Yeni Başlayanlar Buraya/low-tech
mustafaerdogarÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
Gönderim Zamanı: 21 Temmuz 2013 14:41
[QUOTE=Mblack]Ben zaten su yüzeyine su mercimeği koymuştum. O çoğalınca çok bir önemi kalmaz zaten. Ben bu sabah konuya ilişkin 26 sayfayı da okuma fırsatı buldum. Açıkçası birçok soruma da cevap aldım. Gerçekten böylesi yararlı bir sohbeti başlattığınız için tebrik ederim. Hala merak ettiğim bazı konuları da tekrar sormak istiyorum müsadenizle.
[QUOTE=itismydesign]Bir sorum daha olacak;
taban için lav taşı alacağım 1-3 mm mi 3-5 mm mi daha uygun olur?(elimde elenmiş deniz kumu var 1-3 mm deniz kumunu lav taşının üzerine koyacağım eğer lav taşı 3-5 mm uygun olur derseniz ben onu kullanacağım çünki akvaryumu bozacak olursam kumları kolayca ayırabilirim o şekilde...)[/QUOTE]
[QUOTE=GürkanÖZAK]65x25x40cm lik bitkili tankımda iç filtre kullanıyorum ve su yüzeyini dalgalandırmalımıyım?
mustafaerdogar 2013-07-21 14:58:16
1. Fark ettim ki çok önemli bir dış filtre katmanı olan biyolojik sünger(ya da substrat) kısmını atlamışım. Açıkçası dış filtremde de yer yok. Kurulumun dediğim gibi 5. günündeyim. Hemen tedarik edip koymalı mıyım( ki bu durumda başka bir materyalden vazgeçmem gerek) ya da 1 ay sonra aktif karbonu çıkarınca onun yerine koyabilir miyim?
2. Sorulardan birinde Amano yerine Kiraz Karides de olur demişsiniz. Bildiğim kadarıyla kiraz karides rahatça üreyebiliyor. Bu akvaryum için sorun olmaz mı? Yoksa bende amano yerine kiraz tercih ederim.
3. Su sümbülü isimli bitkiye aşina mısınız? Ben bunlardan 6-7 tane aldım ancak nitrat emici olduklarını öğrendim. Bu diğer bitkiler için sorun olabilir mi?. Diğer taraftan aldığım bu bitkiler, tüm diğerleri sağlıklı iken birkaç günde çürüdüler. Acaba köklerinden yeni bitki çıkacak mı diye merak etmekteyim.
Şimdiden teşekkür ederim.
[/QUOTE]
1. Açıkcası biyolojik malzemeyi ne kadar erken eklerseniz o kadar iyi fakat mevcut malzemeleriniz içinde bakterilerin yerleşmesine yeterli seviyede yataklık yapacak malzemeler olabilir. Mevcut filtre malzemelerinizi kirli su girişinden itibaren sırasıyla paylaşabiliseniz en uygun çözümü üretebiliriz belki.
2. Karideslerin sayısı zamanla ortamdaki besin durumuna göre bir dengeye ulaşıyor. Siz yemleme miktarınızı balıklara göre ayarlayıp karideslere yem artıklarını ve oluşan yosunları bıraktığınızda sorun olmayacaktır. Yalnız bulabilirseniz Amano karidesi yosun açısından (hem tükettiği yosun türleri hem de tüketim hızı açısından) çok daha iyi bir türdür.
3. Su sümbülü aslında daha çok küçük havuzlar ya da çok geniş paludaryumlara uygun bir bitki. Nitrat ve birtakım diğer ihtiyaçları fazla; bulamadıklarında yetişmelerinde problemler oluyor. Bir ara ben de paludaryumumda denemiştim ama uygun bulmadığımdan çıkardım.
[QUOTE=itismydesign]Bir sorum daha olacak;
taban için lav taşı alacağım 1-3 mm mi 3-5 mm mi daha uygun olur?(elimde elenmiş deniz kumu var 1-3 mm deniz kumunu lav taşının üzerine koyacağım eğer lav taşı 3-5 mm uygun olur derseniz ben onu kullanacağım çünki akvaryumu bozacak olursam kumları kolayca ayırabilirim o şekilde...)[/QUOTE]
Öncelikle deniz kumu dediğiniz kumun salınım yapmadığını kontrol etme konusunu hatırlatayım. Yazıda da geçtiği üzere önemli bir konu.
Üstündeki katmana göre kalın tane boyutlu malzemelerin altta kullanımı zamanla bu tanelerin tabanda yukarı hareket ederek üzerindeki katmana karışması ve sonunda da taban yüzeyinde görünmesi ile sonuçlanıyor. Aynı tane kalınlığı daha iyi olabilir.
[QUOTE=GürkanÖZAK]65x25x40cm lik bitkili tankımda iç filtre kullanıyorum ve su yüzeyini dalgalandırmalımıyım?
Bitkiler bir türlü gelişim göstermiyor konularımdan tanıtımı bulabilirsiniz.
Yardımcı olabileceğiniz bir konu var mıdır?
[/QUOTE]
Dışarıdan yeterli karbondioksit ilavesi söz konusu değilse dalgalandırmanız uygun olmaz.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
mustafaerdogarÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
Gönderim Zamanı: 22 Temmuz 2013 09:50
Sıralama güzel. Mavi sünger şimdilik size bir başlangıç sağlayacaktır. Aktif karbonu çıkardığınızda yerine iyi bir biyolojik malzeme (ne kadar iyisinden olursa o kadar iyi olur; ben substrat pro kullanıyorum) almanızı tavsiye ederim. İlk filtre temizliğinde (üç ay sonra) mavi süngeri ve biyolojik malzemeyi sadece akvaryum suyundan geçirirsiniz (elyaflar yenisi ile değişip seramik boncuk çeşme suyunda yıkanabilir). İkinci filtre temizliğinden itibaren mavi süngeri de çeşme suyunda yıkamaya başlarsınız.
mustafaerdogar 2013-07-22 09:51:42
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 22 Temmuz 2013 11:53
Anladım çok teşekkür ederim. Bugün 8. Gün ve dün gerekli işlemleri yaptım. Ancak saz ve elodea bitkilerim neredeyse tamamen çürüdü. Diğerlerinin yapraklarında ise yer yer çürüme ve delikler var. Programın dışında kalan tek şey su sıcaklığı, 30 derece. Sizce neden bu olabilir mi? Bu konuda ne yapabilirim acaba?
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
mustafaerdogarÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
Gönderim Zamanı: 22 Temmuz 2013 22:24
Çok yüksek ihtimalle (neredeyse kesin) bu yüzdendir. Sıcaklık çok yüksek. Alışma sürecinden sonra bile 28 in üzerine çıkmaması uygun olur. Ucuz alternatif fan kullanmanız olabilir. Derece 25-26 lara kadar düşmeli. Bu konuyu bir araştırın. Fan kullanımı buharlaşmayı arttıracaktır. Dolayısıyla düzenli olarak eksilen suyu tamamlamanız gerekecek. Mümkünse tamamlama suyu yumuşak bir su olmalı (tercihen osmos). Aksi halde suyunuzun zamanla sertleşmesi söz konusu olabilir.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 23 Temmuz 2013 09:56
Şimdilik fan kullanımı ile sıcaklığı 26,5 dereveye düşürebildim. 24 saat çalışmasına rağmen en fazla bu kadar soğudu. Fan çalışması su yüzeyinde dalgalanma yapıyor haliyle. Ancak çok hafif bir dalgalanma ki yüzeydeki daha önce bahsettiğim yağ gibi bakteri tabakasını dahi bozmuyor. Sizce bu durum CO2 açısından sorun olur mu? Ayrıca dediğiniz gibi buharlaşma oldukça hızlı. Ben su tamamlama işlemini, su değişimleri için hazırladığımız dinlenmiş ve su hazırlayıcı katılmış su ile yapsam olmaz mı? Osmos nedir bilmiyorum da.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
mustafaerdogarÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
Gönderim Zamanı: 24 Temmuz 2013 09:07
Sıcaklığı daha fazla düşürmek için fan sayısını/gücünü arttırabilirsiniz fakat buharlaşma ve dalgalanma nedeniyle ne kadar doğru olur karar vermek zor. Şimdilik bir süre böyle deneyin derim. Çok dalgalanma yoksa CO2 için fazla sorun olacağını sanmam. Osmos suyu RO (reverse osmos) cihazından çıkan suya deniyor. Özelliği saf suya yakın bir su olması (buharlaşan su gibi). Yoksa içme suyu gibi yumuşak bir su kullanabilir ya da (kullanım miktarınızın çok olması veya farklı nedenlerle) içme suyu düşünmezseniz dediğiniz gibi su değişimlerinde kullandığınız su ile tamamlama yapmanız hiç yoktan iyidir.
Son olarak belli seviyelere çekilebilseler de bu olumsuz etmenler nedeniyle (yüksek sıcaklık, dalgalanma, buharlaşma) kurulumun çok sağlıklı bir kurulum olmasını beklememeniz gerektiğini; biraz daha fazla dikkat, sabır ve işlem (çürüyen yaprak ve bitkileri daha sık temizleme ve fazla çürümelerde bitki nüfusu belirgin azalıyorsa çürümeyen türlerle tamamlamaya çalışma gibi) yapmak durumunda kalabileceğinizi hatırlatayım.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 24 Temmuz 2013 10:11
Açıkçası ben de bu aşamada çok arzulanan bir kurulum beklemiyorum ama elimden geleni yapacağım artık. Dediğiniz gibi bu süreçte bazı bitkiler çürüdüğü için bitki nüfusu azaldı. Ancak Bacopa ve anubias gibi hiç çürümeyen türler de var akvaryumda. Benim planım kurulum bitene kadar bitki eklemeden devam etmek. Kurulum sonunda ise balıkları eklemeyeceğim. (sadece yosun yiyicileri eklemeyi düşünüyorum) Bunun yerine kurulumdan sonra yavaş yavaş bitki sayısını arttırmayı (gözlem yaparak tabi ki) düşünüyorum. İstediğim bitki yoğunluğuna ulaşınca da balık eklemesine geçerim. Bu planda balıkların akvaryuma sağlayacağı nitrat gecikmiş olacak ama sizce bu problem yaratır mı?
Birde dediğiniz gibi çürüyen yaprakları sürekli uzaklaştırıyorum ama bunun tam olarak mantığı nedir? yani çürüyen yapraklar akvaryumda kalırsa nasıl bir zarar verebilirler? Ayrıca bu çürük yaprakları tüketen bir canlı yok mudur? Mesela elma salyangozu gibi?
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
mustafaerdogarÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
Gönderim Zamanı: 24 Temmuz 2013 19:11
İlk paragraftaki düşünceniz mantıklı görünüyor. Uygulama sonrası sonuç ve tecrübelerinizi paylaşırsınız; hepimize faydalı olur ve umarım başarılı olur.
mustafaerdogar 2013-07-24 19:20:51
Çürüyen yapraklar, çürüyen canlılar, balık dışkıları, yem kalıntıları (şimdilik sizin için sadece ilki)... Çok basitçe söylemek gerekirse bunlar hep çürüme sonucu suya bir takım istemeyeceğimiz (yosunların işine yarayacak) maddeler olarak geçiyorlar. Kurulum sürecinde çürümeyi oluşturan bakteri grupları daha erken faaliyete geçerken çürüme sonucu ortaya çıkan zararlı maddeleri dönüştürecek bakteri gruplarının oluşması daha uzun zaman alıyor. Dolayısıyla bu aşamada çürüyen bitki parçalarını toplayarak bu görevi biz üstleniyoruz. Kurulum sonrası tankın biyolojik döngüleri oturmaya ve bitkiler adapte olmaya başladığında hem çürüme daha az olacak hem de çürüyenler dönüştürüleceğinden sizin toplamanız neredeyse söz konusu olmayacak. Elma salyangozu gibi canlılar da dediğiniz gibi bu işlemi görmede yardımcı olabilirler fakat bunları beslemenin bazı dezavantajları olduğundan (bazı türleri yumuşak bitkileri yiyebiliyor, yeni dikilen bitkileri yerinden sökebiliyorlar vb.) ben önermiyorum.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 24 Temmuz 2013 19:29
İlk kurulumda bakteri kültürü eklemeyip mesela bir hafta boş çalıştırsam sonra sizin makalenizdeki bakteri kültürü hariç kısmı bire bir uygulasam nasıl olur?
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
mustafaerdogarÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
Gönderim Zamanı: 27 Temmuz 2013 00:12
Birebir aynı olmaz fakat yinede başarılı olma ihtimaliniz yüksek. Boş çalıştırma sürecinde hiç ışık yakmamanız uygun olur.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 29 Temmuz 2013 15:34
Dün kurulumun 14. günüydü. Daha önce çürüyen eledoa ve sazlardan kalan sağlam kısımları akvaryumda bırakmıştım. Bunlarda şu an için yeni çürüme belirtisi yok. Sıcaklık 27 derece. Anubias türleri, limon ve echinodorus türlerinde yeni filizler gözlendi. 30-31 derece sıcaklığa dayanan bir dal gül bitkisi sıcaklık 27 dereceye düşünce hızla çürüdü. Ama tabi nedeni başka olabilir. Buharlaşma günlük olarak ortalama 2,5-3 litre. Şu an için akvaryumda durum bu. Önümüzdeki hafta yine durum bildirimi yaparım :)
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 09 Ağustos 2013 16:56
Merhaba Mustafa bey.size akvaryumculugda yeni başlayan birisi gibi bir kaç sorum olacak.
Ben kendi tankimi(200 litrlik) bitkili bir tank yapmak istiyorum,param ama az,ama güzel bir şey ortaya çiksin isterim.
Tankima tabaninda "hemianthus callitrichoides" yetişdirmek istiyorum,bildiyime göre bol işikda biten bir bitki,sizden şimdilik sorum şu,akvaryuma fiyati düşük,normal bir işiklandirma istiyorum,neyi önerirsiniz?
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
mustafaerdogarÇevrim Dışı
Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
Kıdemli Akvarist
[B]6033,1[/B] [C]3,2,38529[/C]
Kayıt: 13/12/2007
İl: Istanbul
Mesaj: 2469
Gönderim Zamanı: 10 Ağustos 2013 08:10
Merhaba Celil. Öncelikle şunu net olarak belirtmem gerekir ki bitki akvaryumunda bazı şeyler aynı anda olmuyor. 200 litrelik bir tankı az bir masrafla (tabi burada azdan kasıt nedir önemli) güzel bir bitkiliye çevirmek, hatta tabanda Hemianthus callitrichoides bakmak olması pek mümkün olmayan birşey. 200 litrelik bir tankı az harcama yaparak iyi bir bitkiliye çevirmen zor. Yeni başlayan biri olarak Hemianthus callitrichodes gibi bir bitkiye bakman daha da zor.
mustafaerdogar 2013-08-10 08:19:17
Bana göre muhtemel görünen yolları sana aşağıda belirteyim;
- Tankı 60-80 litre civarı olacak kadar küçültmek. Bu, masraflarını azaltıp güzel bir bitkili kurmanı sağlayabilir.
- Hemianthus bakma isteğini ertelemek. Öncelikle bu yazıda yazılanları uygulayarak başlayıp bolca tecrübe ve bilgi kazandıktan sonra bu bitkiye bakmaya başlamak.
Eminim bitki akvaryumuyla az çok ilgisi olan herkes benzer tavsiyelerde bulunmuştur. Bunlar senin şevk ya da isteğini kırmak için değil, tam tersine sonradan yaşayabileceğin büyük sorunları, bitki akvaryumundan vaz geçmene sebep olacak üzüntüleri ve boşa harcayacağın parayı önlemek içindir. Sana tavsiyem; her şeyden önce çok sabırlı olman, çok araştırman ve adım adım ilerlemen olur.
Soruna gelirsek;
En uygun fiyata çıkarabileceğin ışıklandırma alternatifleri (yinede belli bir masrafı olacaktır) kendin yapabileceğin armatürler olabilir. Forumda ve internette "DIY Armatür", "DIY Işıklandırma" veya "DIY Aydınlatma Armatürü" diye aramalar yapıp çıkan örnekleri inceleyebilirsin.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir