Bitkili Tankda Led Kullanımı


msurucuÇevrim Dışı

Kayıt: 03/03/2012
İl: Ankara
Mesaj: 139
msurucuÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2015 11:17
Sürücü biraz daha kenara çekilip ledlerin bir kısmı sürücüden boşalan yere kaydırılırsa daha homojen olur gibime geliyor. Buna rağmen güzel olmuş. Elinize sağlık.



Ayrıca kullandığınız lenslerin açılarını da yazabilirmisiniz? Bir de lensli ve lenssiz fotoğraf çekebilir misiniz akvaryumun? Farkını görmek faydalı olur diye düşünüyorum.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

gogolÇevrim Dışı

[B]10605,2[/B]
Kayıt: 01/02/2010
İl: Istanbul
Mesaj: 359
gogolÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2015 11:23
Driver i armatur icinde birakmasiniz nasil olurdu. pcb den driver a giden kabloyu uzatip driver tank disinda birakilabilirdi belki...

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

darkauraÇevrimiçi

Kıdemli Akvarist
Kayıt: 02/11/2010
İl: Istanbul
Mesaj: 4354
darkauraÇevrimiçi
Kıdemli Akvarist
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2015 13:40
Fahri eline sağlık. Örnek bir model olmuş. Bende daha önce hazır armatürlere modifikasyonlar yaptım ama sende tasarım daha basitleşmiş. Ayrıca şöyle bir baktım bu tip armatürler makül fiyatlara bulunuyor. Genelde ya deniz akvaryumu için yapıldıklarından, yada bitki için ışık güçleri çok komik değerlerde olduğundan pek işlevsel olmuyorlardı. Power led ile modifiye edildiklerinde hem istenen ışık gücü sağlanabiliyor, hemde estetik bir aydınlatma oluyor. 

Arkadaşların sorularını genel olarak cevaplayım, Murat Beyinde belirtttiği gibi ledin en büyük avantajı ışığı istediğimiz yere yoğunlaştırmasında. Floresanın 360 derece yapısında reflektör kullansanız bile çıkış açısı geniş olduğundan ışık mesafe ile çok hızlı dağılıyor. Bu yüzden büyük tanklarda taban bitkileri mesele. Işığın tabana inmesini engelliyen aslında su tarafından absorbe edilmesi değil, çok hızlı dağılması. Bu yüzden daha kuvvetli floresan gerekiyor buda ışığın çoğunu camın üst kısmına verdiğinden yosunlanmaya neden oluyor. Ledde standart açı, 120 derece ayrıca bu uygun lensle 5 dereceye kadar düşürülebiliyor. Bu kadar yüksek performans almamızın bir nedeni bu.

Ayrıca dalga boylarını bitkiye göre özel hazırlamada çok büyük bir artı. Bu bitkilerde tecrübe ettikce çok daha iyi görüyorum. Dalga boyları doğru ayarlandığında bitkiler sanki yaşam iksiri içmiş gibi bir anda canlanıp gelişmeye başlıyorlar. Led ışığı ilk verildiğinde lowtech tankda windelov fernlerin bile oksijen çıkarttığını gördük. 

Eskide kaba hesap için hightechde litreye 0,5watt falan derdim ama şimdi 0,4watt diyorum, 0,3wattla bile çılgınca gelişen bitkiler gördüm. 

Beğenenler: [T]184039,bluegravel[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

kyaylarÇevrim Dışı

Kayıt: 10/05/2013
İl: Gaziantep
Mesaj: 386
kyaylarÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2015 14:00
Mustafa ,abi  gerçekten senin bu çalışmaların ilaç gibi oldu inşallah başarıların bu şekilde devam eder çalışmalarını böyle ayrıntılı şekilde  bizlerle paylaştığın için ben kendi adıma teşekkür ederim

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

darkauraÇevrimiçi

Kıdemli Akvarist
Kayıt: 02/11/2010
İl: Istanbul
Mesaj: 4354
darkauraÇevrimiçi
Kıdemli Akvarist
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2015 14:01
[QUOTE=Detay]Peki varsayalım kullandığımız floresan lumen başına 1 birim PAR değerine sahipken LED de bu değer .5 olsa o zaman iki kat yüksek lümene ihtiyacımız var demektir (tamamen atıyorum bu tam terside olabilirdi), o zaman çok fazla görünen ışık hem görsellik açısından hem de balıklar için fazla olmaz mı?
[/QUOTE]

Par la lümen çok farklı şeyler. Lumen insan gözünün görebildiği ışık gücü, yani gördüğümüz aydınlık. Par ise "photosynthetically active radiation" yanı fotosentezde aktif olarak etkili olan ışık gücü demek. Neden farklı olduklarına gelirsek, insan gözü en iyi yeşil ve sarıda görür. Kırmızı ve mavi ışıkda aynı oranda iyi görmez. Fotosentezde tam aksine yeşil ve sarı çok az kullanılır. Kırmızı ve mavi ışık fotosentezde en etkili renklerdir. Bu sebeble lumeni çok yüksek olan bir aydınlatma fotosentezde aynı oranda etkilidir diyemeyiz. Sayısal örnek vermek gerekirse 1w yeşil led 70lumendir ama par değeri, fotosenteze etkisi, 0,63micromoldür. Buna karşın derin kırmızının görülebilir ışığı 15lumenken par değeri nerdiyse 3 katı 1,65micromoldür. 

Tabi olay sadece skaler olarak par değerine bakmakla bitmiyor. Sağlıklı fotosentez için her renkden uygun oranda verilmesi gerekiyor. Soğuk beyaz örneğin 1,95 micromolle en yüksek par değerine sahip olmasına rağmen tek başına kullanıldığında tam istenen sonucu sağlamıyor. 


[QUOTE=msurucu]

[QUOTE=manasiyok] fotoğraftaki driveri gönderdiler. http://www.marketdijital.com/7-30x-1-Watt-Powerled-Surucu-30-110Volt,PR-1448.html linkteki driverin siparişini vermiştim. [/QUOTE]
Kullandınız mı driveri? Tamamen sıfırlayabiliyor mu çıkışı? Ya da kullanan var mı bu triac dimming driverı?
[/QUOTE]

Pek çok armatürde kullandığım bir model. Işığı dimmer ile kısabilmek, yosun kontrolü adına gerçekden çok büyük esneklik. Lakin driverin led tarafında bir temassızlık, ani bir kesilip açılma olursa kolayca ledleri yakabiliyor. Buna dikkat etmek gerek. 

Bu arada geçen hafta, sipariş ettiğim ardiuno mikro kontrolcüm geldi. Basitten led kontrol kodları yazmaya başladım. Geçen haftada pwm özellikli akım sınırlama kartları aldım. İşlerden ve led yapımından pek vaktim kalmadığından kartı henüz arduinoya bağlamadım. Ama yavaş yavaş kodlarını yazar oluştururum. Amacım aydınlatmayı ve diğer akvaryum elemanlarını yazılım ile kontrol etmek. İlk başlangıçda gün doğumu ve gün batımı yapmak istiyorum. Sabah birden açılan ışık balıkları aptal ediyor. Bunun yerine önce kırmızılar açılıp, sonra beyaz ve maviler yükselecek, ışık tam gücüne yarım saat içinde ulaşacak. Aynı şekilde gecede yarım saatde gün batımı taklit edilcek. Bitkiler içinde daha doğal bir aydınlatma olacaktır, şüphesiz. Bunun yanında 220volt rölede aldım. CO2 de aydınlatma ile beraber yazılımla kontrol edilcek. İlerki aşamalarda ph sensörüde ekleyip, ph kontrolcü yapabilirim. Artık işlerden ne kadar vakit bulabilirsem.



darkaura2015-02-09 14:17:43

Beğenenler: [T]150810,mcetindas[/T][T]125478,msurucu[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

gogolÇevrim Dışı

[B]10605,2[/B]
Kayıt: 01/02/2010
İl: Istanbul
Mesaj: 359
gogolÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2015 15:20
Mustafa bey pwm özellikli akım sınırlama kartı olarak ne aldıgınızı ögrenebilirmiyim. 

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

darkauraÇevrimiçi

Kıdemli Akvarist
Kayıt: 02/11/2010
İl: Istanbul
Mesaj: 4354
darkauraÇevrimiçi
Kıdemli Akvarist
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2015 15:29
Acg d serisi akım sınırlama kartı. Yerli üretim. Henüz kullanıp test etmedim. Speclerine göre tam aradığım şey ama gerçek uygulama her zaman süprizlere açıktır. darkaura2015-02-09 15:29:31

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

fahrisinanÇevrim Dışı

Özel Üye
[B]12342,1[/B]
Kayıt: 24/09/2013
İl: Istanbul
Mesaj: 1348
fahrisinanÇevrim Dışı
Özel Üye
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2015 16:10
[QUOTE=msurucu]Sürücü biraz daha kenara çekilip ledlerin bir kısmı sürücüden boşalan yere kaydırılırsa daha homojen olur gibime geliyor. Buna rağmen güzel olmuş. Elinize sağlık.



Ayrıca kullandığınız lenslerin açılarını da yazabilirmisiniz? Bir de lensli ve lenssiz fotoğraf çekebilir misiniz akvaryumun? Farkını görmek faydalı olur diye düşünüyorum.
[/QUOTE]

Armatürde açma kapama düğmesi var, bunun iç tarafında 2cm derinliğinde plastik soket yuvası var, armatürün genişliği maalesef bir sürücünün yan şekilde sığacağı kadar değil. Yuvarlak sürücünün bile çapı 7.5cm, yüksekliği 2cm üstünde, yani o da sığmaz. 9w sürücü de var, o da daha küçük değil, keşke daha kompakt sürücüler olsa ama ben nem yoğun ortamda en kaliteli olduğuna inandığım sürücüyle yapmayı tercih ettim.

Lensleri takıp çıkarmak ledler açısından sağlıklı değil, ancak şöyle söyliyim, koridorda tavana tuttum, lensle çok daha güzel dağılım oluyor. Bir de iki pcb biraz birbirine doğru açılı arkadaki ledler öne doğru, öndeki ledler arkaya doğru bakıyor, ön arka dağılımdan çok memnun kaldım. Homojen olmamış denilen yer 4-5cm, orada da ısıtıcı, filtre ayakları vs var. Baştan öngördüğüm için orayı boş bıraktım. Zaman ayarlı dijital prizle kullanıyorum, anahtar sürekli açık, anahtarı iptal etsem yuvasında çirkin bir boşluk oluşacak ve gün gelir priz olmaz esnekliğini yitirecekti.






[QUOTE=darkaura]Fahri eline sağlık. Örnek bir model olmuş. Bende daha önce hazır armatürlere modifikasyonlar yaptım ama sende tasarım daha basitleşmiş. Ayrıca şöyle bir baktım bu tip armatürler makül fiyatlara bulunuyor. Genelde ya deniz akvaryumu için yapıldıklarından, yada bitki için ışık güçleri çok komik değerlerde olduğundan pek işlevsel olmuyorlardı. Power led ile modifiye edildiklerinde hem istenen ışık gücü sağlanabiliyor, hemde estetik bir aydınlatma oluyor. 

Arkadaşların sorularını genel olarak cevaplayım, Murat Beyinde belirtttiği gibi ledin en büyük avantajı ışığı istediğimiz yere yoğunlaştırmasında. Floresanın 360 derece yapısında reflektör kullansanız bile çıkış açısı geniş olduğundan ışık mesafe ile çok hızlı dağılıyor. Bu yüzden büyük tanklarda taban bitkileri mesele. Işığın tabana inmesini engelliyen aslında su tarafından absorbe edilmesi değil, çok hızlı dağılması. Bu yüzden daha kuvvetli floresan gerekiyor buda ışığın çoğunu camın üst kısmına verdiğinden yosunlanmaya neden oluyor. Ledde standart açı, 120 derece ayrıca bu uygun lensle 5 dereceye kadar düşürülebiliyor. Bu kadar yüksek performans almamızın bir nedeni bu.

Ayrıca dalga boylarını bitkiye göre özel hazırlamada çok büyük bir artı. Bu bitkilerde tecrübe ettikce çok daha iyi görüyorum. Dalga boyları doğru ayarlandığında bitkiler sanki yaşam iksiri içmiş gibi bir anda canlanıp gelişmeye başlıyorlar. Led ışığı ilk verildiğinde lowtech tankda windelov fernlerin bile oksijen çıkarttığını gördük. 

Eskide kaba hesap için hightechde litreye 0,5watt falan derdim ama şimdi 0,4watt diyorum, 0,3wattla bile çılgınca gelişen bitkiler gördüm. 
[/QUOTE]

Teşekkürler, sayende. Akvaryum 50lt net değildir. 18W ledle bakalım neler olacak. CO2 desteği tanletle devam edeceğim.

Bu tip armatürler çok enteresan adamlar içinde özel üretilmiş floresanı sürmek için iki tane devre kartı yerleştirinceye kadar ledli üretip aynı fiyata satabilir çok rahat. Ama maksat orada floresan da bozulunca bir kazık daha atmak bence. Aslında bence fiyatları pahalı ama diğerleri ile karşılaştırınca makul demek zorunda kalıyorsunuz.

50cm, 75cm, 100cm düşük güçlü varyetelerinin fiyatları uygun, geniş ve büyük alüminyum yüzeyleriyle de soğutma için ekstra şeye ihtiyaç duymazlar, belki büyük olanlara iki yana aşağıya bakacak şekilde mini fan da yerleştirilebilir, çünkü vidalama yapmak için oluklar var floresan seti için ve altı açık bırakılırsa akvaryumu da soğutma ünitesi olmuş olur. Çok da güzel olur. Belki bir sonraki proje bu şekilde olur belli olmaz, bir 75cm'lik tank var bekleyen  Mesela iki 18W paralel, iki uca mini fan....




[QUOTE=gogol]Driver i armatur icinde birakmasiniz nasil olurdu. pcb den driver a giden kabloyu uzatip driver tank disinda birakilabilirdi belki...[/QUOTE]

Tank tv ünitesinin üst katında, Haqos expro500 filtreyi bile arkaya sarkıttım ve sakladım, temizlikçiden ölesiye korkuyorum, bir risk daha almak istemedim ve kompact, taşınabilir, başka yerde de sonra kullanılabilir olsun istedim.
fahrisinan2015-02-09 16:23:22

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

darkauraÇevrimiçi

Kıdemli Akvarist
Kayıt: 02/11/2010
İl: Istanbul
Mesaj: 4354
darkauraÇevrimiçi
Kıdemli Akvarist
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2015 16:54
Drivere kasa içinde yer bulmak kolay değil ama driver kasada olduğunda hem daha derli toplu oluyor hemde kasadaki açma kapama düğmeleri rahatca kullanılabiliyor. Driverdan ledlere giden kabloları düğmeye bağlamayı düşünen arkadaşlara hiç tavsiye etmem. Driver bağlanan led sayısına göre değişken gerilimle çalışan bir cihaz. Yükün ani değişimleri ledlerin üzerine bir anda kontrolsüz akım yollanmasına neden olabiliyor. Özellikle dimmable ledler bu durumda affetmez, ledleri bugun değilsede yarın yakar.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

matasoyÇevrim Dışı

Kayıt: 06/02/2014
İl: Antalya
Mesaj: 147
matasoyÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2015 17:16
[QUOTE=darkaura]Acg d serisi akım sınırlama kartı. Yerli üretim. Henüz kullanıp test etmedim. Speclerine göre tam aradığım şey ama gerçek uygulama her zaman süprizlere açıktır. [/QUOTE]

Merhaba Mustafa Bey, bundan yaklaşık 1 ay once bahsettiğiniz bu firma (yerli üretim) ile iletişime geçtiğimde bu modelleri üretmiyoruz dedi ve ben de başka markalara yoneldim.

Şu an meanwell in HLG-80H-C350 B serisi olan (pwm ile dim edilebilir) ürünü incelemekteyim. yanlış hatırlamıyorsam 45$ + KDV bir fiyat vermişlerdi. tüm ledleri seri baglayıp tek bir driver ile tum sistemi çalıştırmayı düşünüyorum.

Başka alternatif pek bulamadım. aslında buldumda genelde, 1 led driverı max 3-4 tane led çalıştırmak için kullanmak istemiyorum. sisteme gereksiz ürün eklemek her yönlü kirliliği arttıracaktır diye düşünüyorum.

ancak meanwell alternatifi ürünlerde tavsiye ederseniz, onlara da açığım.

Selamlar.




[QUOTE=darkaura]Drivere kasa içinde yer bulmak kolay değil ama driver kasada olduğunda hem daha derli toplu oluyor hemde kasadaki açma kapama düğmeleri rahatca kullanılabiliyor. Driverdan ledlere giden kabloları düğmeye bağlamayı düşünen arkadaşlara hiç tavsiye etmem. Driver bağlanan led sayısına göre değişken gerilimle çalışan bir cihaz. Yükün ani değişimleri ledlerin üzerine bir anda kontrolsüz akım yollanmasına neden olabiliyor. Özellikle dimmable ledler bu durumda affetmez, ledleri bugun değilsede yarın yakar.[/QUOTE]

merhaba,

ben dim edilebilir led driver ın başına relay module (bir nevi switch) koyacagım. mikro kontroller ile açıp kapatabilmek için, yukarda söylediğinize göre, driverın başına switch benzeri uygulamaların koyulması sorun yaratır diyorsunuz, rica etsem biraz daha açar mısınız konuyu? yani ha driverı fişe takmak, ha açma kapama düğmesiyle açmak, ya da başına relay module koyarak açmak, bunlar teoride aynı işlevi görüyorlar diye düşünüyorum?

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

darkauraÇevrimiçi

Kıdemli Akvarist
Kayıt: 02/11/2010
İl: Istanbul
Mesaj: 4354
darkauraÇevrimiçi
Kıdemli Akvarist
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2015 18:10
Meanwelller çok kaliteli ama pahalilar. Ayrıca bir ışık efekti için birden fazla kanalın gerektiğinide unutmamak gerek. Mesela geceleri mavi ledlerle ay ışığı döngüsü taklit edilebilir. Balıklar ve hatta bitkiler doğal ortamlarında ay ışığı döngüsünü sürekli görüyorlar. Şüphesizki ay döngüsünün biolojik saatlerinde etkisi olacaktır. Hoşda durur. Gece akvaryum kapkaranlık olacağına, loş ışıkda gölgeler dans eder. Yapılabilcek çok şey var aslında. Sistem bir kere yazılım kontrolüne girdiğinde gerisi hayal gücüne kalmış. Yazılımcı bir arkadaş amazonda kendi balıklarının yaşadığı akarsu kolunun hava durumunu internetten gerçek zamanlı alıp akvaryumdaki şartları ona göre değiştirmeyi falan planlıyordu. Biraz abartı ama yapılmayacak şey değil.

Driverin 220volt kısmında istediğiniz gibi açık kapayın sorun yok. Sorun driverin lede bağlalan kısmında aç kapa olursa ledler yanabiliyor. Çünkü driver ledlerin sayısına, üzerindeki yüke göre farklı voltajda çalışıyor, voltaj ayarları değişken. Led tarafından açıp kapatınca, driver yüke göre kendini ayarlıyamıyabilir, buda  ledlere bir anda yüksek voltaj gönderme riski yaratır.



Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

cactussÇevrim Dışı

Kayıt: 24/04/2009
İl: Istanbul
Mesaj: 82
cactussÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 09 Şubat 2015 21:03
[QUOTE=fahrisinan]Bir köşe öyle olmak zorundaydı çünkü sürücünün olduğu kısıma denk geliyor. Küçük yuvarlak sürücü kullanılıp belki orası azaltılıp ledler daha ortaya çekilebilir ama plastik kapaklı sürücüleri hiç beğenmiyorum, IP67 yazmışlar ama plastik döküm sır arka kapağı olan tek sürücü buydu. Gövdesi de alüminyum. Bu sebeple almaya cesaret edemedim, bir de sürücünün kasaya montajı için vidalama yapmak bence elzem, vidalamasız epoxy de olsa uzun vadede sorun yaratır. Soğutma için altını kapatmayacağımdan iç malzemenin iyi oturmasına dikkat etmek zorundaydım. Akvaryumun üstüne de plexi kestiricem. 

Zaten baştan dizaynı ona göre yaptım ve orayı kumda da nispeten boş bırakıp filtre(expro 500) ve ısıtıcı konumladım. Çok karanlık değil, hafif daha loş. Zaten ilk kurulumda ışığa alışkın olmayan Werneriler o köşeye kaçtı ama sonra alıştılar.
[/QUOTE]

Tebrik ederim Fahri Bey temiz bir çalışma olmuş verimli olacağına şüphe yok hayırlı olsun.
"Akvaryumun üstüne de plexi kestiricem. " demişsiniz nacizane bilgilendirmek isterim ben de geçen yıllarda 50x50 bir pleksi kullanmıştım ancak pleksiler sıcaktan çabuk etkileniyor (aydınlatmadan bahsetmiyorum )akvaryumun içindeki su sıcaklığı bile pleksinin bombe yapmasına neden oluyor ben hergün kapağı ters yüz çevirirdim 4-5 mm  kalınlığındaydı belki daha kalın olanlar farklı olabilir tavsiyem bulabilirseniz  temperli cam(veya 5-6 mm normal cam) çok uygun olacaktır (eski bir dolap vb üründen çıkmış sağlam bir cam olabilir)

Beğenenler: [T]184039,bluegravel[/T]

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

akdumÇevrim Dışı

Kayıt: 15/12/2014
İl: Ankara
Mesaj: 136
akdumÇevrim Dışı
Gönderim Zamanı: 10 Şubat 2015 09:55
Selam arkadaşlar 110x50x65 lik akvaryum için lex aydınlatma armatür için kaç adet kaç watt lık hangi led leri kullanmalıyız 43 sayfasında okudum ama vallahi çıkaramadım elektronik cide yapamadı. Yardımcı olursanız sevinirim Sağolun

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir

darkauraÇevrimiçi

Kıdemli Akvarist
Kayıt: 02/11/2010
İl: Istanbul
Mesaj: 4354
darkauraÇevrimiçi
Kıdemli Akvarist
Gönderim Zamanı: 10 Şubat 2015 10:52
[QUOTE=akdum]Selam arkadaşlar 110x50x65 lik akvaryum için lex aydınlatma armatür için kaç adet kaç watt lık hangi led leri kullanmalıyız 43 sayfasında okudum ama vallahi çıkaramadım elektronik cide yapamadı. Yardımcı olursanız sevinirim Sağolun [/QUOTE]

İlk sayfayı okuyun. Yüksek destekli olacaksa litreye 0,4w yeter. Düşük destekli olacaksa litreye 0,2w uygundur.

Üye imzalarını sadece giriş yapan üyelerimiz görebilir