey bu ay nedenini anlayamadığım bie sebepten iki yetişkin bir yavru lepistes kaybettim ard arda. Kalan yetişkin lepisteslerde de bir durgunluk var. Gergin bekleyiş sürüyor. Balıkların formu normal, renkleri yerinde, yem de yiyorlar ancak bitkilerin arasında yüzeyde pinekliyorlar. İç parazitten veya yaşlılıktan şüpheleniyorum. Su değerlerini test etme imkanım yok ancak karideslerin keyfi gayet yerinde. Karidesleri biyosensör olarak kullanıyorum parasızlıktan[:)]. Walstadta malum su değişimi yapılmıyor pek lakin ben o kadar cesur olamıyorum. O yüzden akvaryum suyunu değiştirme zamanımı zaman içinde arttırdığımı belirtmiştim. İlk başlarda haftada yüzde 30 değişim yaparken bu süreyi ayda bir yüzde 30'a çıkarmıştım. Her ne kadar su değerlerinden şüphelenmesemde şimdi 3 gune bir iki değişim yaptım. Pek bir işe yaramadı. Paraguard alıp kullansam diyorum ama akvaryumumda çok omurgasız var hepsini çıkarmam cok zor, karantina tankım da yok. Bir de ısıtıcım bozuldu ekstra bir masraf çıktı zira ben bu ay taban bitkisi alacaktım sözde, taban bitkisi planları gelecek aya ötelendi. Balıklardaki durgunluk hakkında fikriniz varsa paylaşırsanız sevinirim. Şimdiden teşekkürler...
Beğenenler: [T]232419,Medaka[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 16 Ekim 2021 15:04
[QUOTE=allytourgood]Alper Bey bu ay nedenini anlayamadığım bie sebepten iki yetişkin bir yavru lepistes kaybettim ard arda. Kalan yetişkin lepisteslerde de bir durgunluk var. Gergin bekleyiş sürüyor. Balıkların formu normal, renkleri yerinde, yem de yiyorlar ancak bitkilerin arasında yüzeyde pinekliyorlar. İç parazitten veya yaşlılıktan şüpheleniyorum. Su değerlerini test etme imkanım yok ancak karideslerin keyfi gayet yerinde. Karidesleri biyosensör olarak kullanıyorum parasızlıktan[:)]. Walstadta malum su değişimi yapılmıyor pek lakin ben o kadar cesur olamıyorum. O yüzden akvaryum suyunu değiştirme zamanımı zaman içinde arttırdığımı belirtmiştim. İlk başlarda haftada yüzde 30 değişim yaparken bu süreyi ayda bir yüzde 30'a çıkarmıştım. Her ne kadar su değerlerinden şüphelenmesemde şimdi 3 gune bir iki değişim yaptım. Pek bir işe yaramadı. Paraguard alıp kullansam diyorum ama akvaryumumda çok omurgasız var hepsini çıkarmam cok zor, karantina tankım da yok. Bir de ısıtıcım bozuldu ekstra bir masraf çıktı zira ben bu ay taban bitkisi alacaktım sözde, taban bitkisi planları gelecek aya ötelendi. Balıklardaki durgunluk hakkında fikriniz varsa paylaşırsanız sevinirim. Şimdiden teşekkürler...[/QUOTE]
Lepisteslerdeki bu durum ile ilgili, ilk şüphelendiğim şey tabanın örtücü katmandan kurtularak açığa çıkması oldu. Bu yüzden de su değerlerinin bozulduğunu düşündüm ama ta ki biyosensör olarak kullandığınız (ben de aynı) karideslerin sağlıklı olduğunu okuyana kadar. Omurgasızlar sağlıklı ise, bitkiler büyüyorsa, akvaryum balık gibi kokmuyorsa ve sık su değişimine rağmen balıkların durumunda düzelme olmuyorsa, bu durumda başka şeyler düşünmek en mantıklısı. Yani sizin geçtiğiniz düşünce süreçlerinden ben de geçtim diyebilirim okurken.
Yine de su değişimleri sırasında sıcaklık farklılıkları oldu mu? Isıtıcısız olduğu için lepisteslerdeki durgunluğun sebebi bu olabilir mi? Çok fazla beslediğim bir tür değil ama tropikal türde olduğunu okumuştum lepisteslerin. Ayrıca renk ve şekil çeşitleri elde edebilmek için çok fazla soy içi melezleme yapıldığını da okumuştum. Bunlardan dolayı kolay bir balık gibi gözükse de, günümüzde lepisteslerin daha nazende olma durumu mevcut. Yani bu ısı farklılıkları nedeniyle düşündüğünüz parazit hastalığına yakalanmış olabilirler mi diye düşündüm ben de.
Ayrıca herhangi bir tedavi yapacak bile olsanız, ana tankta ilaç kullanmamanızı tavsiye ederim. Çünkü bakteri kültürünü ve haliyle akvaryumdaki dengeyi alt üst edebilir. O yüzden ikinci bir karantina tankında tedavi uygulamak, uzun vadede en doğrusu olacaktır. Kısacası öneri olarak sizin söylediklerinizden farklı pek bir şey söyleyemedim ama ilk iş ısıtıcıyı alıp stabil bir sıcaklık sağlamaya çalışırdım herhalde [:iyi:] Ayrıca iç parazit gibi hastalıklardan şüphelendiğimde balıkların şeffaf dışkılama gibi bir durumu olup olmadığına bakardım. Yine karın bölgesinde normalden farklı herhangi bir şişlik veya çöküklük olup olmadığı da önemlidir. Son olarak iştahları olsa bile iç parazit şüphesinde, yemlemeyi azaltıp sarımsak içerikli yemler kullanmaya çalışırdım. Ki parazit olsun olmasın genelde haftada bir iki kez sarımsaklı yemler vermeyi rutinim haline getirdim diyebilirim[:iyi:] Umarım yardımcı olmuştur yazdıklarım[:)][EDIT]replacka,2021-10-18 14:36:02[/EDIT]
Lepisteslerdeki bu durum ile ilgili, ilk şüphelendiğim şey tabanın örtücü katmandan kurtularak açığa çıkması oldu. Bu yüzden de su değerlerinin bozulduğunu düşündüm ama ta ki biyosensör olarak kullandığınız (ben de aynı) karideslerin sağlıklı olduğunu okuyana kadar. Omurgasızlar sağlıklı ise, bitkiler büyüyorsa, akvaryum balık gibi kokmuyorsa ve sık su değişimine rağmen balıkların durumunda düzelme olmuyorsa, bu durumda başka şeyler düşünmek en mantıklısı. Yani sizin geçtiğiniz düşünce süreçlerinden ben de geçtim diyebilirim okurken.
Yine de su değişimleri sırasında sıcaklık farklılıkları oldu mu? Isıtıcısız olduğu için lepisteslerdeki durgunluğun sebebi bu olabilir mi? Çok fazla beslediğim bir tür değil ama tropikal türde olduğunu okumuştum lepisteslerin. Ayrıca renk ve şekil çeşitleri elde edebilmek için çok fazla soy içi melezleme yapıldığını da okumuştum. Bunlardan dolayı kolay bir balık gibi gözükse de, günümüzde lepisteslerin daha nazende olma durumu mevcut. Yani bu ısı farklılıkları nedeniyle düşündüğünüz parazit hastalığına yakalanmış olabilirler mi diye düşündüm ben de.
Ayrıca herhangi bir tedavi yapacak bile olsanız, ana tankta ilaç kullanmamanızı tavsiye ederim. Çünkü bakteri kültürünü ve haliyle akvaryumdaki dengeyi alt üst edebilir. O yüzden ikinci bir karantina tankında tedavi uygulamak, uzun vadede en doğrusu olacaktır. Kısacası öneri olarak sizin söylediklerinizden farklı pek bir şey söyleyemedim ama ilk iş ısıtıcıyı alıp stabil bir sıcaklık sağlamaya çalışırdım herhalde [:iyi:] Ayrıca iç parazit gibi hastalıklardan şüphelendiğimde balıkların şeffaf dışkılama gibi bir durumu olup olmadığına bakardım. Yine karın bölgesinde normalden farklı herhangi bir şişlik veya çöküklük olup olmadığı da önemlidir. Son olarak iştahları olsa bile iç parazit şüphesinde, yemlemeyi azaltıp sarımsak içerikli yemler kullanmaya çalışırdım. Ki parazit olsun olmasın genelde haftada bir iki kez sarımsaklı yemler vermeyi rutinim haline getirdim diyebilirim[:iyi:] Umarım yardımcı olmuştur yazdıklarım[:)][EDIT]replacka,2021-10-18 14:36:02[/EDIT]
Beğenenler: [T]231134,allytourgood[/T][T]159335,havai1212[/T][T]232419,Medaka[/T][T]232726,Gokhanagsar[/T]
Teşekkür Edenler: [T]231134,allytourgood[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 16 Ekim 2021 20:50
Alper bey, sağ olun vakit ayırıp bir sürü bilgi vermişsiniz, şeffaf dışkılamadan bir türlü emin olamıyorum. Kakaları genelde kısa oluyor, bazen beyaz gibi bazen normal gibi, karar vermek güç. Baka baka kaka eksperi olacağım bu gidişle. Sarımsaklı yem mutlak edineceğim dediğiniz gibi günlük diyete daimi eklemek çok mantıklı geldi. Ne yazik ki karantina akvaryumum yok ancak şeffaf bir kovaya geçici bir düzen kurmaya çalışacağım. Tekrar çok teşekkür ederim, akvaryum tanıtım başlığınızın konusu dağıldı benim yüzümden. Tekrar yeni kurulumunuz hayırlı olsun takipteyim...[:)]
Beğenenler: [T]223933,replacka[/T][T]159335,havai1212[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 16 Ekim 2021 20:57
Merhaba gerçekten çok iyi olmuş fanuslar ve akvaryum birşey soracaktım akvaryumun ölçüleri nedir acaba? Belki bende o boyutlarda bir akvaryum yapabilirim onun için soruyorum. [EDIT]Pamir Kandemir,2021-10-16 20:58:20[/EDIT]
Beğenenler: [T]223933,replacka[/T][T]159335,havai1212[/T][T]232419,Medaka[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 16 Ekim 2021 21:29
[QUOTE=allytourgood]Alper bey, sağ olun vakit ayırıp bir sürü bilgi vermişsiniz, şeffaf dışkılamadan bir türlü emin olamıyorum. Kakaları genelde kısa oluyor, bazen beyaz gibi bazen normal gibi, karar vermek güç. Baka baka kaka eksperi olacağım bu gidişle. Sarımsaklı yem mutlak edineceğim dediğiniz gibi günlük diyete daimi eklemek çok mantıklı geldi. Ne yazik ki karantina akvaryumum yok ancak şeffaf bir kovaya geçici bir düzen kurmaya çalışacağım. Tekrar çok teşekkür ederim, akvaryum tanıtım başlığınızın konusu dağıldı benim yüzümden. Tekrar yeni kurulumunuz hayırlı olsun takipteyim...[:)][/QUOTE]
Estağfurullah konu dağılır, toparlanır sıkıntı değil. Yalnız baka baka kaka iyiymiş[:)))] Sanırım tüm akvaristler bu eksperlik aşamasından geçiyor. Sonuçta insanların bile dışkısından bir sürü bilgi alabiliyoruz tıpta. Balıkların da dışkısı uzun uzun ve içi boş şeffaf tüp gibi ise iç parazit konusunda harekete geçerseniz çok iyi olacaktır. Ayrıca dediğiniz kovada ilaç tedavisi olayı, imkanlar dahilinde yapılabilecek en iyi şey olur. Çünkü ana tankları ilaçlamayı ben hep en son çare olarak düşünüyorum. Yalnız balıkları kovaya aktarmadan önce, akvaryum içinden aldığınız geniş yüzeyli objeleri (kütükler, filtre süngeri vb) kovaya koyun ki bakteri kültürünü kovada da oluşturabilesiniz. Yoksa bir anda kendi elinizle yeni tank sendromuna sokmuş olursunuz balıkları aman dikkat. Yine hava taşı ile hava vermeyi de unutmayın. Isıtıcı ve sarımsaklı yem olayını da dikkate almak gerekir. İnşallah kayıpsız ve sıkıntısız bir şekilde bu süreci de atlatırsınız[:iyi:]
[QUOTE=Pamir Kandemir]Merhaba gerçekten çok iyi olmuş fanuslar ve akvaryum birşey soracaktım akvaryumun ölçüleri nedir acaba? Belki bende o boyutlarda bir akvaryum yapabilirim onun için soruyorum. [/QUOTE]
Merhabalar ve çok teşekkürler, fanusların ölçüsünü bilmiyorum. Elimde mevcuttu ve onları da kuruluma ekleyeyim dedim. Akvaryum ise akrilikten ve 20 cm'lik küp akvaryum. Eğer orta-uzun vadede bu şekilde devam ederse daha büyük bir kurulum düşünüyorum. Size tavsiyem belki biraz daha beklemek olabilir. Çünkü şuan ki kurulumlar küçük hacimler olduğu için ve deney içeriği fazla olduğu için, herşeyi bir anda mahvedebilmek mümkün[:geek:] Yine de denemek isterseniz, bitki ve omurgasız canlılardan oluşan temkinli kurulumları tavsiye ederim. Tabi sadece yerli aktif soil ve/veya markalı substrate'lar ile kurulum yapacağım diyorsanız, o konuda herhangi bir sıkıntı olacağını düşünmüyorum[:)] şimdiden keyifli ve dikkatli hobiler dilerim[EDIT]replacka,2021-10-22 20:47:39[/EDIT]
Estağfurullah konu dağılır, toparlanır sıkıntı değil. Yalnız baka baka kaka iyiymiş[:)))] Sanırım tüm akvaristler bu eksperlik aşamasından geçiyor. Sonuçta insanların bile dışkısından bir sürü bilgi alabiliyoruz tıpta. Balıkların da dışkısı uzun uzun ve içi boş şeffaf tüp gibi ise iç parazit konusunda harekete geçerseniz çok iyi olacaktır. Ayrıca dediğiniz kovada ilaç tedavisi olayı, imkanlar dahilinde yapılabilecek en iyi şey olur. Çünkü ana tankları ilaçlamayı ben hep en son çare olarak düşünüyorum. Yalnız balıkları kovaya aktarmadan önce, akvaryum içinden aldığınız geniş yüzeyli objeleri (kütükler, filtre süngeri vb) kovaya koyun ki bakteri kültürünü kovada da oluşturabilesiniz. Yoksa bir anda kendi elinizle yeni tank sendromuna sokmuş olursunuz balıkları aman dikkat. Yine hava taşı ile hava vermeyi de unutmayın. Isıtıcı ve sarımsaklı yem olayını da dikkate almak gerekir. İnşallah kayıpsız ve sıkıntısız bir şekilde bu süreci de atlatırsınız[:iyi:]
[QUOTE=Pamir Kandemir]Merhaba gerçekten çok iyi olmuş fanuslar ve akvaryum birşey soracaktım akvaryumun ölçüleri nedir acaba? Belki bende o boyutlarda bir akvaryum yapabilirim onun için soruyorum. [/QUOTE]
Merhabalar ve çok teşekkürler, fanusların ölçüsünü bilmiyorum. Elimde mevcuttu ve onları da kuruluma ekleyeyim dedim. Akvaryum ise akrilikten ve 20 cm'lik küp akvaryum. Eğer orta-uzun vadede bu şekilde devam ederse daha büyük bir kurulum düşünüyorum. Size tavsiyem belki biraz daha beklemek olabilir. Çünkü şuan ki kurulumlar küçük hacimler olduğu için ve deney içeriği fazla olduğu için, herşeyi bir anda mahvedebilmek mümkün[:geek:] Yine de denemek isterseniz, bitki ve omurgasız canlılardan oluşan temkinli kurulumları tavsiye ederim. Tabi sadece yerli aktif soil ve/veya markalı substrate'lar ile kurulum yapacağım diyorsanız, o konuda herhangi bir sıkıntı olacağını düşünmüyorum[:)] şimdiden keyifli ve dikkatli hobiler dilerim[EDIT]replacka,2021-10-22 20:47:39[/EDIT]
Beğenenler: [T]231134,allytourgood[/T][T]232419,Medaka[/T]
Teşekkür Edenler: [T]231134,allytourgood[/T][T]230948,Pamir Kandemir[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 18 Ekim 2021 20:21
Tekrardan selamlar,
Ben genelde tüm akvaryumları haftalık fotoğraflar, sonra da arşivlerim gelişim ve değişimleri görebilmek adına[:geek:] Ama malum bu konu biraz daha deneysel olduğu için ve ben de bu açıdan heyecanlı/hevesli olduğum için bir video ekleyeyim dedim konuya. Hem bu sayede 2-3 günlük gelişimi de görebilirsiniz. Gerçi çok büyük bir farklılık yok ama arsız bitkilerin gelişimi gerçekten de korkutucu[:O] Ayrıca Betazadenin oyuncu davranışlarını da görmek mümkün bu videoda[:D] Umarım Frankenstad kurulumların hepsi bu şekilde sıkıntısız devam eder deyip herkese keyifli hobiler diliyorum[:)]
[VID]https://youtu.be/yltUUJijo3c[/VID]
Ben genelde tüm akvaryumları haftalık fotoğraflar, sonra da arşivlerim gelişim ve değişimleri görebilmek adına[:geek:] Ama malum bu konu biraz daha deneysel olduğu için ve ben de bu açıdan heyecanlı/hevesli olduğum için bir video ekleyeyim dedim konuya. Hem bu sayede 2-3 günlük gelişimi de görebilirsiniz. Gerçi çok büyük bir farklılık yok ama arsız bitkilerin gelişimi gerçekten de korkutucu[:O] Ayrıca Betazadenin oyuncu davranışlarını da görmek mümkün bu videoda[:D] Umarım Frankenstad kurulumların hepsi bu şekilde sıkıntısız devam eder deyip herkese keyifli hobiler diliyorum[:)]
[VID]https://youtu.be/yltUUJijo3c[/VID]
Beğenenler: [T]221185,Bysam[/T][T]232419,Inteleon[/T][T]231134,allytourgood[/T][T]159335,havai1212[/T][T]205902,ArifhbsAquatics[/T][T]232726,Gokhanagsar[/T][T]213398,ternapi[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 18 Ekim 2021 20:41
Merhaba, konu içerikleriniz çok heyacan verici. İşinizi severek yaptığınız çok belli. Şahsen okurken ben çok keyif alıyorum. Tebrikler [:)]
Teşekkür Edenler: [T]223933,replacka[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 20 Ekim 2021 15:02
[QUOTE=Lasanie]Güzel olmuş, büyük tank kurunca hangi türleri beslemeyi düşünüyorsunuz?[/QUOTE]
Bitki türleri olarak; üzerine hapşırınca bile sürgün veren çok arsız türlerden uzak durarak, olabildiğince çeşitli ve çok sayıda bitki kullanarak daha büyük bir kurulum yaparım büyük ihtimalle. Ama yanlış anlaşılmasın, benim büyük kurulumlarım bile 3 haneli litrelerde olmaz. Çünkü nano tankları daha çekip çevirilebilir buluyorum, yine aynı alana birden fazla tank koyabildiğiniz için tek tür şeklinde balık bakma imkanı artıyor. Ayrıca en önemlisi, belini bükmeyen maliyet ile daha iyi kurulumlar yapmanıza olanak veriyor diye düşünüyorum.
Ama illa ki kullanacağım bitki isimlerini isterseniz; öncelikle rizomlu bitkilerden küçük-orta boy anubias varyetelerini, bucephalandra'nın koyu renkli varyetelerini ve Trident Java Fern'i eklerdim. Çünkü bu bitkileri akvaryumdaki Arap atlarına benzetiyorum. Gelişim olarak hep geriden gelirler ama diğer bitkilerin boğmasına izin vermezseniz ve büyümelerine de fırsat verilirse akvaryumların baş tacı olurlar. Baş tacı demişken, şu sıralar favorim olan lagenandra meeboldii bitkisini önde veya odak noktasında tutardım. Arkalarda ise Proserpinaca Palustris, Ludwigia inclinata ve yoğun kırmızı renk olarak da Rotala H'RA ile Rotala Macrandra (belki Althernanthera reinecki) kullanırdım herhalde. Yine bir başka favori bitkim olan pinnatafida'yı da eklerdim bir köşeye. Lobelia kardinalis'in high tech'de moraran yaprakları olmazsa olmazdır benim için. Rotala bonsai'nin çoğu bitkide olmayan, nizami büyümesini de akvaryumda görmek isterim. Ayrıca yosun rekabeti için, kontrol edilebilir şekilde hızlı büyüyen (arsız da denilemeyecek) bitkileri unutmamak lazım. Bu amaçla da ludwigia'nın kırmızı türlerini, cryptocoryn'in kahverengi türlerini ve bacopa türlerini eklerdim. Özellikle bacopa lanigera bitkisini bulundururum akvaryumlarımda. Çünkü suyun üstüne çıktığında, hafifçe elimi sürtüp mis gibi limonsu mentol kokusu duymak çok hoşuma gidiyor. Zemin kaplama için kısa boylu bitkilerden kullanacak isem monte carlo veya glossostigma, yok boyu önemli değilse helanthium tenellum veya h. tripartita japan kullanabilirim. Hiç denemediğim ve denemeyi düşündüğüm birkaç bitki daha var. Hygrophila Araguaia gibi, Eriocaulon Cinereum gibi, Blyxa Auberti gibi. Bunları da alıp deneyebilirim. Ha bir de Mercan moss'u denilen Riccardia chamedryfolia bulursam onu da eklerim herhalde. Kısacası sevdiğim bitkilerin yanında yeni bitkileri de denemek niyetindeyim[:)]
Koca paragraf bitkiden sonra balık ne olacak derseniz[:?] Bu kısmını hep son anda karar verdiğim için henüz bir fikrim yok. Ama büyük ihtimalle tetra veya rasbora türleri olur. Çünkü renkli ve küçük sürü balıkları bu tarz akvaryumlarda çok güzel olur[:iyi:] Yine tek renk veya renk renk neocaridina karidesleri, minyatür neriteleri ve kırmızı ramshorn salyangozları da unutmamak lazım. Gerçi bu omurgasızlar benim her akvaryuma eklemeye çalıştığım canlılar zaten[:)]
Yine yeniden bir kamyon yazı yazdım. Üstelik öyle hevesli yazmışım ki, bittiğinde akvaryumu kurmuş gibi hissettim[:D] Neyse şimdilik planlar bunlar ama zaman ne gösterir bilemem. O yüzden herkese keyifli hobiler[:)][EDIT]replacka,2021-11-02 22:08:07[/EDIT]
Bitki türleri olarak; üzerine hapşırınca bile sürgün veren çok arsız türlerden uzak durarak, olabildiğince çeşitli ve çok sayıda bitki kullanarak daha büyük bir kurulum yaparım büyük ihtimalle. Ama yanlış anlaşılmasın, benim büyük kurulumlarım bile 3 haneli litrelerde olmaz. Çünkü nano tankları daha çekip çevirilebilir buluyorum, yine aynı alana birden fazla tank koyabildiğiniz için tek tür şeklinde balık bakma imkanı artıyor. Ayrıca en önemlisi, belini bükmeyen maliyet ile daha iyi kurulumlar yapmanıza olanak veriyor diye düşünüyorum.
Ama illa ki kullanacağım bitki isimlerini isterseniz; öncelikle rizomlu bitkilerden küçük-orta boy anubias varyetelerini, bucephalandra'nın koyu renkli varyetelerini ve Trident Java Fern'i eklerdim. Çünkü bu bitkileri akvaryumdaki Arap atlarına benzetiyorum. Gelişim olarak hep geriden gelirler ama diğer bitkilerin boğmasına izin vermezseniz ve büyümelerine de fırsat verilirse akvaryumların baş tacı olurlar. Baş tacı demişken, şu sıralar favorim olan lagenandra meeboldii bitkisini önde veya odak noktasında tutardım. Arkalarda ise Proserpinaca Palustris, Ludwigia inclinata ve yoğun kırmızı renk olarak da Rotala H'RA ile Rotala Macrandra (belki Althernanthera reinecki) kullanırdım herhalde. Yine bir başka favori bitkim olan pinnatafida'yı da eklerdim bir köşeye. Lobelia kardinalis'in high tech'de moraran yaprakları olmazsa olmazdır benim için. Rotala bonsai'nin çoğu bitkide olmayan, nizami büyümesini de akvaryumda görmek isterim. Ayrıca yosun rekabeti için, kontrol edilebilir şekilde hızlı büyüyen (arsız da denilemeyecek) bitkileri unutmamak lazım. Bu amaçla da ludwigia'nın kırmızı türlerini, cryptocoryn'in kahverengi türlerini ve bacopa türlerini eklerdim. Özellikle bacopa lanigera bitkisini bulundururum akvaryumlarımda. Çünkü suyun üstüne çıktığında, hafifçe elimi sürtüp mis gibi limonsu mentol kokusu duymak çok hoşuma gidiyor. Zemin kaplama için kısa boylu bitkilerden kullanacak isem monte carlo veya glossostigma, yok boyu önemli değilse helanthium tenellum veya h. tripartita japan kullanabilirim. Hiç denemediğim ve denemeyi düşündüğüm birkaç bitki daha var. Hygrophila Araguaia gibi, Eriocaulon Cinereum gibi, Blyxa Auberti gibi. Bunları da alıp deneyebilirim. Ha bir de Mercan moss'u denilen Riccardia chamedryfolia bulursam onu da eklerim herhalde. Kısacası sevdiğim bitkilerin yanında yeni bitkileri de denemek niyetindeyim[:)]
Koca paragraf bitkiden sonra balık ne olacak derseniz[:?] Bu kısmını hep son anda karar verdiğim için henüz bir fikrim yok. Ama büyük ihtimalle tetra veya rasbora türleri olur. Çünkü renkli ve küçük sürü balıkları bu tarz akvaryumlarda çok güzel olur[:iyi:] Yine tek renk veya renk renk neocaridina karidesleri, minyatür neriteleri ve kırmızı ramshorn salyangozları da unutmamak lazım. Gerçi bu omurgasızlar benim her akvaryuma eklemeye çalıştığım canlılar zaten[:)]
Yine yeniden bir kamyon yazı yazdım. Üstelik öyle hevesli yazmışım ki, bittiğinde akvaryumu kurmuş gibi hissettim[:D] Neyse şimdilik planlar bunlar ama zaman ne gösterir bilemem. O yüzden herkese keyifli hobiler[:)][EDIT]replacka,2021-11-02 22:08:07[/EDIT]
Beğenenler: [T]231134,allytourgood[/T][T]232374,Lasanie[/T][T]232726,Gokhanagsar[/T][T]213398,ternapi[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 20 Ekim 2021 15:06
Tetra iyi, tetra güzel [:)]
+1: [T]223933,replacka[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 20 Ekim 2021 16:06
Planınız çok iyi, 40 litre gibi bir akvaryuma 6 tane kadar tetra koysanız güzel güzel sürü yaparlar. Ember tetralar aslında çok güzel oluyor, böyle akvaryumlara uyumlular ve karidesleri rahatsız etmiyorlar. Karidesler için biraz daha uğraşırım diyorsanız caridina türü kaplan karides gibi türleri de deneyebilirsiniz.
Teşekkür Edenler: [T]223933,replacka[/T]
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir