Bütün canlılar gibi, balıklar da dışarı metabolik atık (sıvı ve katı) üretimi yaparlar. Balıkların su içerisinde yaşamlarını devam ettirmelerine rağmen çok fazla sıvı salınımları (solungaçlardan çözünebilir gaz olarak amonyak oluşumunu atarlar), sıvı kayıpları vardır. Bunun yanında, bitki ve diğer organik artıkların da parçalanması sonucunda akvaryum ortamında amonyak (NH3) bulunur. Amonyak balıklar için zehirlidir ve ölümcüldür. Bu toxitide balık türlerinden türlerine değişmektedir. Doğal ortamda, su hacmi balık başına akvaryum ortamına göre oldukça fazla olduğu için, amonyak konsantrasyonu da bu nedenle azdır.Toksinlerin yokedilmesi, akvaryum ekosistemlerinde Filtreler ile sağlanır. Akvaryumda su temizliği - filtre sistemleri - akvaryum filtreleri
Akvaryumda su temizliği balıklarınız için hayati önem taşır. Balıklarınızın içinde yaşadığı su iyi bir biçimde temizlenmesi icin akvaryum filtreleri akvaryum ve balık için cok önemlidir.
Akvaryum filtreleri görev bakımından suyu temizlediği gibi akvaryumunuza akıntı ve oksijende verir. içinde bulunan akvaryum materyalleri vasıtasıyla akvaryumda bulunan hayatın devamını temin eder. içinde bulunan materyaller sayesinde akvaryumda bulunan balıklarınızın sağlığı bu alete bağlıdır.
Akvaryum filtre çeşitleri ve filtre seçimi: Su temizliğinde piyasada bulunan çok çeşitli akvaryum filtreleri mevcuttur. Filtrenizin markası ne olursa olsun filtre seçimi akvaryumun su hacmine göre seçilmelidir. Akvaryumunuzda kaç litre su varsa akvaryumun performansıda ona uygun olmalıdır.
Akvaryumunuza filtre seçiminde titiz davranmak zorundasınız iyi kalitede bir filtre sessiz enerji bakımından ekonomik ve sağlam olmalıdır. Bu tür akvaryumlar sizin akvaryumunuzu yıllarca berrak ve biyolojik olarak temiz tutar.
Piyasada bulunan bazı filtre çeşitleri:
iç filteler
Bu tür filtreler akvaryumunuzun içine yerleştirilir sistem olarak içerisinde pompa görevi gören seramik gövdeli mıknatıslı pervane bulunur ve filtre kafası mevcuttur.
Akvaryumda bir çok işlevi aynı zamanda yapar bu işlevler su temizliği akıntı verme ve küçük plastik bir hortum aracılıyla akvaryuma hava verir. ic filtrelerin kafa kısmı (filtre motoru) altında bulunan kısımda sünger ve bu bölümlerin içinde bulunan filtre elemanları bulunur.
Bu filtre elemanları beslediğiniz balık türüne uygun olarakta değiştirilebilir. Bu materyaller sporax aktiv kömür bio lifler vb. filtrede bakterileri tutarak tekrar akvaryum suyuna karışmasını önler ve bazı elemanlar suyu iyilestirir. Bu materyaller filtreleme çeşitine göre de değişebilmektedir. Bunlar biyolojik filtreleme mekanik filtreleme Adsorpsiyon filtreleme ve kimyasal filtreleme olarak çeşitleri vardır. Ama biz bunların sadece ilk ikisi olan biyolojik ve mekanik filtreleme sistemini sunacağız.
Dış filtreler Dış filtrelerde filtreden gelen iki plastik hortum akvaryum içine sokularak yapılan akvaryumun genelde alt dıs kısmına konulan filtrelerdir. Akvaryumda iki hortum sokularak yapılan bu filtreleme sistemi oldukça kullanışlıdır ve temizliği kolaydır.
Dış filtrede bulunan su giriş ve çıkışları bulunan filtrede; akvaryumundan çekilen kirli su filtrenin alt kısmından süzülerek(filtreedilerek) filtre içinde bulunan materyallerden geçerek tekrar temiz su (arıtılmış) olarak üst kısma pompalanması ve suyun akvaryum içine tekrar gelmesiyle yapılan filtrelemedir. Temizliği son derece kolay olan dış filtreler akvaryumda en uygun olan filtreleme yöntemidir. Ve hijyen açısından da en iyi olanıdır.
Taban - zemin filtreleri Taban filtreleri akvaryumun tabanına yerleştirilen yassı filtrelerdir. çalışma sistemi olarak akvaryum zeminine yerleştirilir ve üzeri akvaryum kum veya çakıl kaplanır akvaryumda biriken kirleri ve yem artıklarını kendine bağlı olan plastik bir hortum ile emerek suyu iyi bir biçimde filtre eder.
Avantajları kum veya çakılda oluşmuş bakterileri temizlemesi ve akvaryumdasu dolaşımını iyi yapmasıdır. Dez avantajlari bitkilere zarar verebilir
BÖLÜM-2 Akvaryum Dış Filtrelerinin Önemi
Dış filtre Konu Başlıkları; 1- Dış filtrenin Görevi 2-Dış Filtre Seçimi 3-Filtre katmanları Sıralaması 4-Filtre temizliği 5-Elektrik kesintisinden sonra çalışma
1- Dış filtrenin Görevi Nitrifikasyon ve denitrifikasyon bakterileri , kurduğumuz akvaryumlardaki su kalitesi sağlayan 2 önemli bakteri türüdür. Bu bakterilerin ilk olarak tutunup üreyebilecekleri , işlev yapabilecekleri belli bir yüzey alanına ihtiyaçları vardır. Bu yüzey alanına su örnek gösterilemez.Suyun belli bir yüzey alanı yoktur.Yüzey alanına örnek olarak en basitinden camdır.
Camın belli yüzey alanı vardır.Bu önemli 2 bakteri türü burada bir yol ayrımına girerler.Nitrifikasyon bakterileri , akvaryumun kurulduğu ilk günlerde ortaya çıkan rahatlıkla üreyebilen , oksijen alan yüzey alanlarında işlev yapandır.Nitrifikasyon bakterileri olan '' Aerobik bakteriler '' yüzey alanına örnek verdiğimiz camda bulunabirler.
Yüzey alanına örnek olarak kum , sünger , substrat , bioball , v.b yüzey alanı olan filtre malzemeleridir.Bu yüzey alanlardan , substrat dışında , diğer yüzeylerin tamamında Aerobik bakteriler bulunur , işlev görür , ürerler.Substrat'da ise dış yüzeyinde bulunurlar.
Denitrifikasyon bakterileri ise , nitrifikasyon bakterileri gibi hemen oluşmazlar.Oluşması içinse belli şartlar vardır.İlk şart olarak oksijen gitmeyen yüzey alanlarına ihtiyacları vardır. Nitrifikasyon bakterilerinin yüzey alanlarında denitrifikasyon bakterileri bulunamazlar.Denitrifikasyon bakterileri '' Anaerobik bakterilerdir ''.Oluşmaları çok uzun süredir ve oldukça yavaş ürerler. Denitrifikasyon bakterilerinin yüzey alanlarının en basiti , Seachem matrix , Sera siporax v.b '' Oksijensiz yüzey alanı '' olan malzemelerdir.Sünger , denitrifikasyon bakterileri için uygun bir malzeme değil.
Bu iki bakterininde görevleri farklıdır.Öncelikle , atılan yem , ölen canlı , v.b ile amonyak oluşur.Amonyak ilk olarak nitrifikasyon bakteri tarafından işlenerek , tüketilir.Amonyak düşüşe geçtiği zaman nitrit baş gösterir.Nitrit'te yine nitrifikasyon bakterileri tarafından işlenip 0 lanır.Bu döngünün son halkası olan nitrata geçmeden önce amonyak ve nitrit hakkında kısaca toksit maddelerdir, kurulumda sık sık ölüm yaşanmasına , balıkların su yüzeyine çıkmalarına , v.b neden olurlar.Döngünün son halkası nitrat'tır.Nitrat , amonyak ve nitrite oranla daha az zararlıdır.Nitratta Denitrifikasyon bakterileri tarafından işlenirler.Döngü burda bitmez.Nitrifikasyon bakterilerin burada işi biter.Bu ilk döngü kısmı tamamlanana kadar akvaryumun bol oksijenlendirilmesi yararlıdır.
Oluşan nitrat denitrifikasyon bakterileri tarafından azot gazıan dönüştürülüp akvaryumdan atılır.Burada ise dikkat edilmesi gereken , denitrifikasyon bakterileri hemen oluşmaz , belli bir zaman ve kaliteli yüzey alanına ihtiyac duyarlar ve bu azot gazının atılması sırasında akvaryumun üzerinin bir kısmının açık olması önemlidir.Çoğu tatlı su akvaryumunda denitrifikasyon olmaz.Çünkü oluşması zordur ve çoğu hobici oksijensiz filtre medyası bulundurmazlar.
Fakat tatlı su balıklarının büyük bir kısmı nitrata , aşırı olmadığı sürece dayanıkları oldukları için etkilenmezler.Su değişimleri ile nitrat makul bir seviyeye çekilebilir. Nitrifikasyon bakterileri bu bağlamda tatlı suda oldukça önemlidiler.Nitrifikasyon bakterilerinin ve denitrifikasyon bakterilerinin hassas oldukları konulardan biri yüzey alanlarının , temiz , tortusuz olmalıdır.
Bu yüzden dış filtrelerde sıralama oldukça önemlidir.Dış filtrenin amacı , pislik deposu , suyu süzme aracı değil , yüzey alanının genişliği sayesinde , bakteri kolonilerine yeterince alan ve yüksek filtrelemedir.
2-Dış Filtre Seçimi Seçimde 2 faktör öne çıkar.
a) Malzeme kalitesi b) Filtre malzemesi
Aranan malzeme kalitesi , dış filtre kovasının sağlamlığı , motor ömrü , mil , pervane , vana v.b genel malzemelerin kalitesidir.Bu bağlamda eheim kalitesi konusunda tartışılmazdır.Fakat burda bir kaç ayar ile diğer filtrelerde verim alınabilir.Tetratec ise , eheim firmasının ürettiği diğer filtredir.Malzemeleri içerisinde gelir.Tetrateci kullananların ilk yorumu kurduktan kısa bir süre sonra berraklık sağlamasıdır.Burda tetratec , inanılmaz işler başarmıyor.Sadece , dolu olarak geldiğinden içersindeki karbon ve elyaf ile suda belli bir berraklık sağlıyor.Bu çok önemli değil.Tetratec deki karbonu ve elyafı kalite olarak düşük bir filtre koyulduktan sonra yine aynı berraklığı elde edilir.Bu yönden tetratec mucizevi bir ürün değil.En çok tercih edilen diğer bir marka ise atmandır.Çin malı olmasına rağmen , fiyat kalite oranı güzeldir.Ucuz olması ilk tercihdir.Fiyatına göre iyi iş çıkartır.
İçerisinde sünger ve elyafla gelir.Filtre kalitesi , kendini hemen değil uzun sürede belli eder.Atmanı ele almak gerekirse ilk yıllarda çok güzel performans sağlarken zamanda mıknatıs yatağında aşınmalar yüzünden ses yapabilir , debisi düşebilir.Eheim'da böyle bir sorun nadiren olur.Bu yüzden kalite zamanla belli olur.Atman , eheim'ın muadilidir.Diğer önemli bir konu ise filtrenin akvaryum ile oranlıtı debi miktarıdır.Dış filtrelerde en az 3 en fazla 6 kez çevirmelidir.300 lt den sonra dış filtre kullanmak anlamsız olur.Elbette kullanıbilecek filtreler var fakat , 300 lt suyun kalitesini koruyacak kadar bakterinin yüzey alanını karsılacak kadar yeterli hacime sahip olmadıklarını için sump tercih edilmelidir.
Filtre malzemesi ise 2. önemli faktördür.Filtrenin kalitesi kadar , içerisine konulan malzemede verimde önemli rol oynar.Örnek , olarak atman 3335 2 sepetlidir.Bu sepetlerden 1. yani alt sepete seramik halka , 2. sepete elyaf ve substrat koyarsanız filtre veriminde 1 adım daha ilerlenir.Aynı şekilde sadece sünger,elyaf ve seramik ile aynı verim alınamaz.Burada öne çıkan verim , yüzey alanı ve daha çok bakteridir.
3-Filtre katmanları Sıralaması Sıralamanın önemini 1. kısımda anlatmıştık.Nitrifikasyon ve denitrifikasyon bakterilerinin tutunup , ürediği işlev gördüğü filtre medyalarına '' Biyolojik filtre malzemesi '' denir.Bu malzemeler sünger, siporax , subsrat v.b malzemelerdir.Bu malzemeler ne kadar az kirlenir , kaba atıklardan ne kadar uzak dururlarsa o kadar işlevsel yüzey alanı olurlar.Bu yüzden dış filtrelerde şu girişlerine biyolojik malzeme konulması verimi azaltır. Su girişine seramik halkalar konulabilir.Bu malzeme'ninde yüzey alanı vardır.Belli bir miktar bakteri tutunabilir.Fakat yüzey alanı kısıtlıdır. Seramik halkalardan sonra elyaf kullanılmalıdır.Elyafın kayda değer bir yüzey alan yoktur.Bu yüzden ona birikecek tortu önemli değildir.Seramik halkalar ile filitreye girecek kaba atıkları tutarken , elyaf ile ince tortular tutulacaktır.Elyafın üzerine veya üst sepetine biyolojik filtre malzemeleri konulacaktır.Bu biyolojik malzemeler , sünger , siporax , matrix , substart vs.Biyolojik malzemelerden önce kimyasal filtirasyon malzemeleri , biyolojik malzemelere ulasmandan önce araya elyaf koymak şartı ile kullanılabilir.
4-Filtre temizliği filtreyi temizlemek için belli bir zaman yoktur.Olabildiğince geç yapmakta fayda var.Burda önemli olan filtenin mekanik olarak ne kadar kirlendiğidir.Eğer seramik kullanılmayıp sadece elyaf kullanılırsa daha sık temizlenmek zorundadır.Çünkü kaba-ince tüm atıklar elyafta birikeceğinden çok daha kısa sürede tıkanır.Filtre su giriş kısmına '' Ön filtre '' olarak gözeneki kaba sünger kullanmak temizlik zamanını uzatır.Kaba sünger katı atıkları akvaryumda , kendisi üzerinde tutarak filtrenin dolmasını önler , filtre sadece tortu olarak nitelendirilen ince atıklardan dolar.Eğer sık gözenikli bir sünger kullanırsa ince tortularda gitmez filtreye fakat sünger çabuk tıkanacağından sık sık ön filtre süngeri yıkamak gerekir , aksi halde filtrenin su çıkısı azalır.
Temizlikte ilk dikkat edilecek husus , biyolojik filtre malzemelerini sadece sudan geçirmektir.Akvaryumdan alacağınız 5 lt kadar suyla filtre malzemeleri yıkanacaktır. Öncelikle biyolojik filtre malzemelerinin hacmi kadar , akvaryumdan aldığınız suyu bir kaba koyu biyolojik malzemeyi suyun içine koyun. Biyolojik malzemeler üstte olacağı için , biyolojik malzemelerin bir altında kalan elyafları direk çöpe atın.Elyaf yıkanıp kullanılabilir fakat ucuz bir malzeme olduğu için buna gerek yok.Seramikleri ise sadece suda çaklalayıp tortudan arındırın , kovaya 1 lt kadar su döküp çaklayıp suyu dökün.Kovaya aynı şekilde seramikleri koyun.Üzerine temiz yeni elyafı koyun.Elyafı koymadan önce ılık sudan geçirebilirsiniz.Biyolojik malzemleride yerleştirip , filtreyi toplayın.Temizliği olabildiğince kısa sürede yapın. Unutmamak gerekir filtre , pislik depolamak için değil , biyolojik filtirasyon için kullanılmalıdır.
5-Elektrik kesintisinden sonra çalışma Dış filtre gibi biyolojik filtirasyonda kullanılan pek çok filtrede en önemli sorun , bakteri kolonisi oturduktan sonra filitrenin belli bir zaman çalışmamasıdır. Duran filtede su akışı olmadığı zaman oksijene ihtiyac duyan aerobik bakteriler , dıs filtredeki su hacminde bulunan o2 tükendiği zaman ölmeye başlarlar.Bu durumda , her ne kadar ihtiyacları olmasada denitrifikasyon bakterileride ölür.Çünkü , daha hassas ve su akışına ihtiyac duyan bakteri türüdür.Eğer filtrede ne kadar atık , ne kadar biyolojik filtre malzeme varsa kesintide o kadar risklidir.Çünkü ne kadar çok bakteri varsa dış filtre suyunda bulunan o2 de o kadar kısa zamanda tükenir.
Çözümler ise elbette var.Öncelikle o2 tabletlerinden faydalanılabilir.Filtreye atılacak bir miktar o2 tableti mutlaka belli bir süre fayda sağlar. 2. olarak motorsuz su akışı sağlamak.Bunu ise akvaryumdan alacağınız bir kova su ile sağlayabilirsiniz.Kovayı filtreden yukarı koyup , su girişini kovaya verdikten sonra , çıkışı yere yani filtrenin yanında başka bir kovaya boşaltarak su akısı sağlanabilir.1.Kovada su bitmeden boşalan kovadaki su 1. kovaya boşaltılır.Bu şekilde su akışı sağlanarak çözüm sağlanabilir.
Baska bir yol ise UPS.Eğer Ups çabuk biter diyorsanız 30-45 dakika aralıklarla çalıştırmazsınız.Bu kadar kısa zamanda bir sey olmaz.Ups'yi daha uzun süre kullanırsınız. Eğer elektrikler uzun bir süre gitmişse , ve filtre çalışacak olursa çalıştırmayın.Ölen bakteriler yüzünden olusan Hidrojen sülfit akvaryuma basıldığı zaman canlılarda ölüm oranı çok yüksektir.Büyük ihtimalle tüm balık ve canlılar ölür.Hidrojen sülfitin olusup olusmadığını anlamak içinse filtrenin 3-4 litre su atmasını sağlamak yeterli.Su toprak gibi temiz kokuyorsa bir sey yoktur , eğer çok ağır bir koku varsa Hirojen sülfit olusmustur.
Oluşması halinde filtre malzemeleri kullanılmaz hale gelir.Bu durumda yapılabilecek en iyi sey filtre malzemelerinin tamamını değiştirip , filtreyi komple , temiz bir sünger ile sıcak suda ovalaya ovalaya yıkamaktır. Filtre malzemelerini yenileyip , filtreye koyup çalışır halde getirdikten sonra , akvaryuma bağlamadan önce , 5-10 lt boşa bir kovaya akıttıktan sonra akvaryuma bağlayın. |
Akvaryum Biyolojik Filtrasyonu Akvaryumda Azot Döngüsü Biyolojik filtrasyonun amacı; akvaryumda oluşan toxic (zehirli) maddeleri, bir kısım bakteriler aracılığı ile zehirsiz ya da az zehirli maddeler haline getirmektir.Akvaryumda oluşan zehirli maddelerin ortaya çıkış nedeni, ortamdaki canlıların solunumları, dışkılamaları ve ölümleri neticesinde çürümeleridir. Bu olaylar neticesinde NH3 (Amonyak) ve NO2 (Nitrit) ortaya çıkmaktadır. Görüldüğü gibi bu maddeler azotlu (N) bileşiklerdir. Demin bahsi geçen bir kısım bakteriler bu maddeleri daha az zehirli ya da zehirsiz bileşiklere döndürmektedirler.Bu bakterilerden Nitrosomonas NH3’ü (Amonyak) NO2’ye (Nitrit) çevirmekte, Nitrobacter de NO2’yi (Nitrit) daha az zehirli olan NO3’e (Nitrat) çevirmektedir.Nitrosomonas ve Nitrobacter aerobik bakterilerdir. Yani oksijene ihtiyaç duyarlar. Ayrıca akvaryum içinde tutunup kolonileşebilecekleri alanlara da ihtiyaçları vardır. Akvaryum suyundaki oksijen, soluduğumuz hava ile kıyaslanamayacak kadar kısıtlıdır. Bu nedenle Nitrosomonas ve Nitrobacterlere oksijeni bizim götürmemiz gerekmektedir. Bu bakterilerin tutunabilecekleri yüzeylerin nasıl oluşturulacağını ve oksijenin nasıl bir sirkülasyonla bakterilerin koloni ortamına götürülebileceği daha sonraki yazılarımızda açıklanacak. Ancak bundan önce akvaryumda oluşacak olan Azot (N) döngüsünü ve ortamdaki canlıların bu döngüdeki yerlerini açıklamak gerektiğini düşünüyorum.Aşağıdaki şekil akvaryumdaki Azot (N) sirkülasyonunu açık şekilde belirtmektedir. Bu şekli biraz incelemeye çalışalım. 1 – Erimiş Azot (N), Azot bağlayıcı Mavi Yeşil Algler tarafından NO3’e (Nitrat) çevrilebilmektedir. Bu durumda akvaryumdaki fazla yosun miktarı NO3 (Nitrat) miktarını arttıracağından tercih edilen bir durum değildir.2 – Azot (N) bağlayıcı Mavi Yeşil Algler tarafından ortama çıkarılan NO3’ün (Nitrat) bir bölümü akvaryumumuzdaki bitkilerce kullanılarak Bitkisel Protein’e çevrilebilir. Buradan anlaşıldığı üzere akvaryumdaki Azot Döngüsü açısından bitkilerin önemi büyüktür.3 – Bitkilerin akvaryumdaki diğer canlılar tarafından (balık, salyangoz) tüketilmesi neticesinde Hayvansal Protein üretilir.3 (a) – Bitkisel Protein sadece akvaryumdaki diğer canlıların tüketimi ile değil, bitkilerin ölüm nedeni ile çürümeleri ile de Azot Döngüsüne katılır.4 – Hayvansal Protein dışkı ve ölüm yolu ile Çürüme Bakterileri tarafından alınır.5 – Çürüme Bakterileri; ortamda solunum, dışkılama, bitki ve diğer canlıların ölümleri ve yem artıkları neticesinde oluşan organik maddeleri NH3’e (Amonyak) çevirirler. NH3 (Amonyak) son derece zehirli bir maddedir. Azot Döngüsünün bu aşamasına Ammonification denir.6 – Ammonification aşamasında ortaya çıkan NH3 (Amonyak) Aerobik Nitrojen Bakterileri (Nitrosomonas, Nitrobacter) tarafından ortak bir çalışma ile daha az zehirli hale getirilir. Bu aşamaya Nitrification denir. Azot Döngüsünün ve dolayısı ile Biyolojik Filtrasyonun en önemli safhasıdır. Nitrosomonas NH3’ü (Amonyak) oksitleyerek NO2’ye (Nitrit) dönüştürür. Bundan sonra oluşan NO2 (Nitrit) Nitrobacter tarafından NO3’e (Nitrat) çevrilir.6 (a) – NO3’ün bir kısmı 2. şıkta da belirtildiği üzere bitkilerce kullanılır.6 (b) - NO3’ü bir kısım yosunlar besin olarak kullanabilmektedir.7 – Bu safhada devreye giren bakteriler Anaerobic’tir. Yani oksijensiz ortamda yaşar ve ürerler. Pseudomonas ve Omnibacteria Nitrification aşamasında ortaya çıkan NO3’ün (Nitrat) bir kısmını önce NO2 daha sonra da Moleküler Azot (N2) haline çevirirler. Bu aşamaya Denitrification denilmektedir.8 – Denitrification aşamasında ortaya çıkan Moleküler Azot (N2) ise Erimiş Azot (N) olarak suda kalabilir ya da Moleküler Azot (N2) halinde atmosfere geri döner.Tüm bu olaylar neticesinde 1. şıkta olduğu üzere N (Azot) ile başlayan zincir, 8. şıkta olduğu üzere yine N (Azot) ile bitmiştir. Bu olaylar silsilesine Azot Döngüsü denilmektedir. Bu döngü doğada muazzam bir şekilde işlemektedir. Bizler bu döngünün bir mikro kopyasını akvaryum ortamımızda oluşturduğumuz zaman bunun adı BİYOLOJİK FİLTRASYON olur. Yazan: Tolga KuloğluAkvaryum Dış Filtre Malzemeleri Biyolojik döngü nedir ve neden gereklidir ? Biyolojik döngü suda yaşayan aerob ve anaerob bakteriler sayesinde oluşan döngüye verilen addır ve suda yaşayan tüm canlılar için hayatsal önem taşır.Devamı için tıklayınAkvaryum Doğal filtresi midyeler
Midyeler hakkında özellikle Tatlı Su Göl midyesi hakkında yaptığım gözlemleri, İngilizce ve Almanca kaynakları tercüme ederek hazırladığım çalışmaları, sizlerden gelen soruların artması üzerine sizinle paylaşmaya karar verdim umarım faydası olur. <//font> -Midyeler neyle beslenir?<//font> Yem artıkları, Partiküller, sudaki bakterileri ve yosunlar, gözle göremediğimiz mikro organizmaları yiyerek beslenir<//font> -Midyeler hareket edebilir mi hareketleri nasıldır?<//font> Evet hareket edebilir. Midyeler yiyecek ihtiyaçlarını gidermek, kendileri için uygun ortamı ayarlamak veya kumun altına saklanmak için hareket edebilirler. Midye kapağını aralar ve uzuvlarını dışarı çıkararak kendine yön verirler.<//font> Midyeler bulundukları yerde rahat beslenebiliyorlarsa yer değiştirmez <//font>
<//font> -Midyelerin iç yapısı nasıldır? Midyenin içerisinde suyu filtreleyen kısımlar vardır. Suyun tamamını bağırsaklarıyla süzer. Uç kısmında dişlere benzeyen organları bulunur. Genellikle kapakları aralıklı durur ve dışarıdan bakıldığında görünür<//font> <//font> 1. Ayak 10. Su (besin) çıkışı 2. Sinir sistemi 11. Su (besin) girişi 3. Ağız 12. Dış kabuk 4. Kaslar 13. Solungaç 5. Sinir Sistemi 14. Yumuşak doku 6. Mide 15. Yumurtalık 7. Kalp 16. Barsak 8. Böbrekler 17. Karaciğer 9. Kaslar <//font> -Ölü midyeyi nasıl tespit ederiz? Midyeler besin bulamadıkları zaman veya suyun çok ısınması sebebiyle ölebilirler öldükleri zaman kabukları açılır ve rengi koyulaşır içi sararır.<//font>
<//font> -Öldükleri zaman süzdükleri bakterileri tekrar suya kusarlar mı? Midyeler su içerisindeki bakteriler depolama görevi yapmazlar, onları yiyerek yok ederler dolayısıyla ölmeleri halinde suya bir kirlilik oluşturmaz veya bakteri kusmazlar yanlız Ölü midye su içerisinde uzun sure bırakılır ve balıklarınız tarafından yenmezse suyun kokmasına sebep olur.<//font> Midyelerde %81.73 su, %4.03 yağ, %5.62 protein, %1.80 inorganik madde, %6.82 karbonhidrat bulunmuştur. Kuru madde üzerinden yapılan hesaplamada %22.06 yağ, %30.76 protein, %9.85 inorganik madde, %37.33 karbonhidrat olduğu saptanmıştır. <//font> -Midyelerin sağlıklı yaşaması için akvaryum içinde nasıl bir ortam gereklidir?<//font> Midyeler fazla ışığa karsı duyarlıdırlar genellikle karanlık ve saklı mekanları seçerler, akvaryumunuzda kayanız varsa onun altına kendilerini gömerler Midyelerinizi akvaryuma koyarken, filtrenize en uzak noktaya koymaya çalışınız.Midyelerin bulunduğu yerde fazlaca dip temizliği yapmayınız.Eğer beslenme sorunu yaşarlarsa yaş maya ile besleyiniz.<//font> -Midye için kum seviyesi ne kadar olmalı?<//font> Midyeler kum olmadan da yasarlar fakat kumun içerisine gömülmeyi sevdikleri için akvaryumun dibindeki kumunuzun gömülmeyi sağlayacak yükseklikte olmasında fayda vardır.<//font>
<//font> -Midye ne kadar sıcaklığa ihtiyaç duyar? Üremesi 6-10 derece gibi çok düşün ısılarda gerçekleşir.30 derecenin üzerine çıkan su sıcaklıklarında ölme ihtimali yüksektir Oksijen ihtiyacı azdır <//font> -Su berraklığına etkisi var mı nitratı azaltır mı?<//font> Midyeler saatte 30 ile 50 litre suyu 1 saat içerisinde temizleyebilmektedirler, Suyu filtrelerken içerisindeki bakterileri ve gözle görülemeyecek küçük organizmaları temizlemektedir. Midyeler akvaryumun doğal filtreleridir. böylece temiz bir suda nitrat olusmasıda azalmaktadır. Akvaryumunuzun suyu berraklaşır. <//font> -Cichlidler midyeleri yermi?<//font> Hangi tur balık olursa olsun midyeleri yiyemez. Tehlike anında kapaklarını hızla kapatabilirler.<//font> -İlaçlamanın ve gübrelemenin zararı olur mu?<//font> Midyeler dayanıklı canlılardır. Balıkları öldürmeyen ilaç ve gübre midyenizi de öldürmez. <//font> -Midyeler nasıl ürer?<//font> Erkek midye spermlerini suya bırakır,dişi midyede sudaki bu spermleri içerisine çeker,çekilen spermler içerde dişi midye tarafından döllenir.Dişi midye döllediği bu yumurtları birkaç hafta sonra dışarıya bırakır.kabuksuz küçük kurtçuklara benzerler 0,05 mm büyüklüğündedirler.Bazen bu yavrular balıkların solungaçlarına yerleşerek bu evreyi orada geçirmektedirler kabuk yapmaya başlarlar,çiftleşmenin olması için 1 litre suda 10 mg dan az nitrat olması gerekir.<//font> <//font> -Midyelerin içerisinde inci olabilir mi? Her midyede inci çıkabilir yanlız çok nadiren olur.İnciler bir kum tanesinin midye içerisine girip zamanla değişmesiyle oluşur.10 yılda bir bezelye kadar olur
<//font> -Midyelerin balıklara bir zararı olur mu? Hiçbir zararı yoktur. Aksine faydası vardır<//font> - Midyeler suyu filtreleme işlerini nasıl yapar? Midyeler arka kısımlarından 2 tane boru şeklinde sifon çıkarırlar bu borulardan biri suyu midyenin bağırsaklarına dogru çeker ,cekilen suyun içindeki besinler alınır daha sonra ikinci sifon olan tahliye sifonundan temiz su bosaltılır.<//font>
<//font> - Midyelerin ömrü ne kadardır? Yaklaşık olarak 4-5 yıldır, daha uzun yasayan midyelerde vardır.<//font>
<//font> -Midyelerin ortala büyüklükleri ne kadardır? 4-16 cm arasındadır<//font>
<//font> Midyelerin beslenme sebepleri ve Akvaryuma sağladığı faydalar -Akvaryum içindeki suyu berraklaştırır ve temizler<//font> -Su içerisindeki nitratı azaltır<//font> -Oksijene çok az ihtiyaç duyduğu için beslemesi kolaydır.<//font> -Ekstra yem almanız gerekmemektedir<//font> -Dip çekim temizliğini azaltır, böylece daha az temizlik yapmış olursunuz<//font> -Akvaryumunuzu zenginleştirir.<//font> -Balıklar için gerçekçi bir ortam oluşturur.<//font> -Filtresi olmayan yavru tanklarında suyun temiz kalmasını sağlar<//font>
<//font>
Alıntıdır. |