Hastalıklar Belirtileri, Tedavisi ve İlaçları
Gönderim Zamanı: 18 Mart 2014 18:16
Hastalıklar Belirtileri, Tedavisi ve İlaçları
Anchor worms (Lernea Elegans)
Hastalığın adı: Anchor worms-Lernea Elegans Hastalığın türevi: Dış parazit
Hastalık:
Sık görülen bir hastalıktır. Diğer dış parazit kaynaklı hastalıkların
aksine, balığa bulaşması için stres bir etken değildir. Diğer
makalelerimde belirttiğim mantar ve beyaz benek hastalıklarının
bulaşmasında stres sebebi ile bozulan mukoza salgısı büyük rol oynamakta
idi.
Belirtiler:
Gözle rahatlıkla görülebilen bir dış parazit vardır. Bir anchor worm
balığın vücuduna yerleşir ve asalak olarak orada hayatsal
gereksinimlerini balıktan sağlar. Diğer dış parazit hastalıklarından
farklı olarak bu parazitin özelliği bir kez tutunduğu noktadan
ayrılmaması, yer değiştirmemesidir. Bu yüzden ısı değişimi ile üreme
şartlarının sağlanması hastalığın giderilmesinde rol oynamaz.
Tedavi:
Parazit balığın vücudundan bir cımbız yardımı ile çekilir. Çekerken
dikkatli olunmalıdır, parazitin vücudunda parçalanma olursa bir kısmı
balığın vücudunda kalır ve enfeksiyona yahur ölüme sebep olabilir.
Parazit
balıktan alındıktan sonra yara iyot ile güzelce temizlenmelidir. Bu
aşamada balığı elinize almalısınız. İyon kullanımının amacı yaralı
bölgede enfeksiyon oluşmasını engellemektir. Sonrasında yaralı bölgeye
"neosporin krem" uygulanmalıdır. Tüm dış parazit hastalıklarında olduğu
gibi tuz banyosu faydalıdır.
Tedavi
sonrası: Her nekadar gözle gördüğümüz paraziti balıktan ayırmak kolay
olsada, parazit larvalarının tankta barınıyor olması kuvvetle
muhtemeldir. Heleki birde hastalığın seyrinin ileri aşamalarında tedavi
etmişsek hastalığın tekrarlama riski çok yüksektir. Tanktada temizlik ve
ilaçlama uygulanmalıdır. Eğer tanktaki parazitlerin/larvaların
giderilemediği düşünülüyor ise, malzemeler kaynatılmalı/değiştirilmeli,
tank boşaltıp yıkanmalı, kum değiştirilmelidir.
İkincil
hastalık: Hastalığın tedavi süreci sonrasında balıkta açık yaralar
olacaktır. Bu yaralarda enfeksiyon oluşmasını önlemek için balık
karantinaya alınmalı. Balıklara vitamin takviyesi uygulanması, gerekli
durumlarda ilaçlama yapılması, mukoza salgısını düzenleyecek antibiyotik
kullanımına gidilmesi tavsiye edilir.
-------
Ichthyophthirius multifiliis (Beyaz Benek)
Ichthyophthirius
multifiliis, ya da genel adı ile beyaz benek. Balığı kapladığında
üzerini küçük kum parçaları ya da hava kabarcıkları kaplamış gibi olur.
Balıklar üzerinde bu parazitler varken aniden pike yaparlar.
Beyaz
benek yapıştığı yerdeki deriyi yok ederek vücut sıvısına ulaşır ve
beslenir. 0.5 ile 1.5 mm arasındalardır. Beyaz benekler açık suda iyi
yüzücülerdir. Gelişmiş parazit balıktan ayrılır, sakin bir yer bulur ve
kendini bir nesneye yapıştırır. Ardından bölünmeye başlar 2, 4, 8, 16,
32 ... derken suyun sıcaklığına göre 8-24 saat içinde sayısı 1000'e
ulaşır. Yeni parazitler 30 - 50 mikron arası olurlar ve yeni balık avına
çıkarlar. Eğer 48 saat içinde yeni bir konak bulamazlarsa ölürler.
Üzerindeki balık ölürse balığı birkaç saat içinde terk ederler.
Stres,
kötü su şartları, ani sıcaklık değişimler ve balık taşınması balığı bu
parazite açık hale getirir. Yeni getirilen balık aniden beyaz beneğe
yakalanabilir. Bu akvaryumdaki mevcut parazitlerden olmuştur ancak
genelde satıcı bu durum için haksız yere suçlanır.
Tedavi
için balık tolere edebilecekse sıcaklık yavaş yavaş 33 dereceye
çıkarılmalı ve sıcaklık en az 10 gün bu şekilde tutulmalıdır. Sıcak suda
oksijen daha az çözündüğünden çok iyi havalandırma yapılmalıdır.
Malaşit
yeşili( Dikkat! Metilen mavisi ile farklı maddedir) ile tedavi daha
uygundur ve balık metabolizmasına daha az zarar verir. Standart olarak
1.5 gr. Malagit yeşili bir litre suda eritilir. 100 litrelik akvaryum
suyuna 6 ml olarak eklenmelidir. Ardından 3. 6. ve 9. günlerde 3ml
olarak tedavi sürdürülmelidir. 12. gün 1/3 lük su değişimi yapılmalıdır.
Tedavi esnasında havalandırma arttırılmalıdır. Işık yakılmamalıdır.
-----
Mantar
Mantarlar
akvaryumda ayrıştırıcı olarak görev yapan ve her akvaryumda bulunan
organizmalardır. Balık pisliği gibi atık maddeleri ayrıştırarak temizlik
konusunda önemli rol oynarlar ve normal şartlarda akvaryum için
yararlıdırlar. Mantar sporları her zaman akvaryum suyunda bulunurlar.
Mukoza
zarı zarar görmediği taktirde balıklara zarar veremez. Yani sağlıklı
bir balık için tehdit unsuru oluşturmaz. Mukoza mantarların balığa
bulaşmasını önleyen doğal bir salgı kalkandır. Mantarlar ise balığın
derisinde tutunabilir ve incinme yahut salgı problemleri olduğunda
balığı etkiler.
Nakil
sırasında oluşan çizikler yada yaralanmalar sonucunda balık risk
altında olduğundan hastalığın seyrini beklemeden akvaryumculardan temin
edebileceğiniz mantar ilaçlarını kullanıp bemiks kompoze ampul kullanımı
ile derinin yahut mukozanın tamirine yardım edebilirsiniz.
Akvaryumculardan edinebileceğiniz ilaçlar mukoza zarını koruyan ve hafif
sıyrıkları hemen kapatmaya başlayan bir bileşim içerir. Kullanımları ve
markaları konusunda bilgi veremeyeceğim çünkü birsürü farklı marka var
ve hepsinin kullanımı farklı.
Balıktaki
yaralanma kötü durumda yahut derin ise balığı karantina tankına
almalısınız. Tercihen dekor ve kum içermeyen bu tankta balık iyileşene
kadar ilaç tedavisi uygulanmalıdır.
İlaç
tedavisinin yanı sıra ısıyı kademeli olarak günde 2şer derece artırarak
30 derece civarına çıkartınız. Tüm ilaçlar gibi mantar ilaçlarını
kullanırken yüksek havalandırma yapınız. Vatoz varsa çıkartılıp uygun
miktarda kaya tuzu eklenmelidir. Hastalık kaybulana dek her gün %15,
hastalık kaybolduğunda ise %30 dip çekimi uygulamanız faydalı olacaktır.
Bemiks kompoze ampul balığın derisinin ve mukozasının oluşumuna
yardımcı olacak bir unsurdur ve asla tek başına tedavi edici değilidir.
Derin yaralanmalarda karantinaya aldığınız balık için aynı yöntem
uygulanmalıdır. Karantinaya alma amacı hastalığın yayılmasını
engellemektir. Hastalık diğerlerine bulaşmamış görünse bile karantina
tankı yanında ana tanktada ilaç kullanımı ve dip çekimi faydalı
olacaktır.
Ek olarak
bazı durumlarda aşırı stres mukoza salgısını bozduğu için sadece stresde
mantar hastalığına sebep olabilmektedir. Böyle bir durum sezildiğinde
aynı tedavi yönteminin yanı sıra stresi gidermek için gerekli önlemlerde
alınmalıdır.
Motorların
kapatılmaması gerekmektedir. Yanlız hastalık durumunda değil, normal
durumlarda da nitrifikasyon bakterilerinin yaşaması için dış filtre
sürekli çalışır durumda olmalıdır. İç filtre ise çözeltiyi
homojenleştirmek konusunda (çözeltiden kastım ilaç eklenmiş akvaryum
suyu) bize yardımcı olacağından açık olması faydalı olacaktır.
İlaç
uygulaması kullanacağınız ilacın muhteviyatına göre değişeceği için
ilaç kutusunda çıkan klavuza uyulmalıdır. Kullanım miktarı ve süresi o
klavuzda yer almaktadır. Alırken içine bakarak olup olmadığını kontrol
etmek faydalı olacaktır.
-----
Stres
Stres nedir?
Balıklar
çoğu koşula ve ortama uyum sağlayabilen hayvanlardır ancak bu her
ortamda, habitatlarında ki kadar sağlıklı yaşayabilecekleri anlamına
gelmez. Bir balığı, uygun olmayan koşullarda beslerseniz balık yaşamına
devam eder ancak balığın vücut fonksiyonları bu yaşamın sürerliğini
sağlamak için ya yavaşlar, yada hızlanır. İşte bu fonksiyon değişimine
stress denilmektedir. Stres balığın hastalıklara karşı direncini
düşürürken, balığın yaralanma gibi durumlarda kendisini tedavi
etmesinede engel olur. Bütün bunların üzerine stress balıkta solunum
sorunlarınada yol açabilmektedir. Belirli bir seviyede stress tedavi
edilebilir ve ölümcül olmayabilir ancak yüksek parametrelerdeki stress
kesinlikle ölümcül olabilir.
Stesin sebebi nedir?
1.
Tank içerisinde balık başına düşen suyun litre cinsinden değerinin
balığın gereksinim duyduğundan az olması stress kaynağıdır.
2. Suyun ph ve kh durumunun türe uygun olmaması stress kaynağıdır.
3. Bazı türler az miktarda tuzlu sularda yaşarken bazıları tuzu tolere edemezler. Tuz dengesindeki yanlışlık stress kaynağıdır.
4. Barışçıl ve saldırgan türlerin bir arada beslenmesi stress kaynağıdır.
5. Dinlendirilmemiş su kullanımı stress kaynağıdır.
6. Su koşullarındaki ani değişimler stress kaynağıdır.
7. Sürü yaşamı sergileyen türlerin yanlız bakılması stress kaynağıdır.
8. Suda çözünen oksijen miktarının azlığı stress kaynağıdır.
9. Kullanılan yemin içeriği ve besin değerlerinin uygun olmaması stress kaynağıdır.
10. Yüksek miktarda ilaç kullanımı stress kaynağıdır.
11. Sudaki amonyak, nitrit ve nitrat oranlarında ki yükselme stress kaynağıdır.
12. Suyunuzun sıcaklığının beslediğiniz türe gore yüksek yada alçak olması stress kaynağıdır.
Stresin belirtileri nelerdir?
Kısaca
balıkta davranış bozuklukları diyebiliriz. Balığın normal
davranışlarını bilmeyen bireylerinde teşhis koyabilmesi için bu kısa
özeti genişletme gereksinimi hissettim.
1. Balık suyun yüzeyindse nefes almaya çalışır vaziyette duruyorsa
2. Balık sürekli saklanıyorsa
3. Açık yaraları iyileşmiyorsa, yüzgeçlerinde erime varsa
4. Balıkta dış parazit hastalığı varsa
balığınızda stress olması kuvvetle muhtemeldir.
Stres nasıl giderilir?
Stresi
gidermek, ona engel olmaktan daha zordur. Kısacası yukarıda 12 maddede
verdiğim stress sebeplerinin önüne geçilmesi gerekmektedir. Strese
girildikten sonra ise, yine yukarıdaki 12 madde arasından hangisinin
stress kaynağı olduğunun tespiti, akabinde bu kaynağın giderilmesi yolu
ile tedavi edilir.
-----
Malawi Bloat
Malawi
Bloat , hiç şüphesiz Afrika Cichlid akvaryumlarında en yaygın olan ve
can sıkıcı bir hastalıktır.Bu kadar yaygın olmasına rağmen yine de pek
az kişi bu hastalığı kavrayıp , tespit edebilmektedir.Uzmanların konu
hakkında ne söylediklerini anlayabilmek için , bu konuyu araştırırken
önemli bir zaman harcadım.Tüm bu çalışmalar sonunda , herkesin aynı
fikirde olmadığı , fakat hastalığın nedenleri , sebep olan zararlılar ve
tedavisi hakkında alınmış ortak kararların olduğunu öğrenmiş
bulunmaktayım.Aşağıdaki çalışmam ise çoğunluğun görüşünü ortaya
koymaktadır.Hastalığın bulguları , ilerleyişi ve belirtilerine karşı ilk
müdaheleyi anlatarak başlıyorum.Ardından da hastalıktan korunmak ve
tedavi edebilmek için bazı önerilerde bulunarak toparlayacağım.
Genel:
Şunu söyleyerek başlamalıyım ki ; Malawi Bloat sadece Malawi
Cichlidlerini değil , diğer Afrika Cichlidlerini de ( Victoria ,
Tanganyika vs... ) etkileyen bir rahatsızlıktır.Bu ölümcül hastalığa
yakalanan tüm Afrika Cichlidlerinin en hassaslarının , temelde bitkisel
beslenen balıklar olduğu görülmektedir.Hastalığın olasılıkları hakkında
daha fazla bilgi aşağıda yer almaktadır.
Belirtiler:
İlk belirti genellikle iştahın azalması olur.Eğer bu aşamada tedavi
başlamazsa diğer özellikler de baş gösterir.İkinci safhadaki beliritler ,
karında anormal şişkinlikler ( bu şişkinlik hastalığa adını vermiştir )
sık nefes alıp-verme , diğer balıklardan kendini soyutlamak , yüzde
beyaz çizikler , tankın dibine çöküp öylece yatmak ya da su yüzeyine
yakın bölgelerde zamanının uzun kısmını geçirmek olarak
gösterilebilir.Balığın anüsü etrafındaki kızarıklıklar da hastalığı
ortaya koyan belirtilerdendir.Bu safhadaki belirtiler , hastalığın
oldukça ilerlemiş olduğu anlamına gelir.Bu belirtilerin ortaya çıkması
beklenirse geç kalınmış olabilir , dolayısıyla önemli olan , ilk
belirtiler ortaya çıktığında çabucak tedaviye geçmektir.Aksi takdirde
rahatsızlığa yakalanmış balığın ölümü kaçınılmazdır. İkincil safha
belirtileri ile birlikte balığın böbrek , karaciğer ve/veya yüzme kesesi
derin hasarlar alır, bundan dolayı durumu idare etme yönündeki
tedaviler balığı kurtarma şansınızı azaltacaktır.İkincil belirtiler
gerçekleştiğinde yapılacak bir müdaheleden sonra ( her nekadar bazı
balıkların bu şekilde 1 haftadan uzun bir süre idare ettiğine tanık
olsam da ) 24 – 72 saat içerisinde ölüm gerçekleşir.Bu aşamaya gelmiş
bir balığın kurtulması duyulmamış birşey olmasa da , bugüne kadar bu
safhaya ulaşıp da kurtarmayı başarabildiğim hiç olmadı.
Neden
Olan Zararlılar: Bu konu , Bloat hakkında görüş bildirenlerin en çok
fikir ayrılıklarına düştükleri konudur.Bazıları hastalığın bakteri
kökenli olduğunu söylerken , diğerleri de buna bir parazitin neden
olduğunu iddia ediyorlar.Hakim olan görüşe rağmen ben , yayınlanmış
materyalleri yeniden gözden geçirdiğimde hastalığa parazitlerin neden
olduğuna inandım. Çoğu araştırmacılar protozoaların , sağlıklı
balıkların bağırsaklarında zaten yaşadığını , ancak stres altında iken
üremeye başlayarak zarar verici sayılara ulaştıklarını
savunmaktadır.Sayıları arttığında bu parazitler bağırsak sistemi
işleyişinin durmasına yol açar.Balığın bağırsak sisteminin çökmesi
balığın iştahsız olmasının en büyük nedenidir.Parazitler arttıkça
istilacı bir karaktere bürünecek , bağırsağın dışına çıkmak için
bağırsak duvarını zorlayarak bloata neden olacaktır.
Not:
Balıklar bloatın onları açlıktan ölmeye zorlaması yüzünden değil ,
hastalığın organlarına bıraktığı büyük hasarlar yüzünden ölür. Diğer
önemli bir tartışma konusu ise bu rahatsızlığın bulaşıcı olup
olmadığıdır.Benim kişisel fikrim , hastalığın bulaşıcı olduğu
yönündedir.Tecrübelerime dayanarak , bloat sadece tek bir kurban ile
yetinmiyor , genelde üç ya da daha fazla bireye bulaşıyor.Bunun nedeni
bütün balıkların aynı faktör yüzünden savunmasız hale gelmeleri olabilir
, fakat ben bu konunun bu kadar basit olabileceğini
düşünmüyorum.Görüldüğü gibi , belirtiler her balıkta , aynı zamanda
ortaya çıkmaz , balıklar daha çok ardarda rahatsızlanırlar.Örnekleyecek
olursak ; “A” balığı 1. günde yem yemez , 2. gün şişkinlikler belirir ve
aynı gün “B” balığının iştahının kaçtığını gözlemleriz , 3. gün “B”
balığında şişkinlikler belirir ve bu sefer “C” balığının da yeme
yaklaşmadığını görürüz , gibi...
Bloatın 3 Temel Nedeni:
•Stres:
Stresi tetikleyen bir çok faktör olabilir , bu faktörleri liste yapacak
olursak , liste uzar gider.Stresin en temel nedeni ise uzun süreli
olarak kötü su koşullarının devam etmesidir.Su şartlarının bozuk
olmasının nedeni de seyrek olarak yapılan su değişimleri , yetersiz
havalandırma ( denitrifikasyon bakterileri için de gerekir ) ve aşırı
yemlemedir.Her üç faktörün ortak noktası da suda nitrat artışına neden
olmalarıdır.Balıklar , hastalıklarla mücadele ederken birey olarak
başarılıdır , fakat ne zamanki kötü su şartlarına uzun süre maruz
kalırlar , bunun sonucunda strese girerler ve bağışıklık sistemleri
yeteri kadar işlev görmez olur ( Tıpkı insanlarda olduğu gibi ). Stresin
diğer kaynakları balığı yakalamak , nakletmek , dengesiz su değişimleri
ve tanktaki diğer balıklardan saklanabilmek için tankta yeterli alan
olmamasıdır.
•Tuz:
Doğal ortamı daha iyi taklit edebilmek için yaptığımız tuz ( NaCl )
ilavelerinin aşırı olması.Bu hareketin doğruluğu elbette vardır , çünkü
Afrika’nın yarık ( yarılma sonucu oluşan ) gölleri alkali ve sert su
değerlerine sahiptir ( pH 8.0 – 8.9 , gH 200 – 400 ppm ) fakat sıradan
tuzlar akvaryum suyunuzu alkali hale getiremeyecektir.Suyu sertleştiren
kombinasyon çözünmüş Kalsiyum ve Magnezyumdur.Eğer akvaryum suyunuz
yumuşaksa ve siz bu suyun pH / gH değerlerini arttırmak istiyorsanız
bunu yapabilmek için bir kaç yol bulunmaktadır.Ev yapımı bufferlar (
Epsom Tuzu , Kaya Tuzu , Kabartma Tozu karışımı ) kolay ve düşük
maliyetlidir.Bunun haricinde bazı firmaların bu iş için ürettikleri
ürünler kullanılabilir.Kireçtaşı ya da mercan kırığı kullanımı ,
akvaryum suyunuzun pH değerinin yükselmesine katkı sağlar.Minerallerin
uzun süre suda barınamayacağını düşünerek yapılacak düzenli ve sık su
değişiklikleri akıllıca olacaktır.Herhangi bir tahta ya da kütük
kullanmanın hiçbir katkısı olmayacağı gibi , az da olsa pH’ın düşmesine
sebep olacaktır , ki bu da bu tip tanklarda bizim istemediğimiz bir
durumdur.
•Yanlış
Beslenme Diyeti: Çoğu cichlid - özellikle otçul olanlar - uzun bağırsak
yapılarına sahiptir , bu yüzden yediklerini sindirebilmeleri için
nispeten daha uzun sürelere ihtiyaç duyarlar.Bu nedenle , bağırsak
rahatsızlıkları bu tip cichlidler için ortak bir sorundur.Dolayısıyla
yanlış sindirim ve dışkılama , balığın bağırsak duvarını tahriş edebilir
, balığı strese sokabilir ve istilacı parazitlerin ortaya çıkmasına
zemin hazırlayabilir.Bu , doğada otçul beslenen , alg kazıyıcı
cichlidlerin ( Tropheus ve Pseudotropheuslar gibi ) yüksek oranda
protein içeren ( kankurdu gibi ) ya da et içerikli pellet veya pul
yemler ile beslenmeleri sonucunda sık sık başına gelen birşeydir.Bu
bilgiler ve tecrübeler ışığında bazı yemleri bu tip balıklara vermekten
kesinlikle kaçınmalı ve bazı düşük protein içeren yemlerden de ara sıra
kullanmak dikkat edilmesi gereken bir noktadır.
Tedavi:
En başta balığınızın yeme karşı olan isteğini kaybettiğini
gözlemlediğinizde ( ağzında yavrusu , yumurtası bulunan dişiler tabi ki
yem yiyemez , onları hariç tuttuğumu belirteyim ) hemen ayırmalı ve
derhal tedaviye başlamalısınız.Bloat tedavisi için benim bildiğim iki
etkili yol bulunmaktadır.Birincisi ve en yaygını Metranidazol ( Flagyl
veya Emtryl ) ikincisi ise Clout.Tedaviye başlamadan önce % 30 su
değişimi yapılmalı , havalandırma arttırılmalı , takip eden günde ise %
50 su değişimi yapılmalıdır.Biyolojik filtrasyon yapan ekipmanlarınızı
da bu süre boyunca durdurmak iyi bir fikir olabilir ( her nekadar
kullanacağınız ilaçların denitrifikasyon bakterilerine zarar vermediği
iddia edilse de ) Eğer tedavi uygulayacağınız akvaryum normalde
kullanımda olmayan , tedavi amaçlı bir tank ise ilk bahsettiğim %30 su
değişimini yapmak gerekmemektedir.%50 su değişimi kısmen önemlidir çünkü
tedavinin devam süresi boyunca su değişimi yapmayacaksınız.Çıkarmış
olduğunuz filtredeki bakteri yaşamının devamı için , filtreyi içi su
dolu bir kovada çalıştırmak gereklidir. Tedavide ilave olarak
kullanacağınız her iki ilaç için de ( Metranidazol veya Clout ) yanında
Epsom Tuzu/Kaya Tuzu karışımının kullanılması önerilir.Her iki tuzu da
%50 - %50 oranında karıştırın ve bu karışımı her 10 galon ( yaklaşık 38
lt ) akvaryum suyuna karşılık olarak bir avuç dolusu miktarda atın.Epsom
tuzu , doğal bir müshildir ve bloata yakalanmış olan balığın karnındaki
şişkinliğin inmesine katkı yapacaktır. Tedaviyi Metranidazol ile
yapıyorsanız , ilacı her 10 galon su için 100 mg uygulayın.İhtiyaç
olursa , takip eden iki gün de aynı dozajda ilaç kullanın.Balık ,
genelde 1 hafta içerisinde ( tabi bu süre zarfında sağ kalabilirse )
kendini tamamiyle toparlayacaktır.Balığın kendini toparladığını
anlayabilmek çok uzun sürmez , balığın eski iştahlılığına kavuştuğu
gözlemlenir.Küçük bir kaba , tanktan biraz su alarak kullanacağınız yem
ile bir ölçü ilacı karıştırdıktan sonra , yemlerin yumuşadığını görünce
tüm karışımı tanka boşaltabilirsiniz.İlacı kullanırken , eğer varsa UV
cihazlarınızı , kimyasal filtrasyon yapan ( aktif karbon vs.. )
malzemeleri çıkarın.Tedavi sonuçlandıktan sonra %50 su değişimi yapmanız
önerilir. Bloatın Clout ile tedavisi nispeten daha kolaydır.Yukarıda da
bahsettiğim gibi tedaviye başlamadan önce aktif karbon gibi ilacın
etkisini absorbe edebilecek , düşürecek tip malzemeleri kullanmayınız.
%30 - %40 su değişimi ile tedaviye başlayınız.Küçük bir kaba tanktan su
alıp , içerisine her 10 galon ( yaklaşık 38 lt ) su için 1 tablet Clout
uygulamak idealdir.İlaç , su içerisinde iyice çözündükten sonra karışımı
tanka dökerken acele etmeyiniz , dikkatlice ve sabırla ( belki tüm
dozajı vermeniz yarım saatinizi alabilir ) tanka boşaltınız.Çünkü bu
ilaç çok güçlü tesirlidir ve kullanmadan önce kullanım talimatlarını
okumanız yararınızadır , böylece zaten stres yüklü olan balığı şoka
uğratma riskini ortadan kaldırmış olursunuz.Tabi bundan önce %30 - %40
su değişimini yapmayı unutmayınız.Günlük olarak su değişimi yapmak
Clouttan maksimum verim alabilmek için şarttır.Ayrıca su değişimi eski
ve etkisini kaybetmiş kimyasalı ( ilacı ) sudan dışarı atmanıza yardımcı
olur.Eğer vücuttaki iltihap çok şiddetli değilse 3 günlük Clout
tedavisi yeterli olacaktır.Şiddetli ise genelde 5 günlük tedavi
yeterlidir.5 günlük tedavinin de yeterli gelmediği bir durumda ise ,
tedaviye vereceğimiz 2 günlük aradan sonra aynı tedaviyi tekrar
uygulamak gerekir.Tedavi bittikten ve son dozu vermenizin üzerinden 24
saat geçtikten sonra son bir kez daha su değişimi yapınız. Her iki ilaç
da bloata karşı etkilidir.Clout , özellikle balıklar için üretilmiş
güçlü bir ilaçtır.İçine Metranidazolun da dahil olduğu diğer bir çok
ilaç , insanlar için üretilenlerin birer kopyasıdır.Tecrübelerime
dayanarak , Metranidazol sadece hastalığın yayılmasını önlemekte işe
yarıyor.Durumu iyiye götürmede nispeten daha az etkilidir.Clout , bloata
yakalanmış balığın tedavi edilmesinde daha etkilidir , ancak şunu
belirtmeliyim ki ; Clout , tankınızdaki silikonu ve hava hortumlarını
maviye boyayacaktır.Eğer dikkatli olunmazsa temas ettiği çoğu şey
üzerinde aynı etkiyi bırakacaktır.
İlave
Not: Bu tip ilaçları kullanırken tankınızda açık olan aydınlatma
armatürlerini de kapatmalısınız.Her iki ilaç da UV ışınları tarafından
yok edilebilecek bir içeriğe sahip değildir , ancak tankınızın karanlık
ve loş olması balığınızın rahatlamasına ve iyileşmesine katkıda
bulunacaktır. Metranidazol 80ºF ( yaklaşık 26,66ºC ) gibi yüksek
sıcaklıklarda daha randımanlı olabilmektedir.Bu durumda da havalandırma
arttırılmalıdır , çünkü sıcaklık yükseldikçe sudaki oksijen oranı
azalacaktır.Su sıcaklığını yükseltmek etkili bir yol olabilir , çünkü
balığın metabolizması hızlanacak ve bağışıklığını arttıracaktır.
-----
Yüzgeç Erimesi
Hastalık türü : Bakteriyel.
Organizmalar : Aeromonas, Psuedomonas ya da Vibrio.
Tanım
: Yüzgeç erimesi, balık hastalıkları arasında en genel olan ve en
bilinenlerindendir. Bir çok bakterinin neden olduğu bastalık, diğer
hastalıklarla eş zamanlı olarak görülebilir. Çoğunlukjla tedavi
edilebilen bu hastalık, önemsenmez ve tedavi yoluna gidilmezse,
enfeksiyonlu balığın ölümüne ve tanktaki diğer balıkların da enfeksiyon
kapmasına sebep olur.
Belirtiler :
Yüzgeç kenarları beyazlaşır.
Yüzgeçler yıpranır.
Yüzgeç sapları iltihaplanır.
Tüm yüzgeç eriyebilir.
Yüzgeç
zaman içinde giderek hasar görür ve kısalır. Yüzgeç kenarları
beyazlaşmaya başlar ve pamuk ipliği görünümü alır. Enfekte bölgeler,
kırmızı ve iltihaplı olur. Hastalığın ilerlemesiyle doğru orantılı bir
şekilde, yüzgeç eridikçe, kanayan, açık yaralar ortaya çıkabilir.
Tedavi :
Hastalığa sebep olan şartların düzeltilmesi
Su değişimi
Antibiotik tedavisi
Akvaryum tuzu eklemesi
Yüzgeç
erimesi bir çok farklı türdeki bakteri nedeniyle ortaya çıkabilir. Bun
paralel olarak, bir çok antibiotik etkili olsa da, ilk önce hastalığın
temel nedeni çözülmelidir.
Yüzgeç erimesi, sadece balığın
yaşadığı stresten dolayı meydana gelebileceği gibi, genellikle
hastalığın ortaya çıkması, düşük su kalitesinden kaynaklanır. Akvaryuma
normalden falza sayıda balık konulması, düzensiz ve/veya aşırı yemleme,
balığın bir yere aktarılması ve el ile tutulması; yüzgeç erimesini
tetikleyen stres faktörüne neden olabilmektedir.
Tedaviye, akvaryum
suyunun değişimi ve su koşullarının stabilliğinden emin olunması ile
başlanabilir. Eğer dipte yem artığı varsa, vakum ile bunları çekmeli,
aşırı yemlememeye özen göstermelisiniz. Balıklara verdiğiniz yemin bayat
olmadığına emin olunuz. Balık yemleri, paketleri açıldıktan sonra,
hızla vitamin içeriğini kaybetmeye başlar. Balığınızı kaliteli ve taze
yem ile az miktarda yemlemeniz; çok miktarda kalitesiz yem vermenizden
her zaman daha iyidir.
Suyun ısını ve pH ını ölçerek, balığınız
için uygun seviyelerde olduğunu kontrol ediniz. Özellikle yanlış pH
oranı balıkları ciddi şekilde strese sokmakta ve bu hastalığı
tetiklemektedir. Özellikle uzun yüzgeçli balıklarda, su ısısının
düşüklüğü de yüzgeç erimesine neden olabilir.
Eğer temel problem
çözülürse, antibiotikler hastalığın tedavisi için tek başlarına yeterli
olacaktır. Bu hastalık için, Chloramphenical, Oxytetracycline ve
Tetracycline iyi birer antibiotik seçimi olabilir. İlacı, üreticinin
tavsiyeleri doğrultusunda kullanınız.
Akvaryum tuzu, başta
canlıdoğuranlar olmak üzere, bazı balıkların bu hastalıkltan korunmasını
sağlarken; kedibalığı gibi, tuza hassas balıkların bulunduğu tanklarda
kullanmaktan kaçınılmalıdır.
Korunma :
Su kalitesini yüksek tutun.
Su değerlerini stabil tutun.
Küçük miktarlarda, kaliteli yem kullanın.
Bu
hastalıktan korunmanın en iyi yolu, sürekli kaliteli su şartları
sağlamaktır. akvaryum suyunuzu düzenli olarak değiştirin ve dip çekimini
aksatmayın. Akvaryumunuzun kimyasını sürekli takip edin. Tankınızı
fazla kalabalık tutmayın ve balıklarınızın kavgaya yönelik
davranışlarını sürekli takip edin.
Balıkları beslerken, yem
miktarını düşük tutun! Aşırı yemleme, hobiciler tarafından en sık
yapılan hatadır ve akvaryumdaki su kalitesini düşürür. Taze yem
kullandığınızdan emin olun. Eğer bir yem pakedini açalı yarım yılı
geçtiyse, yemin değerinin neredeyse tamamının kaybolduğunu unutmayın. En
geç 1 ya da 2 ay içerisinde tükenecek, küçük paketler halinde satılan
yemleri tercih ediniz.
-----
Genel
BELİRTİLER: Dışa fırlamış gözler
NEDENLERİ: Bakteriyal enfeksiyon genellikle suyun pis olmasından ileri gelir.
TEDAVİSİ:
Derhal su değiştirilir. 1 tablet Oxazole, 100 lt. suya atılır. 4 gün
Sonra suyun %50'si değiştirlir.İki gün hiçbir değişiklik olmazsa ise
yarım dozajı tekrar edersiniz.
--------------------------------------------------------------------------------
BELİRTİLER: Deride oluşan lekeler.
NEDENLERİ: Costia ya da Ichthyodo
TEDAVİSİ:
1 tablet Cortim Oxazole, 100 lt. suya atılır. 1 gün Sonra suyun %50'si
değiştirlir.İki gün sonra da kalan %50'si değiştirilir.
--------------------------------------------------------------------------------
BELİRTİLER: Saldırganlık, zor solunum, akvaryumun içinde sinirli dolaşma
NEDENLERİ: Solungaç kutları
TEDAVİSİ:
Masoten'de çok kısa (zehirli) bir banyo. 10 mg., 100 lt. suya atılır
(10-30 dakika) (Masoten'de uzun bir banyo için, 50 mg. 100 lt. suya ).
Dört gün süreyle banyo. Dördüncü günden sonra su değişimi ve charcoal
filtrasyonu. Aynı olayı 1 hafta sonra tekrar ediniz.
--------------------------------------------------------------------------------
BELİRTİLER: Yemek yememe ve jel şeklinde dışkı
NEDENLERİ: Kurtlar ve intestinal hastalık
TEDAVİSİ:
Zehirli Masoten'de uzun bir banyo. Günlük suyun 1/4'ünü değiştirir ve
üzerine 1/4 doz Masoten ekle. 4 gün sonra suyun bir kısmını değiştir. ve
charcoal filtrasyonu
--------------------------------------------------------------------------------
BELİRTİLER: Pis, beyaz uzun dışkı.
NEDENLERİ: Nematodelar tapaworms fish leaches
TEDAVİSİ:
100 mg. Praziquantel (a) ya da 500 mg. yomesan (a) 100 ml. suda
çözülür.İçerisine canlı sivrisinek larvası atılır. Larva ölmeden balığa
verilir. Aynı dozajı 25 gr. flaks ve az miktarda yağ ile karştırınız. 5
gün için 15 yem tableti ya da şırıngayla verebilirsiniz. Discus'un
büyüklüğüne göre dozajı 5 şırıngaya bölüp, her gün 5 ml. verebilirsiniz.
--------------------------------------------------------------------------------
BELİRTİLER:
Yem yememek, koyu bir renk almak, anormal hareketler, jel gibi
dışkı.(Hole in the head hastalığında, gözlerin üzerinden bir sıvı
süzülür. Sert kısmında delikler oluşur)
NEDENLERİ: Flagellates Örn. Hexamita Octemitus Spironucleus
TEDAVİSİ:
Flagyl (A) da uzun bir banyo. 50 lt. suya 1 tablet metronodazol ya da
eczaneden sağlayacağınız metronidazol. Dört gün sonra suyun %50'si
değiştirilir. Ve aynı tedavi uygulanır. Yem tabletleri ya da şırıngayla
verilebilir. Ya da tetra medica hexex ile tedavi edilebilir.
--------------------------------------------------------------------------------
BELİRTİLER: Deri hastalığı, akvaryum dekoruna saldırma
NEDENLERİ: Bakteri deri hastalığı
TEDAVİSİ:
150 mg. Cpyorampenicol (A) ile 10-30 dakika arası kısa bir banyo ya da
1.gr. (ACRIFLAVINE-TRYPAFLAVIN olarak satılır 2-3 gün için) 100 lt. suya
konulur. Daha sonra kısmi su değişimi ve Charcoal filtrasyonu.
-----
Popüler İlaclar ve Kullanım Alanları
Sera Baktopur
Tatlı su akvaryumlarında kuyruk çürümesi ağız mantarı ve dış bakteri yel enfeksiyonlarda kullanılır.
Mikrobik
hastalıkların belirtileri şunlardır: Beyaz ile gri arası leke, deri
üstünde şişkinlik, deri altında kan oturması, cinsel bölgelerde ve
yüzgeç kenarlarına kanlı iltihaplar,karın boşluklarında su toplaması,
başta ve yüzgeçlerde beyazımsı gri renkte kabarcıklar, dikleşen pullar,
fırlamış gözler, akvaryum dibinde veya köşelerde huzursuz sallanmalar,
Yüzgeçlerin kenarında beyazlaşmalar, yüzgeçlerde çürüme, veya tamamen
erimesi, gibi durumlar gözükebilir.
Kullanım esnasında ana tankta yararlı bakterileri yok eder, karantina akvaryumunda kullanılmalıdır.
Sera Baktopur Direct
Ağır bakteriyel iç enfeksiyonlarda, dropsy, tatlı ve tuzlu su akvaryumlarda balık ülserlerine karşı çok etkilidir.
Karınların şişkin olmasından balıklarınız iç parazit rahatsızlığı olduğunu anlayabilirsiniz.
Hastalığı geç fark etmiş olsanız bile Sera bactopur direkt kullanarak tedavi edebilirsiniz.
Kullanım esnasında ana tankta yararlı bakterileri yok eder, karantina akvaryumunda kullanılmalıdır.
Sera Ectopur
Tatlı
ve tuzlu su akvaryumlarında mantar ve parzit mücadelesinde kullanılır,
bünyesinde serbest oksijenli tuz mineralleri içerir, oksijeni uzun süre
suda barındırır, ayrıca tedavi sonrası balık stresinin giderilmesi
içinde kullanılır.
Bir
akvaryumda ektoparazit ve mantar gelişiminin ,fazla yüklenmeden doğan
stres, birbirlerine uygun olmayan balıkların kombinasyonu, çok yüksek
veya çok düşük sıcaklık,dengesiz beslenme gibi bir çok soru olabilir,
sürekli oksijen yetersizliği hem balık hem de bitkiler için diğer bir
sorun olarak ortaya çıkar. Diğer bir özelliği ise tatlı ve tuzlu su
akvaryumlarında özel içeriği sayesinde sürekli bir iyileşme sağlar.
Sera Mycopur
Tatlı
su akvaryumlarında saprolegnia (mantar) galsame, solungaç ve deri
fluke’leri tedavisinde kullanılır. Bu parazitler tipik özellik olarak
yumurtlama kuluçka larva ve yetişkin evrelerinden geçen parazitleridir.
Sera Costapur
Tatlı
ve tuzlu su akvaryumlarında balık üzerine yerleşen ichthyophthırıus
(beyaz benek) ve diğer deri parazitleri olan costia, chilodonella ve
trichodina tedavisinde kullanılır. Bu parazitler tipik özellik olarak
yumurtlama kuluçka ,larva ve yetişkin evrelerinden geçen
parazitleridir.Sera cortapur bu parazitleri her devresinde özelliklede
larva döneminde etkisiz hale getirerek parazitin akvaryumunuzdan tamamen
yok olmasını sağlar.
Sera Oodinopur
Tatlı
su akvaryumlarında Kadife Hastalığı için kullanılır. Bünyesinde bakır
ihtiva ettiği için tuzlu su akvaryumlarında kullanılmaz. Tatlı su
balıkları karantina akvaryumlarında tedavi edilmelidir.
Mikofish
Pamuğumsu
mantarlara ve büyük virüslere etkilidir. Bakteriyel deri ve yüzgeç
çürümesinde kullanılır. Balığın ağzında yoğunlaşan pamuğumsu mantarlarda
etkilidir. Balık yaralanmalarında da kullanılabilir.
Biyo-Ichthyo
Beyaz benek, deri ve solungaçlarda kızılımsı görünüşlerde, deri üzerinde mavi beyaz lekeler için kullanılır.
Contra-Ichthyo
Beyaz benek hastalığı için yaygın olarak kullanılan bir ilaçtır.
TetraMedica ContraSpot
Beyaz benek, buğulu gözler, hızlı solungaç hareketleri hastalıklarında etkilidir.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 18 Mart 2014 19:02
Çok yararlı bilgiler, yeni başlayan arkadaşlar ve bizler için akılda kalıcı olur.
Herkese bol sağlıklı balıklar.
Saygılar
Herkese bol sağlıklı balıklar.
Saygılar
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 18 Mart 2014 19:20
Ahmet Bey merhaba,
Sizce anchor worms ve beyaz benek arasındaki farkı teşhis ederken nelere dikkat etmeliyim?
Fotoğraflar o kadar benziyor ki?
Sizin uygulamalarınız ne yönde?
Deride oluşan benzer lekeleri nasıl ayırt ediyorsunuz?
Paraziti cımbızla çekmeden önce teşhis aşamasında ne tip bir mikroskop kullanıyorsunuz?
Ayrıca hızlı solungaç hareketleri hastalıkları teşhisinde solungacın içlerine kadar yayılan kırmızılıklarda sudaki oksijenin azlığı ya da fazlalığı konusunda ne dersiniz?
Teşekkürler...
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir
Gönderim Zamanı: 18 Mart 2014 21:43
[QUOTE=M.Tuna]Ahmet Bey merhaba,
Mahmut bey beyaz benekte balığın üzerinde su kabarcıkları varmış izlenimi verir anchor wormsta ise daha yaygın görülüyor bu beyazlıklar. Ayrıca cımbızla çektikten sonra tuz banyosu yaptırabilir enfeksiyon oluşmaması için iyon kullanabilirsiniz. Solungaç meselesine gelince benim bir ay boyunca işim gereği arkadaşıma bıraktığım mücevher cichlid cinsi balıklarımda solungaç kızarması olmuştu bu olay oksijenden ziyade su kirliliğinden oluşuyor buna eminim. Ayrıca yine kirli sular solungaç parazitine neden olup balığın solungacının kapanmasına ve solunumda hızlanmaya neden oluyor. Onun içinde yine tuz banyosu iyi gelir yada seranın solungaç paraziti için bir ilacı var onu kullanabilirsiniz.
Sizce anchor worms ve beyaz benek arasındaki farkı teşhis ederken nelere dikkat etmeliyim?
Fotoğraflar o kadar benziyor ki?
Sizin uygulamalarınız ne yönde?
Deride oluşan benzer lekeleri nasıl ayırt ediyorsunuz?
Paraziti cımbızla çekmeden önce teşhis aşamasında ne tip bir mikroskop kullanıyorsunuz?
Ayrıca hızlı solungaç hareketleri hastalıkları teşhisinde solungacın içlerine kadar yayılan kırmızılıklarda sudaki oksijenin azlığı ya da fazlalığı konusunda ne dersiniz?
Teşekkürler...
[/QUOTE]Mahmut bey beyaz benekte balığın üzerinde su kabarcıkları varmış izlenimi verir anchor wormsta ise daha yaygın görülüyor bu beyazlıklar. Ayrıca cımbızla çektikten sonra tuz banyosu yaptırabilir enfeksiyon oluşmaması için iyon kullanabilirsiniz. Solungaç meselesine gelince benim bir ay boyunca işim gereği arkadaşıma bıraktığım mücevher cichlid cinsi balıklarımda solungaç kızarması olmuştu bu olay oksijenden ziyade su kirliliğinden oluşuyor buna eminim. Ayrıca yine kirli sular solungaç parazitine neden olup balığın solungacının kapanmasına ve solunumda hızlanmaya neden oluyor. Onun içinde yine tuz banyosu iyi gelir yada seranın solungaç paraziti için bir ilacı var onu kullanabilirsiniz.
Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir